Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
03.08.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Tid for planlegging av opplag.

Tiden går fort og gjøremålene er mange så begynn allerede nå planleggingen av opplaget. Her følger et kvalitetssikringsskjema for bruk ved f.eks prisinnhenting eller dersom du ønsker å gjøre det selv.

HØSTSERVICE MED KONSERVERING.

Gå til skjema her

Under følger forklaring til de viktigste punktene.

Forklaring til punktene

2. Ikke smøre for mye. Det er mange som “fyller opp hele hylsa” med fett. Dette hindrer kjølingen av hylse og lagre og kan skape varmgang i lager / pakkboksen. Bruk riktig fettype.

3. Vær nøye med riktig kvalitet og viskositet.

4. Bruk originalt filter. Da er du sikker på at du bruker det rette.

 5 Vær nøye med at du bruker riktig oljekvalitet. Anbefalt kvalitet og viskositet finner du oppgitt i instruksjonsboken.

6 Frostvesken skal byttes. Intervall avhengig av frostveskekvalitet. Om mulig mål Ph (surhet) på kjølevann. Min erfaring er at mange av de skader vi ser på ferskvannskjølinger skyldes at kjølevesken ikke er blitt byttet ved riktig intervall og at væsken blir for “sur”. Dette medfører angrep og korrosjon i kjølesystemet med påfølgende kostbare reparasjoner.

8. Dette gjelder særlig seilbåt eller også motorbåter der hvor motoren står under vannlinjen. Har du “vannlekkasje” som du ikke vet hvor kommer fra? Det er mye sannsynlig at det er vakumventilen som lekker.

 9. Dynamoreimen skal være relativt stram. Kontroller at den ikke slurer/piper ved oppstart. Dette er tegn på at den er for slakk. Den skal heller ikke ligge ”dypt i sporet”.

 10. Kontroller alle batterier og sjekk at ladespeningen for det første er 14,4 volt ved 25 grader batteritemperatur og at den er lik på alle batterier. Er det variasjon så indikerer dette at batteriene har forskjellig indre motstand og at det ikke er mulig å få full utnyttelse av ladingen. Syrevekten skal være 1,28 på alle celler når batteriet er fulladet.. Det godtas en variasjon på 2 streker,innbyrdes sellene i mellom. Laveste verdi får være 1,26, dersom høyeste er 1,28.

12. Dette arbeidet krever spesialverktøy som tenningslampe (stroboskop), kamvinkelmåler og en nøyaktig turteller, da man ikke bare skal justere grunninnstillingen men også kontrollere at fordeleren stiller fram tenningen i riktig forhold til turtallet.

13. Forandring av ventilklaringen indikerer slitasje, en fagmann vil av forandringen kunne “lese” hvor slitasjen er og hvilket forholdsregler man bør ta.

15. Husk alle filtre. Er det mye skitt i filtrene så må også tanken gjøres ren. Vær obs. på “dieseldyr”. Fremstår som en “seig klebrig masse”. Vann i filtre, indikerer vann i tankene.

17. I et rent motorrom er det lettere og oppdage lekkasjer. Så derfor er det viktig at det alltid er rent i motorrommet.

 19. Ikke vent “for lenge” med å bytte zinkanoder. Mange typer er besværlige å bytte dersom de er for “mye oppbrukt”. Noen faller faktisk ut og tilstopper kjølesystemet. Byttes ved 50% tæring. (vekt).

20. ”Forsikringskrav”. Undersøk hva ditt selskap har for krav, da dette varierer noe fra selskap til selskap.

21. Stenge bunnkraner. Dette er også en sikkerhetskontroll. Vanlige kraner har en tendens til etter en tid å korrodere/forandre struktur i stengespindelen, med påfølgende brudd og i værste fall inntrenging av vann og at båten synker som følgeskade. Må du bytte kraner, så monter Kuleventiler i syrefast stål..

Anm. Det er viktig å notere under arbeidets gang slik at man får med seg alle avvik/feil/informasjoner, slik at ingen ting blir glemt.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

18 'C

Wind : 2,15 S

Humidity : 88 %