Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Christen With
 
12.10.2006
 
Seilloftet

« TILBAKE

Mange spørsmål rundt forskjellige seilegenskaper på styrbord og babord halser


Det siste året har jeg fått mange spørsmål rundt forskjellige seilegenskaper på styrbord og babord halser. Spørsmålene går på dette:
 

·        Båten kjennes forskjellig ut fra styrbord til babord halser, hva skyldes det?

·        Jeg står høyere på den ene halsen enn den andre på kryss??

·        Båten min går fortere på babord halser enn på styrbord, hvorfor?

·        Kjølen ser skjev ut på land, bør det utbedres?

·        Båten er tyngre å styre på den ene halsen enn den andre, hva skyldes dette?


Grunnen til at jeg samler alle spørsmålene i ett svar, er at det ofte er en sammenheng mellom mellom disse forskjellige problemstillingene, så vel symptomene, som løsning.  

Det kan være nærliggende å tro at disse forskjeller skyldes at noe ikke er symetrisk under vann, men faktum er imidlertid at det nesten bestandig er forskjell i riggtrim som er årsaken til dette. Forskjellige seilegenskaper på styrbord og babord halser er et problem alle våre beste seilere sliter med. Fokusen rettes da straks på riggen og man prøver å finne forskjeller. Utgangspunktet for en symmetrisk rigg er at mastetoppen står rett sideveis i båten. Beste måte å sjekke det på er å heise opp et målebånd, i stål, i storseilsfallet og måle til røstjernene på hver side. Dette er punkter båtbyggeren tilstreber å få så symetrisk i forhold til undervannsskroget som mulig. Når masten står rett sideveis, trimmes underliggende vant etter beste evne i brygga. Nå begynner virkelig arbeidet. Det seiles på styrbord og babord halser og det siktes og finjusteres under seilas i helst rundt 8 sekundmeters vind. Det må blåse så mye at man får godt trykk i riggen, men ikke så mye at man slipper på storseilet. 

En viss skjevhet i kjølmontasjen vil man alltid finne, det er ikke praktisk/økonomisk mulig å få kjølen montert helt symmetrisk. På den tidligere OL-båten Soling, var toleransene hos byggerne 6mm fra senterplanet. Det vil si at forkant kunne være 6mm til den ene siden og bakkant 6mm til den andre siden. Mange tror at dette gir en forskjell fra styrbord til babord halser som kan merkes, det er feil. Denne forskjellen vil kun gjøre at båten går svakt sideveis. På dagens tur og havseilere må man selvfølgelig akseptere større forskjeller. For det ene er båtene større, for det andre er nivået man seiler på med en havseiler langt lavere enn de som seiler på olympisk nivå. 

Ofte finner man mellom en halv og en hel knops fartsforskjell fra styrbord og til babord halser. Når jeg ser dette, finner jeg alltid at loggen ikke er montert på båtens senterlinje. Dette er da årsaken til den målte fartsforskjellen. Det er synd at logg ikke alltid monteres i senter. Slike fartsforskjeller har ikke noe med trim å gjøre. 

Når riggen ikke står likt på begge halser får vi forskjellige seilegenskaper på begge halser. Rent praktisk kan det slå positivt ut i lite vind for den ene halsen, mens det kan slå positivt ut for den motsatte hals i mye vind. I og med at økt fart gir økt løft på kjølen, vil vi også gå høyere på den halsen vi går fortest. 

Når man sikter på en kjøl på land, kan den ofte se skjev ut, mens når man måler, er den rett. Optiske bedrag oppstår lett med fargeforskjeller og skygge. Skal man sjekke en kjøl må man måle.  

Noen ganger kan båten kjennes tyngre ut på den ene halsen enn den andre. Et visst rorpress skal det være, det oppstår gjennom kreftene i seil og rigg. Når dette presset blir forkjellig er det bare et helt sikkert tegn på at kreftene fra seil og rigg er forskjellig på de to halser. Trim riggen igjen! 

Å få dette perfekt er ikke lett, trøst deg med at de aller beste også sliter med det. Ta det som den utfordring det er og let deg frem, hvis du interesserer deg for det, eller aksepter det som det er.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/