Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
07.06.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Hvorfor er det dyrere å reparere en marinemotor enn en bilmotor?

Som både bil- og båt-eier syns jeg å kunne registrere at det er dyrere å reparere båtmotoren en bilmotoren. Tilsynelatende likt arbeider koster gjerne det dobbelte når det gjelder båten1 Er det slik og eventuelt hvorfor? Hvorfor skal allting til båten koste skjorta? Hilsen prisbevisst.

Årsaken ligger i flere forhold, blant annet reservedelspriser, vanskelig tilgjengelighet til reparasjonen, reparasjonsmetoder osv. For å ta reservedelsprisen først er det ofte slik at mange deler er direkte sammenlignbare og kompatible med bilmotoren, mens andre deler er spesialprodusert for maritimt bruk. Disse delene vil ofte være produsert i et annet (mer kostbart) materiale til maritimt bruk, men den viktigste årsaken til en høyere pris er nok antallet delen blir produsert i. Man drar ikke samme fordelen av ”mengde” som for bilsiden. Et annet moment som også kommer inn er dyrere lagerhold, ved lavere turn-over på lageret. Sesongen for båt er jo i hovedsak begrenset til månedene mai – juni – juli – august, dvs. 4 måneder. De delene som da ikke er solgt blir ofte liggende på lager å sluke rentekostnader fram til neste år, dvs. 8 måneder. Kapitalkostnadene vil da bli en vesentlig del av prisen. Jeg mener for øvrig å ha lest et sted at kapitalkostnadene rent generelt i samfunnet er ca. 70 – 80 % av varekostnaden ut til forbruker?

Vanskeligere tilgjengelighet !
Her må båtbyggerne ta en stor del av skylden ved at de ikke har utformet motor-rom og tekniske anlegg med henblikk på framtidige service- og reparasjonsarbeider. Når man konstruerer en bil planlegger man samtidig hvordan servicearbeider skal kunne utføres. Fabrikanten utarbeider reparasjonsmetoder og utfører tidsstudier for bruk på sitt produkt. Hvor mange båtleverandører kan framvise noe slikt for sitt produkkt? I biltester, som blir utført, er ofte servicepriser et viktig element i testen. Når ser vi dette for båter? Derfor burde alle båtleverandører ha eget verksted for på den måten å lære litt om hva de reelle reparasjonskostnadene på motorer for deres båt er. Ta f. eks. utformingen av motorrommet. Ofte blir dette laget slik at det ”er plass til forskjellige motorfabrikater, typer og størrelser”. Motorer er nå engang ikke like og det kan være svært forskjellig hvor servicepunktene på motoren er plassert. Jeg har faktisk i mitt praktiske arbeid med båter vært borte i en båttype hvor man ikke fikk byttet smøreoljefilter uten å ta motoren ut av båten! Vet du hva båtbyggeren svarte når jeg gjorde han oppmerksom på problemet, ”det er bare å skjære ut en luke i skottet og lage en liten dør, så kommer du til”.

Greit nok det, men det er ikke alle motormekanikere som også er utdannet snekker og har nødvendig verktøy og materiale for å drive som møbelsnekker og langt mindre har dette med seg når bestillingen er en 1. gangs service på motor. Etter hvert som tiden går og behovet for reparasjoner tiltar må man i mange tilfeller gjøre inngrep i selve innredningen for å komme til. Dette tar tid og krever ofte hjelp fra andre faggrupper. Hvordan er det i båten din? Kommer du for eksempel greit til for å rengjøre brennstofftankene?   Disse bør kunne taes ut eller i hvert fall komme til mannlokket for rengjøring hvert år? Hvordan er det å bytte filterinnsats i forfilteret på brennstoffsystemet uten å søle til med diesel/bensin?

Reparasjonsmetoder
. Bilreparasjoner blir i praksis utført inne på et verksted med løftebukk for at mekanikkeren skal kunne arbeide med minst mulig belastning og unormale stillinger på kroppen. Nødvendig verktøy finnes i umiddelbar nærhet. Selve skruarbeidet blir i dag som oftest utført ved hjelp av luftdrevet verktøy, som er mange ganger raskere enn å ”skru med hånd”. Et annet moment er oppstartingen av arbeidet: Bilen kjører man inn i verkstedlokalet og stiller den på arbeidsplassen som er spesialtilpasset behovet. Båten ligger ved en brygge, enten kundens egen eller ved serviceverkstedets bryggeanlegg. Det vil alltid være en større fysisk avstand til verktøy/deledepot, enn hva man har på et bilverksted. En annen ting som ofte er tidkrevende, til tider svært tidkrevende, er å rydde vekk kundens eiendeler om bord for å komme til de forskjellige detaljer. Ta en enkel operasjon som å legge ned og å sette opp en kalesje! Kalesjene er svært forskjellige å pakke sammen, vi som mekanikere har ikke samme teken på det som du som er eier og bruker.

Hvor lang tid tar det? Når man legger den ned er man ren på fingrene, men etter at arbeidet er utført vil man i mer eller mindre grad være tilsmusset på hendene, noe som medfører at før man kan begynne å sette på kalesjen må man gjennom en grundig håndrens. Har man jobbet med en dieselmotor og fått olje på hendene vil soten som sitter igjen på fingrene være nesten umulig å få fjernet. Man ser ikke om fingrene er rene før man har ”kneppet igjen halsknappen på en hvit skjorte”. Man kan heller ikke se bort fra at mekanikere er forskjellige, noen raske andre noe senere. Kunnskap om og kjennskap til båttypen vil også ofte være avgjørende, i mange tilfeller i større grad enn kunnskap om motoren. Det absolutt beste er å kjenne begge deler. Da går ting greiest. Derfor burde det ideelt sett vært egne serviceverksteder for hvert merke. Da ville man fått gjentagelseseffekt av arbeidsopperasjoner. Det er alltid raskere å bytte en ting andre gangen.

Smøring av gjenger
. Jobber man i det maritime miljøet opplever jeg ofte at skruer har satt seg fast og må bores ut. Noen ganger holder det med å bore, andre ganger må man i tillegg gjenge opp, mens man i andre tilfeller må sette in løse gjenger for eksempel av typen Helicoil. Det at skruer ruster fast betyr også at man som forebyggende tiltak også setter inn den nye skruen med fett for å redusere muligheten for plunder ved neste korsvei. Ikke alle ting er like tidkrevende, men summen kan bli ganske formidabel.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

26 'C

Wind : 4,12 SE

Humidity : 60 %