Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Around the World Alone-regattaen

 
10.02.2003
 
ATWA

« Tilbake

For tiden pågår det et av verdens hardeste regattaer. Båtbørsens nettutgave vil dekke løpet og komme med oppdateringer underveis. I løpet av ca syv måneder skal 13 deltagerne runde verden i hver sin seilbåt på mellom 40 og 60 fot. 10.02-03 Søndag 9 februar gikk startskuddet for nest siste etappe som strekker seg fra Taurunga i New Zeeland til Salvador i Brazil. Etappen er 7,850 nm lang og er med det den lengste og en av de mest krevende etappene i regattaen. Etter å ha forlatt New Zeeland setter seilerne kursen rett mot den 50 breddegrad og videre sørover hvor forholdene erfaringsmessig sett er meget vanskelige; de runder så Kapp Horn og setter så kursen nordover. Noe som kan gjøre dette partiet vanskeligere enn vanlig er at høsten på den sørlige halvkulen nærmer seg på ca. samme tid, med alt av vind og ruskevær det fører med seg. Kapp Horn er beryktet for sine sterke vinder og vanskelige forhold og mang en skipper har slitt mer enn litt på disse bredde -og lengde grader tidligere. Enhver seiler som suksessfullt runder Kapp Horn på egen hånd får retten til å bære en forgylt hestesko ørering som symboliserer deres dåd blant andre likesinnede, noe som igjen sier noe om hvor mye respekt erfarne seilere har for disse farvannene. Startskuddet ble forsinket med et kvarter grunnet at noe av bakkemannskapet på de forskjellige båtene fremdeles ikke var kommet seg på land etter de siste forberedelsene. I velkjent stil -og for fjerde gang- skjøt den 40 fot lange Spirit of Canada fart og Derek Hatfield ble første skipper over målstreken, igjen. Rett bak ham lå Hexagon og jaget og ikke lenge etterpå hadde Graham Dalton ført sin 60 fot lange yacht i ledelsen da gunstig vind gjorde at han praktisk talt fløy forbi, og rett i ledelsen. Videre var rekkefølgen over målstreken BTC-Velocity, Bobst Group-Armor Lux, Pindar og Tiscali som alle lå tett i tett og knivet om plasseringene. 300 tilskuerbåter var ute på vannet for å følge begivenheten og fulgte tett etter flåten langs strandkanten hvor det også sto en hel del vanlige tilskuere som fulgte nøye med. På første rad var New Zeelands statsminister strategisk plassert oppå marinefartøyet Moa, som i tillegg til å være et utmerket overblikkspunkt over selve starten også markerte slutten av startlinjen. Den friske vinden som rådet over havneområdet igår sendte seilerne langs kysten i en fart av ca 16 knop, etterfulgt av en hel flåte med tilskuere. Det kunne virke som om problemene skulle starte for noen allerede da, Bobst Group-Armor Lux så ut som den ikke hadde en riktig frisk autopilot ombord da båten la seg feil opp mot vinden. Den erfarne skipperen Bernard Stamm satte straks ned foten, vendte båten riktig vei og viste hvem som rådet på hans skip; før han 15 minutter senere raste opp i ledelsen ca på samme tid som horden av tilskuerbåtene vendte nesa hjemover. Det så allerede da ut som om han var usårbar i sin velkjente første plassering blant 60 foterne. Med sine tre etappeseire av tre hittil vil denne mannen virkelig være en hard nøtt og knekke for de konkurrerende skipperne; hvis det i det hele tatt er mulig å knekke ham. Blant båtene i gruppe to var det Tommy Hilfiger Freedom America med skipper Brad Van Liew bak roret som rådet, også han hadde infunnet seg i sin vante førsteplassering og så bestemt og sikker ut der han seilte fram. Bak ham lå kanaderen Derek Hatfield som i det de seilte over horisonten lå på en usikker andreplassering da det så ut som om Tim Kent i Everest Horizontal sakte, men sikkert nærmet seg kanaderen i hans selvbygde 40 fot lange båt, Spirit of Canada. Tilbake i havnen i Taurunga rådet en slags melankolsk stemning og det kunne føles som om det var et tomrom igjen etter de siste ukenes hektiske aktivitet i havneområdet. Taurunga har tilbudt en fantastisk stemning og skipperne var nok like triste til sinns som de fastboende da de satte kursen sørover mot Kapp Horn og forlot New Zeeland. Mandag 10.02-03 I løpet av nattens seiling har hele den samlede flåten med båter delt seg opp og det var klokken 0600 i dag morges to hovedkonsentrasjoner av båter ute på havet. Den første delen består nesten utelukkende av båter i 60 fot klassen, med unntak av Brad Van Liew som har levert et utmerket stykke seiling i sin 50 fot lange yacht -Tommy Hilfiger Freedom America- og ligger midt blant båtene i klassen over hans egen. Her er det Solidares, med den franske skipperen Thierry Dubois som nå har tatt ledelsen i sin klasse over Bernard Stamm på Bobst Group-Armor Lux som ligger 3,7 nm bak på en forleløbig andreplass. Videre 0,9 nm bak Stamm er Ocean Planet plassert med henholdsvis Tiscali, Hexagon og Pindar bak ham igjen. Tommy Hilfiger Freedom America ligger sånn ca side om side med Ocean Planet. I den bakerste gruppen av båter er det bare båter i klasse to; fremst i rekken av disse og på en andreplassering ligger BTC-Velocity med skipper Bernard Stamm som i løpet av natten mistet førsteplasseringen i sin klasse og ligger nå 32,3 nm bak ledende båt, Tommy Hilfiger Freedom America. på tredje ligger Spirit of Canada etterfulgt av Everest Horizontal og japaneren kojiro Shiraishi på sin 40 fot lange yacht Spirit of Yukoh. I den første delen av båter har de klumpet seg litt sammen og alle ligger innen rekkevidde av de andre, mens de i den båtgruppen som ligger bakerst er noe mer spredt utover en linje med større avstand seg imellom. Det vil være mye kniving disse første dagene og med de forholdene som råder i disse verdensdelene er det en høy usikkerhetsfaktor som også spiller inn. Det er mange ulykker som kan dukke opp underveis og det har allerede trukket seg to seilere fra årets regatta grunnet uhell underveis. Canaderen John Dennis og Belgeren Patrick de Radrigues fikk begge bitre erfaringer med dette og måtte bryte løpet sitt tidligere. Det er fremdeles mange mil som skal seiles og mye hindringer som skal forseres for de gjenværende skipperne. Det er ingen enkel oppgave å fullføre et Around Alone regatta.

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

25 'C

Wind : 6,17 NW

Humidity : 52 %