Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Innlegg i båtforum

Svart dieselrøyk

« Til oversikten | » Svar på dette innlegget

 
Tore Spångberg
 
torsp(a)online.no
 
08.06.2008 kl. 11:52

Kan noen hjelpe meg med dette problemet, jeg har kjøpt meg båt med en ford (mermaid?) 220HK turbodiesel.Båten skulle gå ca.14 knop på ca 2200 omdr.min sier forige eier,men jeg får ikke mer enn ca.9,5 knop og 1950omdr.min.og da rykker det kullsvart røyk etter meg.Når jeg har full gas og jeg hører turboen går,det er ikke luftfilter på motoren,dieselfiltrer ble byttet i høst,diesel rør og dyser byttet sist sommer(han var litt usikker på dysene om de var byttet?) Så hvorfor får jeg ikke høyere turtall og hvorfor rykker det. Ellers så starter motoren fint ,ikke noen ulyder eller ujevn gange .

Svar til innlegget

 
Båtkroken
 
 
 
08.06.2008 kl. 13:26

Mulighetene er flere. Men årsaken til svart røyk er ett missforhold mellom luft og tilført brennstoff. Dette missforholdet kan skyldes flere ting. Blant annet for stor propell. Dersom vi tar utgangspunkt i ”for stor propell” så vil dette ikke tillate motoren å komme opp i det turtallet hvor motoren yter sine 220 hk. Da vil regulatoren i dieselpumpen forsøke å øke turtallet ved å tilføre mer drivstoff. Dette kan du kontrollere ved å kjøre ”full fart” og så trekke av på gasspådraget samtidig som observerer hvordan fargen på eksosen forandrer seg. Normalt skal nå eksosfargen (sotingen) avta sterkt og nesten helt å forsvinne i det motorturtallet begynner å synke. Dersom så er tilfelle må man se på årsaken til at propellen er ”for stor”. Har vekten på båten blitt øket etter at propellvalget ble gjort? Hvilket andre momenter kan påvirke motstanden? Hva med båtbunn, er den rein? Har du groe på propellen eller er kort og godt propelldimensjonen feil? Start derfor feilsøkingen med rein båtbunn og rein, skadefri propell. Ved rusing i fri skal motoren oppnå maks turtallet, der hvor effekten er oppgitt ,med en 5 – 10% overrus. Denne testen kan medføre en viss risiko dersom motoren er så slitt at den kaster opp olje langs sylinderveggen. D Ta derfor nødvendige forholdsregler for å kunne kvele motorens lufttilførsel dersom dette skulle skje.

 
ols
 
v-olsvol(a)nline.no
 
04.08.2008 kl. 22:18

Var borti samme problem med VOLVO TAMD40B i fjor.Oppnådde 3100 omd på full gass med meget med svart røk.Den var også sein med å oppnå dette turtallet. Løsningen for denne motoren var 2 stk oljeskift med filter.15/40 olje er standar for den motoren,så vi valkte ein tynnere olje for å vaske motoren innvendig.Motoren oppnår i dag 3600 omd og virker som den skal.

 
Thor Arne
 
tho-ala(a)online.no
 
11.08.2011 kl. 00:56

Ser det er lenge siden du spurte om dette spørsmålet, men hiver inn ett svar alikevel jeg. Jeg har nett lik motor. Og det viste seg å være en sprekk i ladeluftkjøleren, som førte til at store deler av turbotrykket forsvant ut av det. Sjekk om det er det samme problemet hos deg også. Sprekken lar seg sveise :-)

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

20 'C

Wind : 2,24 NNW

Humidity : 84 %