Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Christen With
 
14.04.2010
 
Seilloftet

« TILBAKE

Tegningen viser en rigg med både rullefokk med vertikale spiler og hardværsfokk. Her er hardværsfokka relativt liten i og med at standard rullefokka heller ikke er stor. Hvis båten har en standard rullegenoa med halingshjørnet godt forbi masta, ville hardværsfokka vært større. Da ville kanskje toppen av seilet sluttet bare 1 m fra toppen av staget og halingshjørnet gått til masta. Felles for alle hardværsfokker er at de er sydd til et forstag med den bue den enkelte båt har i mye vind. Fasongen kan best beskrives med en rund inngang og et flatt og åpent akterlik. Toppen konstrueres ekstra flat slik at toppen ikke blafrer selv om seilet blir satt med en del tvist. Halingshjørnet legger vi høyere enn på vanlige forseil for at vann skal kunne passere uhindret over dekk, for å bedre sikten i le og for å få et bedre skjøtepunkt for god trim på både kryss, slør og lens.

Tegningen viser en rigg med både rullefokk med vertikale spiler og hardværsfokk. Her er hardværsfokka relativt liten i og med at standard rullefokka heller ikke er stor. Hvis båten har en standard rullegenoa med halingshjørnet godt forbi masta, ville hardværsfokka vært større. Da ville kanskje toppen av seilet sluttet bare 1 m fra toppen av staget og halingshjørnet gått til masta. Felles for alle hardværsfokker er at de er sydd til et forstag med den bue den enkelte båt har i mye vind. Fasongen kan best beskrives med en rund inngang og et flatt og åpent akterlik. Toppen konstrueres ekstra flat slik at toppen ikke blafrer selv om seilet blir satt med en del tvist. Halingshjørnet legger vi høyere enn på vanlige forseil for at vann skal kunne passere uhindret over dekk, for å bedre sikten i le og for å få et bedre skjøtepunkt for god trim på både kryss, slør og lens.

Det kan ofte være vanskelig for en turseiler som krysser større havstrekk å få byttet til hardværsfokk i mye vind. Da er den gode løsningen å montere et kutterstag å sette hardværsfokka på. Da kalles ofte seilet for en kutterfokk. Bruk, trim og anvendelighet blir det samme som for en vanlig hardværsfokk. I tillegg kan seilet brukes som et stagseil på slør (som vist på bildet). Det man imidlertid også må montere er lensetakler slik at man får strammet kutterstaget. 

En del oppfatter kutterstag og lensetakler som en ulempe. Hvis bruken er kryss ut og inn fjorder med mange slag, så blir det riktig, men hvis bruken er havseilas over lengre strekk, skal man se på dette som en ekstra trygghet i at det gir ekstra langskips støtte av masten, hvilket jeg anser som en stor fordel, faktisk en forutsetning for trygg seilas på havet med en del båter.

Det kan ofte være vanskelig for en turseiler som krysser større havstrekk å få byttet til hardværsfokk i mye vind. Da er den gode løsningen å montere et kutterstag å sette hardværsfokka på. Da kalles ofte seilet for en kutterfokk. Bruk, trim og anvendelighet blir det samme som for en vanlig hardværsfokk. I tillegg kan seilet brukes som et stagseil på slør (som vist på bildet). Det man imidlertid også må montere er lensetakler slik at man får strammet kutterstaget. En del oppfatter kutterstag og lensetakler som en ulempe. Hvis bruken er kryss ut og inn fjorder med mange slag, så blir det riktig, men hvis bruken er havseilas over lengre strekk, skal man se på dette som en ekstra trygghet i at det gir ekstra langskips støtte av masten, hvilket jeg anser som en stor fordel, faktisk en forutsetning for trygg seilas på havet med en del båter.

Hardværs-seil.

 
Sola skinner og båtene settes ut. Trykket på seilmakeriet og riggeverkstedet er veldig stort nå. Det virker som økonomiske kriser og en fantastisk ski-vinter har tatt fokuset vekk fra båten, et fokus som nå igjen rettes med full tyngde mot båten!

En helt tydelig trend i seil-miljøene er at det er økt fokus på sikkerhet generelt og hardværsseil spesielt. At man nå ikke får lov til å starte i Færder-seilasen uten hardværsfokk er vesentlige bidrag, men også den generelle seilers økte forståelse for at standard-seilet ikke er egnet til seiling i mye vind.

Alle standard-seil blir sydd til et rett forstag for å fungere godt i moderat vind. Dette gjelder både store rullegenoaer og de mindre selvskjøtende rulle-fokkene. Når det imidlertid blåser mye, vil forstaget stå med en vesentlig bue, gjerne 20cm. Det gir en stor økning i seilets bus, hvilket blir alt for mye for komfortabel og sikker seilas.

Problemet med denne dybden, er at seilfasongen på ingen måte er optimal, i tillegg gir denne fasongen i forseilet et enormt innslag i storseilet.  Dette reduserer også storseilets effektivitet i tillegg til å kreere krefter som holder igjen båten (blafringen).



Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

18 'C

Wind : 2,15 S

Humidity : 87 %