Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
21.06.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Dekktrykk på trailer?

Har du kontrollert og etterfylt luft i hjulene på båthengeren? Hvor mye luft skal det være i dekket?

x

Over tid vil luften lekke ut slik at dekktrykket blir for lavt. Det betyr at man bør kontrollere lufttrykket før man legger ut på tur. Ved for lite luft vil dekket gå varmt og punktering/eksplosjon oppstå. Et annet moment ved å kjøre med for lite luft er hengerens stabilitet som blir dårlig og som påvirker trekkbilens kjøreegenskaper. Maksimumstrykket og maksimumsbelastningen som dekkene er beregnet for er preget inn på siden av dekket. På tilhengere, i motsetning til på biler er det vanlig at man utnytter hele dekkets belastningspotensial. Trykket er med på å skape bæreevne, samtidig som det stiver opp dekksidene slik at hengeren blir retningsstabil. Retningsstabiliteten til bilen vil også påvirkes med kuletrykket. Viktig at kuletrykket er så høyt som mulig, se instruksjonsbok for bilen og påstemplet maks. kuletrykk på hengerkoplingen. Dette gjelder også ved kjøring med varehenger. Opplever nesten daglig overlastede og feillastede hengere på veien. Typisk er når man kjører ”planker” på en kort varehenger og overhenget blir så stort at man faktisk får negativt kuletrykk. Det samme gjør seg gjeldende på båthengere dersom båten blir lagt for langt tilbake eller at hengeren er i ”minste laget”. Livsfarlig å kjøre med! Både for deg selv og andre

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

29 'C

Wind : 5,14 SE

Humidity : 46 %