Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Innlegg i båtforum

filter

« Til oversikten | » Svar på dette innlegget

 
Magnar
 
magnar.stene(a)tine.no
 
18.03.2008 kl. 12:33

Jeg har over en tid hatt problemer med vann og skitt i diselen og har nå flytta tankluftingen bort fra nede på siden av båten til bak og litt høyere i tilfelle det er sjøstøv som trekkes inn. I tillegg til vannutskilleren har jeg montert et CAV 296 filter med glass under for bedre filtrering. Dette filteret går ganske fort tett, det er etter det jeg vet beregnet for ca. 50 ltr.pr time mens matepumpa (VP TAMD 40A) sikkert pumper 120-30 inkl. returdisel. er dette filtret rett og slett for lite til denne motoren, forbruket er sikkert ikke større enn 25 ltr. pr.t.

Svar til innlegget

 
Båtkroken
 
 
 
27.03.2008 kl. 12:56

Spørsmålet ditt er tatt inn i papirutgaven av Båtbørsen nummer 07/08. Der er det både beskrevet og illustrert.
Filteret er nok i minste laget for den motoren du har. Filterkapasiteten må være tilpasset motorens forbruk og mengden returdiesel som pumpes tilbake til tank. En tommelfingeregel her er at matepumpen til en hver tid pumper dobbelt så mye som motoren forbruker. Har kikket litt inn på forbrukskurven på Volvo Penta TAMD 40 og den viser et spesifikt forbruk på tett opp under 220 gram/hkt. Svinghjulseffekten på motoren er 165 hjk. Dvs. 220 gram X 165 = 36,3 kg. Med en egenvekt på 0,8 blir det 45 liter pr. time ved full fart. Totalt skal da filteret handtere 90 liter. Når det er sagt så ”fjerner” ikke filteret urenheter som finnes i tanken, det sørger bare for å ”stoppe dem”. Derfor bør du først og fremst se å få gjort ren tanken skikkelig. Samtidig monterer du et filter med riktig kapasitet og selvfølgelig med mulighet for å bytte filterinnsatsen fra toppen slik at du unngår unødig søl ved filterarbeider. Volvo Har et bra filter av typen Racor.
Racorfilteret kan også leveres med fjernvarsling til instrumentpanelet når det gjelder vann. Filteret er utstyrt med tapping i bunn og kan leveres med slangeanslutning, slik at det er greitt å unngå søl ved drenering. Cav filteret du har er forøvrig, og det har du sikkert erfart et ”Grisefilter” å jobbe med, da det deles på 3 plasser og ofte plassert slik at det er vanskelig om ikke umulig å få samlet opp spilldieselen.

 
Magnar
 
magstene(a)online.no
 
03.04.2008 kl. 22:42

Takk for svaret, ja jeg er ikke uenig i noe av dette og det stemmer med de misstanker jeg har. Når det gjelder tanken så ble den rengjort etter siste sesong, men det tar liksom aldri slutt med vann og skitt i tanken, så mistanken dreier også litt i retning av dieseldyr, men jeg er ikke sikker. Jeg kan ikke finne andre lakkasjer til tanken. Jeg håper imidlertid å ha eliminet misstanken om at det suges inn fuktig luft gjennom tankluftingen gjennom å ha flyttet dette høyere og bak på båten, tidligere lå dette ca 20 cm over vannlinjen på siden bak.
Jeg har imidlertid besluttet å ta bort cav filtret å montere et brendselsfilter av typen QL DC-140 som er blitt anbefalt av min motorforhandler så får vi se om det blir nødvendig med et racor filter som forøvrig er litt dyrt i tillegg til at filtrene også er dobbelt så dyre som cav typen. Jeg vil gjerne høre din mening om dette også.

 
Båtkroken
 
 
 
07.04.2008 kl. 10:34

"Filteret" du skal montere er en "fuel decontaminator" og inneholder ingen filtreringsfunksjon. Men er ment montert forand forfilteret. (mellom tank og filter) Når det gjelder "prisen på filteret" så er dette sett med mine øyne en billig forsikring mot kostbare reparasjoner på diesesystemet til motoren. Vann og forurensninger i dieselsystemet er den hyppigste årsak til reparasjonkostnader på dieselpumpe og dyser.

 
Arve
 
arve.overlie(a)adsl.no
 
04.05.2008 kl. 09:27

God filtrering av dieseloljen er særs viktig, det betyr at også vannet må fjernes. Vannet skader br.s-pumpe og br.s-ventilene, samt at ferksvann er en faktor som må til for at "dieseldyrene" skal trives. Et Racorfilter fungerer som et vanlig filter i tillegg til at du får en separatorfunksjon. Spar ikke penger på dette, en eventuell overhaling av br.s-utstyret koster! Dahl-filteret har omtrent samme funksjon til litt lavere pris. Angående skitt i tanken din, kan det være din dieselleverandør som er synderen? Ved neste bunkring, be om en oljeprøve i flaske som blir fylt i løpet av bunkringen. Ta vare på denne og eventuelt få analysert ved problemer.
Ps: Enkelte dieselolje forpumper er også utstyrt med sil, kontroller i så fall denne.

 
ugg pas cher
 
drcmrwerhh(a)gmail.com
 
23.11.2012 kl. 22:43

Quite possibly Jesus prefers our business in order to reach a couple of drastically wrong consumers when appointment right, to make sure after we inevitably satisfy the man, we intend to learn how to always be happy.
[url=http://www.uggpaschersoldesfr.com/]ugg pas cher[/url]
ugg pas cher

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

20 'C

Wind : 3,6 NNW

Humidity : 81 %