Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
24.08.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Varmeveksleren er den ”det runde røret” midt på bildet. Det har avtakbare lokk i begge ender.

Varmeveksleren er den ”det runde røret” midt på bildet. Det har avtakbare lokk i begge ender.

Dårlig kjøling etter å ha vært på land.

Etter å ha sjøsatt båten etter bunnsmøring går motoren varm. Har staket alle kjølekanaler inne i drevet (Volvo Penta 2003 med 120 S drev). Har merket noe tendenser til at motoren har gått varm tidligere, men da kun når jeg har kjørt på full fart (200 rpm. under toppturtall). Motoren er utstyrt med ferskvannskjøling. Ved kjøring til havnen gikk alarmen for høy temperatur allerede ved 2.000 rpm. Har blitt anbefalt å montere separat vanninntak da det visstnok skal være en del problemer med at Volvo tar vannet inn gjennom drevet. Er dette noe som kan bedre min situasjon?
Hilsen Gunnar

Kjølesystem Varmgang kan ha flere årsaker så svaret må bli vidt. Men i og med at det har forsterket seg i forbindelse med de arbeidene du har utført så må vi regne med at det er skitt som har forflyttet seg. Men for å starte med det enkleste: er impelleren i orden? Demonter lokket på saltvannspumpen og forviss deg om at alle vingene er intakte. Om vingene er litt slitt ytterst behøver ikke å bety noen ting på kapasiteten. Se etter sprekker og manglende vinger. Mangler det vinger er det viktig å finne disse, da de som regel går innover i systemet og skaper tilstopning eller reduserer  vanngjennomstrømningen. Det neste punktet jeg da ville fortsatt med er å kople fra slangen mellom drev og motor og blåst med vann eller luft fra motor mot drevet. Mest sannsynlig at noe av det du har ”staket løs” har blitt sittende igjen i vanninntaket på drevet og at dette har gått inn i systemet når pumpen begynte å pumpe.

 Har dette satt seg mellom drevet og pumpen er det en mulighet for at du klarer å spyle det ut ”bakveien”. På den tid denne motoren ble installert var det ikke vanlig å montere sjøvannsfilter, så dersom du ikke har dette så kan det være en tanke å få det montert for å lette rengjøring i framtiden. Skitten kan også ha passert vannpumpen og tatt seg videre inn i kjølesystemet. 

Sprengskisse
Da vil ofte varmeveksleren være neste stopp. Det betyr demontering av veksleren og staking av rørene som det finnes et antall av i denne.

Varmeveksler

Varmeveksleren er ”det runde røret” midt på bildet. Det har avtagbare lokk i begge ender. Demonter disse og stak rørene for eksempel med en gjengestang med passende diameter. Gjengene skraper da bort kjelestein som har festet seg innvendig i rørene. Den kan også syrevaskes dersom du ønsker det. Men det er som oftest tilstrekkelig å stake som anvist. Anbefalingen om å montere separat vanninntak ser jeg på som unødvendig, mye bedre å sørge for at det originale er inntakt/rent. ”Det er tross alt levert noen tusen slike motorer som fungerer bra”.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

18 'C

Wind : 2,38 S

Humidity : 87 %