Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
03.08.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Hva er det som skaper driftsforstyrrelser for en marinemotor?

I år som i fjor og året før der… har arbeidsoppgavene i ferietiden bestått i rengjøring av dieselsystemer, utbedring av vannlekkasjer og diverse med det elektriske. Ingen av disse er blant mine faste kunder, men det vi på fagspråket kaller for strøkunder, dvs. kunder som organiserer servicen på andre måter.

For å ta problemet med vann i drivstoffet først så er dette et sammensatt problem. Ofte i kombinasjon med for dårlig dimensjonerte filtre og da snakker vi om filteret i båten som båtbyggeren har ansvaret for. På mange båter er dette filteret helt fraværende og første og eneste filter er finfilteret på selve motoren. Forviss deg derfor om at det er montert et forfilter med vannutskiller på din båt. Filteret bør være plassert slik at det er lett å inspisere, greitt å bytte uten for mye utfordringer for å unngå søl og problemer med å få luft ut av dieselsystemet etter filterbytte.

Vann i drivstoffet er et punkt som sjekkes ved service/filterbytte og burde derfor latt seg påvise før det kommer så langt at det fører til druftsstans. Årsaken til vannet er et annet tema hvor man ofte bruker feil forutsetning for å redusere forurensningen. Vann skyldes oftere lekkasjer inn i systemet via lufting og tanklokk enn for eksempel kondens ved vinterlagring og vann kommet sammen med påfylling. Vann i dieseltanken fremmer veksten av dieseldyr med sjenerende, unødvendig eksosrøyk og kostbare skader på dieselsystemet som følgeskade. Vannlekkasjer starter ofte i slanger og belger som er svekket av tidens tann. Man skal heller ikke glemme selve vannpumpen (impellerpumpen). Her er lekkasjer i tetningsringene som regel feilen, ofte pga alder. Vannpumpen er et sjekkpunkt som man bør se på daglig etter oppstart. Vannlekkasje her kan få følgeskader som rust på reimskiver, stor slitasje på transmisjonene til både dynamo og eventuelt kamrem som følge av rust på remhjulene. Dette er punkter man har stor mulighet til å oppdage og å utbedre ved periodisk service og ikke vente til det medfører driftsstopp. Et ofte sårsak til ”vannlekkasje” er pakkboksen på propellerakselen. Ved lekkasje her er det ofte snakk om utskifting av deler eller stramming for å få bort lekkasjen. Avhengig av hvilken type pakkboks som er benyttet. Smøring er for og ”vedlikeholde” selve tetningen.

Elektriske feil strekker seg over et vidt spekter fra for liten ladekapasitet, via dårlige batterier til direkte feilbygning av anlegget for å yte det vi ønsker. Årsaken til at man først merker det i ferien tror jeg skyldes at det for mange først er nå man bruker båten og utstyret over lengre tid. Det er først nå man virkelig har bruk for reservekapasiteten fra batterier og ladesystemet.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

19 'C

Wind : 2,08 S

Humidity : 84 %