Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Nimbus 26 - et varemerke som har befestet sin posisjon

 
Dag Sørlie
 
05.01.2008
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 01/2008.

Vi fortsetter serien vår om populære båter og båtene som kommer i betraktning er gjerne slike som folk tipser oss om – og som de vil vite litt mer om. Denne gangen har vi valgt en båt som er produsert i Sverige, av Nimbus Boats AB, og båten vi skal se nærmere på er Nimbus 26.

Nimbus Boats AB er en betydelig aktør i markedet, med en svært så spennende modellvariasjon opp gjennom årene. En av bestselgerne er så absolutt Nimbus 26. Bare av denne modellen, som ble bygget i perioden fra 1969 til 1991, er det produsert 2270 båter.

Kvalitetsbåter fra Nimbus
Nimbus-båtene trenger neppe noen spesiell presentasjon. Det er et varemerke som har befestet sin posisjon opp gjennom årene og det er selvfølgelig ingen tilfeldighet at så mange båter ble produsert nettopp av denne båttypen!

Hvor mange av disse som er solgt til Norge visste ikke produsenten selv da vi konfronterte dem med spørsmålet, men at det er et betydelig antall er det ingen tvil om! Det skapte stor oppmerksomhet at Nimbus arrangerte konvoier fra Gøteborg til Vestlandet og det var ikke få båteiere som benyttet anledningen til å hente båten sin selv på denne måten.

Nimbus 26 AC er godkjent av Sjøfartsverket og det vil si etter de krav som Veritas stiller i Norge. Skrog og dekk bygges i glassfiberarmert plast. Formarbeidet er dyktig utført og plastarbeidet er det ingen grunn til å klage på. Listene og treverket ble sjeldent delikat utført og vi har sett eldre båter som den dag i dag er like fine innvendig.

År om annet har det vært noen ubetydelige endringer av kosmetisk art og noen av disse har selvfølgelig også vært forbedringer i forhold til tidligere modeller. Vårt valg falt på en velutstyrt båt fra 1982. Plassen i cockpiten er romslig. Under dekk er det lyst og trivelig og med god plass. Toalettet er lite, men funksjonelt og byssa er praktisk plassert ute bak førerplassen i cockpit.

Cockpit og uteplass
Det er ikke noe å utsette på cockpiten i Nimbus 26. Plassen rundt bordet er tilstrekkelig til 4-5 personer og fremdeles er det nok dørkplass til den som vil bevege seg litt til og fra. Sofabenkene er behagelige å sitte i og tar en vekk klaffebordet blir det romslig plass i cockpiten.

Førersetet er enkelt, mens copilot-setet er dobbelt – slik at man har tre plasser i fartsretningen. I bakkant av førersetet er byssa, med god plass for den som har ansvaret for matlagingen om bord. Med kalesjen oppe er hele cockpitarealet som et stort og hyggelig oppholdsrom. Kalesjen har god kvalitet, men det er vel ikke til å stikke under en stol at flere vi har snakket med har skiftet ut til den nye generasjonen kalesjer – med massevis av vindusflater, som gjør det mer attraktivt å følge med på det som skjer utendørs enn tilfellet var tidligere.

Over akterkabinen er det en fin solplass når kalesjen er nedfelt, med rikelig plass til to personer som vil nyte solstrålene. Fordekket egner seg også godt til formålet og det er lettvint passasje over det brede dollbordet. Dessuten er det en enkel sak å holde seg fast i rekkverket på hardtoppen om en ønsker seg en tur frem på fordekket!

Under dekk
Under dekk har Nimbus 26 den vanlige løsningen; salong med sittebenker på hver side av et stort salongbord. Og luker. På styrebord side, med det samme en kommer ned trappen fra cockpit, ligger toalettet og på babord side er det et romslig klesskap.
Salongen gir, med sine lyse farger og vindusflater på begge sider, et lunt og tiltalende inntrykk. Tekstilene var opprinnelig holdt i duse, vel avstemte farger. I sofabenkene er det fint plass til 4 personer på hver side, men bordet er kanskje noe snaut til middag for det samme antall personer. Teak-kantene på bordet hindrer at bestikket sklir i dørken om det er litt sjøgang.
Om salongen gjøres om til sovelugar skal det være romslig nok til 2 voksne og 2 barn. I tillegg er det en behagelig og romslig dobbeltlugar akterut, som kanskje i første rekke er tiltenkt som skipperlugar. Den egner seg nok også ganske bra som ”barneværelse” om bord, for det er vel ikke minst viktig at båtens yngre besetningsmedlemmer også skal ha det litt bekvemt.

Toalett
Toalettet om bord i Nimbus 26 har ikke all verden av plass, men nok til nødvendige ærend. Materialene er fornuftige og tåler såpesøl og vannsprut. Renholdet er heller ikke noe problem. Vaskeservanten er greit plassert og skap- og hylleplass er tilstrekkelig. Speilet på sideveggen gjør at romvirkningen blir større enn hva tilfellet egentlig er. Og det er prisverdig at det er god ståhøyde inne på toalettet også!

Styreposisjonen
Nimbus 26 har styreposisjonen på babord side. Den er lys og romslig og båtføreren har god oversikt. Instrumenteringen på førerplassen er grei og oversiktlig og rommer det meste. I båter vi har vært om bord i av eldre årgang er mange nye instrumenter ettermontert. Førersete er enkelt og det er plassert et passasjersete på motsatt side. I hardtoppen har mange valgt å montere inn plexiglass med to store luker.

Motorrommet
Motorrommet er servicevennlig og ryddig og motoralternativene varierte noe. De fleste båtene ble utstyrt med Volvo Penta TAMD 31, noe båten gjorde 25 knop med inkludert besetning og ferieoppakning.

Konklusjon
Nimbus 26 er et meget bra alternativ for barnefamilien som ønsker seg en robust og trivelig feriebåt. Familien bør da helst ikke telle over fem personer.
Til å være en 26 foter har produsenten fått plass til mye og vi er av den oppfatning at Nimbus 26 er et godt valg i dagens bruktbåtmarked. Som tidligere nevnt er det lite å sette fingeren på og båten får så avgjort godkjent karakter i vår bedømning.


Tekniske data:


Nimbus 2600
L.o.a 7.85 m
Bredde 2.85 m
Vekt 2.600 kg
Drivstofftank 200 l
Battery 2 x 12 V – 75 Ah
Ferskvannstank 108 l
Septiktank 90 l
Alternative motorvalg: De fleste med Volvo Penta TAMD 31 (105 hk)
Konstruktør: Pelle Petterson
Produsent: Nimbus Boats AB, Gøteborg

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

30 'C

Wind : 3,6 ESE

Humidity : 44 %