Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Around the World Alone-regattaen

 
18.11.2002
 
ATWA

« Tilbake

For tiden pågår det et av verdens hardeste regattaer. Båtbørsens nettutgave vil dekke løpet og komme med oppdateringer underveis. I løpet av ca syv måneder skal 13 deltagerne runde verden i hver sin seilbåt på mellom 40 og 60 fot. Ferden startet 15 september 2002 fra New York i USA, derfra seilte deltagerne videre til Torbay i England (2,885 nm). Etappe to gikk fra Torbay den 13 oktober til Cape Town i Sør-Afrika (6,880 nm). Etappe tre går fra Cape Town 14 desember; til Taranga i New Zeland(6,750 nm). Den 9 februar 2003 skal etappe fire etter planen starte, ferden går fra Taranga videre til Salvador i Brasil (8,750 nm). Etappe fem, som er siste etappe, har beregnet startskudd den 13 April 2003. Ferden fra Salvador avsluttes i Newport (4,015 nm) som ligger like nord for New York. Regattaens fem etapper byr alle på forskjellige utfordinger. Dette er muligens den mest krevende konkurransen man som enkeltindivid kan melde seg på i verden per i dag. Med uforutsigbare værforhold, lengden på løpet, konkurranse instinktet til de forskjellige deltagerne og selvfølgelig seilerkunnskapene, vil de obligatoriske stoppene underveis bare hjelpe til med å øke presset; da man vet at man kan få en sjanse til å reparere skader som har skjedd underveis. Seilerne vil med dette i bakhodet presse på en god del mer enn hvis de skulle seilt jorden rundt i en lang etappe. Det er bare to klasser med i årets løp selv om det er lagt opp slik at tre klasser kan delta i selve løpet. Klasse 1: Yachter med en «åpen design» større enn 50 fot og ikke mer enn 60 fot Klasse 2: Yachter med en «åpen design» mellom 40 og 50 fot lange. Klasse 3: «Venturer Class» Løps kommiteen har bestemt at yachter av produksjons design typen samt «cruiser racer typen» mellom 40 og 60 fot kan delta. Around alone 2002-2003 er et løp som har siden første gang i 1982 bare økt i omfang og publikums interresse. Noen av grunnene til dette er de mange internasjonale deltagerne, samt at underholdningsverdien på et rundt verden seilas hvor det bare er en person som mannskap på hver enkelt båt, naturligvis trekker mer oppmerksomhet enn seilas hvor det er et fullt mannskap og utfordringene ikke er like tøffe på enkeltindividet. Årets løp er noe spesielt da også Europa (representert med England) har blitt innlemmet i regattaen. Før har ferden gått fra USA til Sør-Afrika utenstans. Det er altså fem etapper i årets løp og ikke fire slik det har vært tidligere år. Regattaens deltagere Det er tretten påmeldte seilere i årets løp, syv av disse har påmeldt seg i klasse 1 mens de resterende seks seiler i klasse 2. Klasse 1 består av: Skipper/Båtens navn/Sponsor/Land Bernard Stamm/Bobst Group-Armor Lux/Bobst Group-Armor Lux/Sveits Bruce Schwab/Ocean Planet/The made in America Foundation/USA Emma Richards/Pindar/Pindar Systems Alphagraphics, Pindar Group/Storbritania Graham Dalton/Hexagon/HSBC/New Zeland Patrick de Radigues/Garnier/Garnier/Belgia (trakk seg etter en tredje plass i etappe 1) Simone Bianchetti/Tiscali/Tiscali/Italia Thierry Dubois/Solidares/Frankrike Klasse 2 består av: Skipper/Båtens navn/Sponsor/Land Alan S. Paris/BTC Velocity/Bermuda Telephone Company/Bermuda Brad Van Liew/Tommy Hilfiger-Freedom America/Tommy Hilfiger/USA Derek Hatfield/Spirit of Canada/Canada John Dennis/Bayer Ascensia/Bayer Diagnostics/Canada Kojiro Shiraishi/Spirit of Yukoh/NIWS Co/Otsuka Pharmaceutical/Japan Tim Kent/Everest Horizontal/USA Regattaens ferd så langt 14 November 2002: Emma Richards Seilte i dag morges, Sør-Afikansk tid, inn til havnen i Cape Town og med det avanserte hun fra en fjerde plass til en tredje. Hennes tid på andre etappe landet på 30 dager, 15 timer, 27 minutter og 13 sekunder. Fra før har Bernard Stamm og Thierry Dubois avsluttet denne etappen. Bernard Stamm, som vant første etappe er nå en klar favoritt da han med seier også i andre etappe ligger et hestehode (ca 100 nm) foran Thierry Dubois som igjen ligger ca 30 nm foran Emma Richards. Franskmannen skal likevel definitivt ikke skrives av som en eventuell vinner da han på poeng ligger like bak Stamm. Seilerne har hatt vanskelige forhold underveis og har måtte forsere en 70 knops atlanterhavsstorm. Tiden brukt av Stamm på andre etappe var på 29 dager, 21 timer og 59 minutter; til sammenligning brukte vinnerbåten i Volvo Ocean race i fjor 31 dager og seks timer på ca samme etappe. Denne båten er av samme størrelse, men hadde fullt mannskap. Dette sier noe om innsatsviljen, og evnen til å presse kroppen fysisk som psykisk over lengre tid, til deltagerne i AroundAlone regattaen. Neste båt som forventes å avslutte andre etappe er båten Hexagon som føres av Graham Dalton, han lå etter første etappe knappe tretten minutter foran Emma Richards og etter utmerket seiling av Emma ligger han nå ca. 50 nm etter. Fredag 22.11-02 I gruppe 1 er det per idag to båter som fremdeles ikke har kommet inn til havn i Cape Town. Ocean planet og Tiscali ligger nå godt og vel ni dager etter ledende Bernard Stamm som krysset målstreken 13 november i båten Bobst Group-Armor Lux . Ocean Planet med skipper Bruce Schwab ligger klart ledende an av de to båtene og er forventet inn til havn en av de nærmeste dagene. Tiscali med skipper Simone Bianchetti, ligger betydelig verre an. Tiscali har hatt problemer med båten sin og hadde den inne til reparasjon fra 23 okt. til 9 nov. i havnen «El Ferrol de Caudillo» i Nord-Spania. Situasjonen var på det tidspunktet så prekær at det måtte lånes en ekstra mast av ledende Bernard Stamm. Grunnet uhellene med båten ligger nå Simone bianchetti bakerst av både gruppe og to, og håper nå bare at han rekker inn til havn i Cape Town før starten av etappe tre den 14 desember. Tirsdag 26.11-02 Gruppe 1: Ocean Planet har beregnet at han er ferdig med etappe to sent onsdag kveld eller natt til torsdag. Når han kommer seg til mål er det bare en av klasse 1 båtene igjen ute på vannet, båten Tiscali. Tiscali, som forlengst er ute av teten, føres av skipper Simeone Bianchetti som har satt sitt eget mål om å klare å være i land i Cape Town rundt 10 desember. Akkurat i tide til starten av etappe 3. Etappe 3 har startskudd den 14 desember og alle båter er pålagt å ligge i havn i 120 timer før startskuddet går, ellers venter diskvalifisering. Så her må det seiles fort av Bianchetti. Ved ekstraordinære hendelser kan båtene få lov til å ligge i havn bare 48 timer før start av neste etappe. Så gjenstår det bare å se om Bianchetti klarer dette. Hvis ikke han gjennomfører i tide så vil vel kanskje den ublu hendelsen med den knekte masten som måtte byttes ut, kvalifisere som en «ekstraordinær hendelse»; hvis skipper Simone Bianchetti blir vist nåde av dommerene når han legger til kai vel å merke. Gruppe 2: I løpet av helgen ble det satt en ny verdensrekord av en av deltagerne i klasse 2. Around alone regattaens eneste veteran, Brad Van Liew, tilbakela med båten Tommy Hilfiger freedom America utrolige 345, 03 nm på 24 timer (03.00 lørdag til 03.00 søndag morgen) og slo med det den forrige rekorden på 333,60 nm med over 11 nm. Han har hatt en gjennomsnittshastighet på kjempemessige 14,37 knop i timen. I around alone regattaen 1998-99 satte seiler J P Mouligne med en meget lik båt den forrige rekorden. Hovedforskjellen mellom disse båtene er at Tommy Hilfiger båten har en svingbar kjøl, mens Crag Valley båten har vannballast. Begge båtene har «åpen» design og er 50 fot lange. For øyeblikket leder Brad Van Liew og har beregnet sin ankomst til Cape Town til å lande rundt onsdag ettermiddag eventuelt tidlig onsdag kveld. Ikke langt bak han i løypa ligger Everest Horizontal tett etterfulgt av båtene Spirit of Canada og Spirit of Yukoh. Lengst bak i gruppa ligger Bayer Ascenia og BTC velocity som kniver om plassene med bare 15 nm avtand til hverandre. Onsdag 27.11-02 Gruppe 1: For Bruce Schwab i Ocean Planet går ting sånn omtrent som planlagt. han har ikke seilt så fort som forventet og måtte forskyve annkomsttiden sin i Cape Town med ca 1/2 døgn. Han ligger nå an til å seile over målstreken torsdag morgen. Gruppe 2: Også her går ting sånn omtrentlig som planlagt. Brad Van Liew har fått minsket farten sin litt på vei inn til Cape Town, men var i dag morges bare 30 miles fra målstreken. Han er forventet inn til havn midt på dagen idag og vil med det være ledende båt i gruppe to. 900 miles bak ham ligger nærmeste rival, skipper Tim Kent på båten Everest Horizontal, så forspranget er ikke ubetydelig og Van Liew kan, om ikke uhellet er ute, skrape opp sine velfortjente ti poeng også i denne etappen. Torsdag 28.11-02 Gruppe 1: Ocean Planet krysset idag morges 05:15:16 lokal tid (03:15:16 GMT) målstreken i Cape Town, avluttet etappen og Bruce Schwab kom med det inn på en femte plass i sin gruppe. Den eneste yachten igjen i gruppe 1 er nå Tiscali med skipper Simeone Bianchetti som bare kjemper mot klokken nå; målet er å komme seg tidsnok inn til havn i Cape Town til starten av etappe tre. Gruppe 2: Nå har veteranen Brad Van Liew med sin imponerende seiling kommet seg inn til havnen i Cape Town og tok med det sin andre etappeseier av to mulige så langt i regattaen. Av poeng kan han telle opp tyve av tyve mulige. Han brukte seks uker og to dager på turen fra Torbay, England til Sør-Afrika, og satte også en ny verdensrekord i løpet av denne etappen (345.03 nm på 24 timer). Den offisielle tiden landet på 44 dager, 2 timer, 48 minutter og 13 sekunder (men hvem teller??). Brad har lagt yacht nummer to i gruppen (Everest Horizontal) bak seg med hele 800 miles!! Klarer han og opprettholde den nydelige seilingen vil han så absolutt ligge an til en sterk avslutning, om ikke seier, i sin gruppe. Vi skal likevel ha i mente at seileforholdene i etappene seg imellom er meget forskjellige; så hvis forholdene passet Tommy Hilfiger yachten og skipper Brad bra i de to forrige etappene er det ikke uten videre gitt at han kommer til å takle de neste tre etappenes forskjellige sjø og værforhold like bra. Det er også nok av tid til ulykker og lignende som kan sende ham langt ned på lista. Tiscali, som etter endt første etappe lå på en meget sterk femte plass i gruppe en, er nå, en ødelagt mast senere, flere uker etter neste mann i sin gruppe. Fredag 29.11-02 Gruppe 1: Nylig passerte yachten Tiscali ,som eneste båt ute på sjøen i sin gruppe, ekvaktor og skipper Simoeone Bianchetti er, ifølge sin siste e-post melding til omverdenen, ganske så sliten etter å ha drevet båten og seg selv til det ytterste de siste dagene, men likevel ved godt mot. Han er håpefull til å klare å komme inn til Cape Town i tide til de lovpålagte 120 timene alle båtene må ligge i havn før starten av etappe tre slår inn. Likevel kan man lese litt usikkerhet mellom linjene da han også skriver at han må fortsette å drive seg selv og båten hardt for å klare å gjennomføre etappe to i tide. Hvordan det går for Bianchetti vil bare tiden vise, og klokka står uheldigvis ikke akkurat på godsiden hans for øyeblikket. Gruppe 2: I de forskjellige skippernes e-poster går det tydelig fram at de alle nærmer seg slutten på etappen, da de aller fleste meldingene går ut på hva man skal spise når man kommer til kais. Det blir nok en hel del fråtsing blant utøverne i ventetiden mellom etappene. Ellers holder de seilerne som er ferdige med etappe to foredrag og lignende på skoler og slikt før neste etappe settes i gang. Ellers kan vi jo nevne at båten Everest Horizontal bare er ca 500 miles fra målstreken, seiler med ti knop i timen og klarer skipper Tim Kent å holde farten vil han kunne få seg en velfortjent biffmiddag søndag 01.12-02. Mandag 2.12-02 Gruppe 2: Tim Kent kom inn til kais samtidig som solen gikk ned over Cape Town i går. Når han krysset målstreken bekreftet han det mange har forventet, nemlig en andre plass i etappe to. Han har beskrevet de siste dagers hendelser over nettet og forklarer at det har vært lange dager, da også han til slutt måtte seile inn i det hittil unngåtte sør-atlanterhavske høytrykket. Dermed måtte han også se de dårlige vindforholdene i hvitøyet og belage seg på et sakte tempo inn mot mål. På det verste ble det bare tilbakelagt 16 miles på en seks timers periode og sjansene er store for at skipper Kent bannet i skjegget med en slik hastighet. Selv om han sikkert visste at andre-plassen var så og si garantert sikret. Vinden tok seg ikke opp igjen før noen usle meter fra målstreken, fyllte da opp seilene tilstrekkelig og båten Everst Horizontal gjorde hele15 knops fart over målstreken; sikkert til stor glede for de oppmøtte. Tirsdag 3.12-02 Gruppe 2: 02.25.40 GMT 2 des . 2002 seilte båten Spirit of Canada over målstreken i Sør-Afrika og skipper Derek Hatfield landet med det på en meget respektabel tredje plass i gruppe 2. Han ligger bare et halvt døgn etter neste båt på listen (Everest Horizontal) og med sine 17 poeng hittil er han så absolutt blant favorittene i sin gruppe å regne. Inn på fjerde plass i denne gruppen kom publikumsfavoritten japaneren Kojiro Shiraishi med sin 40 fots store båt Spirit of yukoh. Han kom inn til havn 3 des. 20.05.51 GMT. Mandag 9.12-02 Gruppe 1: Fremdeles seiler båten Tiscali med skipper Simeone Bianchetti i havet utenfor Sør-Afrika. Nå er han imidlertidig ikke langt fra havn og forventes inn sent i kveld, eller sannsynligvis i morgendagens aller tidligste timer. Med det vil han muligens klare å ligge til kais i de lovpålagte 120 timene alle må vente før starten av etappe tre. Uansett har han holdt meget god fart og har levert et utmerket stykke seiling de siste ukene. Gruppe 2: De to neste ,og også siste, båtene i denne gruppen har nådd målstreken og med det er hele gruppe 2 kommet seg inn til havn. Inn på en femte plass var båten BTC Velocity og skipper Alan Paris som endte turen sin 10.59.24 GMT søndag 8 des. Han fikk gunstig vind inn mot land, rundet rivaliserende seiler John Dennis og seilte over målstreken. Ikke en knapp halvtime senere engang kom turen til forbigåtte John Dennis som med sin båt Bayer Ascenia kom inn klokken 11.22.36 GMT. Det var nok en nervepirrende avslutning på etappen for de to rivaliserende skipperne da de knivet hardt om plassene de siste slitsomme timene de hadde på sjøen sammen. Nå som hele gruppe to er inne er det bare reparasjoner på båt og mentalitet, samt litt planlegging og forberedelser (mye matspising) som gjenstår før lørdagens start på etappe tre slår inn. Onsdag 11.12-02 Gruppe 1: Nå ligger endelig alle båtene i begge gruppene til kais i Sør-Afrika og forbereder seg til tredje etappe som har startskudd lørdag 14 des. I går ettermiddag, kl 17.58.59 GMT, førte skipper Simeone Bianchetti den seksti fot lange yachten Tiscali over målstreken i Cape Town og kom med det inn på en siste plass sin gruppe. Han var alene igjen til sjøs som bakerste båt og seilte med alle konkurrenter trygt forankret i land disse to siste dagene. Bianchetti, som nok var vel så fornøyd med å ha klart å komme inn til havn i tide til sin egen tidsfrist, bekymrer seg nok ikke altfor mye om denne ene svake plasseringen. Han er ikke en av favorittene å regne lenger, men kan nok heller ikke uten videre skrives av som en sterk konkurrent i de neste tre etappene som venter. Likevel, etter at den 30 meter høye karbonmasten hans raste sammen utenfor kysten av Spania har posisjonen hans vært ganske så svekket desverre. Simeone har virkelig vært under kaosgudens innflytelse denne etappen. Først må han til kais i Frankrike for å reparere en ødelagt autopilot, så, bare fem dager senere, knekker masten hans, noe som igjen førte til i en stans på drøye to uker nord i Spania. Dette kunne lett resultert i at han hadde måttet bryte etappen og med det trekke seg fra regattaen, men med litt flaks på sin side, og mye godvilje fra rivaliserende og ledende skipper Bernard Stamm, ble en ekstra mast lånt bort fra Stamms yacht slik at stansen i Spania ikke ble lenger enn at han akkurat klarte å henge seg på videre. Den 9 november legger Simeone ut fra Spania, da er resten av gruppen hans allerede så langt foran at ledende Stamm, med båten Bobst Group-Armor Lux, bare er fire dager fra målstreken i Cape Town. På dette tidspunktet kjempet Tiscali kun mot klokken. Nå, endelig vel framme i Cape Town, har han bare 90 timer på seg til reparasjoner og forberedelser og kan fremdeles ikke ta seg tid til å nyte personlig rekreasjon eller lange morgener i senga. Noe de andre skipperne uten tvil har dratt nytte av den ekstra tiden de har hatt til rådighet. Her må det stås hardt på av Simeone i dagene som kommer skal han være godt forberedt til neste etappe. Dommerne godttok hendelsen med masten og lar Simeone slippe med 90 timers hvile og ikke de lovpålagte 120, slik at han kan sette ut ifra Cape Town på lørdag sammen med resten av deltagerne.

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/