Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Christen With
 
06.09.2006
 
Seilloftet

« TILBAKE

Gennaker - tips

Årets Two Star regatta bød på en mengde Gennaker seilas og jibbing. I og med at vi seilte en X-50, tvang det oss til å gjøre alt teknisk riktig. Å kompensere med rå muskelkraft er bare ikke mulig på en 50-foter. På basis av dette og tidligere erfaringer, har jeg her satt opp en god oppskrift på hvordan man bør jibbe Gennakeren. Det er kanskje det spørsmål jeg har blitt stilt flest ganger de senere år, uten egentlig å ha kunnet gi noen helt bestemt oppskrift, men her kommer den!

Seiling med Gennaker

Når Snufferen heises med Gennakeren inni, er det viktig å påse at den blå stripen, hvor linen ligger, er mot deg hele veien opp. Hvis du ser tvinn, må du ta Snufferen ned på dekk og heise på nytt.

Når Snufferen er hevet opp over Genakkeren, fest linene ned langs masta.

Når du jibber, vil toppforsterkningen selvfølgelig vri seg, da skal Snufferen være hevet så mye at Snufferen ligger i ro, mens toppforsterkningen vrir seg.

Forberedelser

Noen viktige punkter før du setter seil:

1. Skjøtene skal være tredd på utsiden av Gennakeren
2. Du må ha en pigg som stikker frem foran Gennakerens hals. Det kan være en webbing-leppe sydd på Gennakerens halshjørne, eller en spile tapet på båtens baubeslag eller bauspryd. Dette er for å sikre at det slakke skjøtet ikke faller ned under bauen.
3. Hvis du ikke har bauspryd, fest en line ved forstagsfestet, la denne få et halvstikk nederst på rullegenoaen og fest så Gennakerens halshjørne til denne linen. La hjørnet sitte i høyde med øvre rekkewire/ topp av pulpit.

Jibb

Å jibbe med Gennaker er enkelt!

Før jibben, må Gennakeren stå fylt skikkelig, med godt drag i skjøtet. Ikke start på en jibb uten drag i skjøtet. Det vil garantert ende med at Gennakeren kommer mellom forstaget og masta og kanskje også tvinner seg på forstaget.

1. Når du faller av, slakk skjøtet så mye og så fort du bare tør uten at Gennakeren faller. I praksis betyr det at du skal se en krøll i forliket hele tiden mens du slakker skjøtet!
2. Når du er på platt lens, slipp skjøtet helt og la halingshjørnet blåse fremover.
3. "Kast" deg over det nye skjøtet og dra så fort som mulig! Sannsynligvis greier du å dra fort nok, slik at du slipper å bruke vinsj.

Rormannen skal ikke la båten ligge på platt lens. Han skal bare ta en pen sving. La gjerne en god autopilot gjøre jobben! I lite vind må man loffe opp litt ekstra for å få fylt Gennakeren på de nye halsene.

Trimme Gennaker

Nå skal det sies at det er forskjell på Gennakere. Det er enklere å trimme en god og påkostet gennaker, enn en som er solgt på pris. Med en god Gennaker™ er seilet imidlertid enkelt å trimme, så får du gå ut og prøve med din egen!
Har du en god autopilot, kan du la denne styre på relativ vindvinkel (Apparent Wind Angle - AWA) og sette Gennaker -skjøtet fast på vinsjen!

I forliket er det en Spectra line. Denne er justerbar. Det er for at du skal kunne følge opp og passe på at denne linen hele tiden er litt strammere enn duken i forliket. Det sikrer en rund inngang og ekstra soliditet. Grunnen til at det er nødvendig at du følger opp dette, er fordi materialet i linen har andre strekk og krymp-egenskaper enn selve seilduken.
Å justere høyden på halshjørnet er ikke nødvendig på en gennaker.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

28 'C

Wind : 5,14 SE

Humidity : 46 %