Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
03.08.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Start av to-taktere.

Har en 20 hk Evinrude 1986 modell som nesten ikke har vært på vannet. De siste 7-8 årene har den bare stått lagret. Prøvet å starte, men det gikk heller dårlig. Det samme problemet har jeg med en motorsag som også har ligget 4 år uten å bli brukt og med en 2 hk påhengsmotor som også hadde noen hvileår. Den siste leverte jeg på verksted og fikk den igjen dagen etter sammen med en helt ubetydelig regning. Hva skjer med totaktere som lagres - og har du noen tips til hvordan jeg skal få fart på sakene igjen.
Jørgen Gundersen

At motorer som lagres blir vanskelige å starte er et velkjent fenomen. Årsakene kan være flere, blant annet noe så enkelt som at bensinen er blitt ”gammel”. Moderne blyfri bensin har fått redusert lagringsstabilitet i forhold til hva vi opplevde før i tiden. Dette slår ut i at de blir vanskelige å starte, (gjelder både 2- og 4- takt) og ofte går ustabilt på tomgang. En god regel er derfor at man kjører brennstoffsystemet tomt før man setter bort motoren eller benytter miljøbensin ( alkylatbensin) ved høstservicen. Alkylat bensin kan for øvrig med fordel benyttes hele året, den er noe dyrere, men mye bedre for miljøet og ikke minst  i form av mindre utslipp av blant annet røyk fra eksosen. Når det gjelder motoren fra 1986 kan du i tillegg oppleve at tetningene på veivakslingen har tørket ut (begynt å lekke) Dette vil vises ved vanskelig start, selv med ny bensin og vil gjerne også følges av ustabil tomgang eller at motoren kort og godt dør ut etter litt kjøring på tomgang. For så å starte helt greitt igjen før tomgangen igjen blir dårlig. Konklusjon: Bytt til ny bensin for å se om du får start på motorene. Får du ikke start, lever dem til fagmann som kan gjøre en vurdering av hva som må gjøres og gi deg en kostnadsramme. Det kan være påkrevd å rengjøre forgasserene med ultralyd for å fjerne innvendige etterlatenskaper etter den blyfrie bensinen. Motoren fra 1986 må man vel regne med nærmer seg livets ende og vil ikke være lønnsomt å utføre noen større reparasjon på. Ta også med i betraktningen at dagens motorer er betraktelig mer brennstofføkonomiske og at de gir mindre belastning på miljøet i form av langt mindre skadelige utslipp.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

19 'C

Wind : 2,15 S

Humidity : 85 %