Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Kroatia - - et eldorado for båtfolk

 
Dag Sørlie
 
27.10.2003
 
Reportasjer

Langs Dalmatiakysten ved Adriaterhavet satses det på båtcharter som aldri før! Et velorganisert nettverk av marinaer og servicesteder er bygget opp langs hele kysten, som også inkluderer mange av de 1850 øyene – som i seg selv byr på båtsportaktiviteter og naturopplevelser en sjelden vil glemme.

Det er fine badestrender, som her utenfor Duprnovik

Det er fine badestrender, som her utenfor Duprnovik

Kroatene har lagt vonde krigsår bak seg, og på få år fremstår landet som det reneste ferieparadis. Det er mange grunner for å velge Kroatia som feriemål, og det har ikke bare sammenheng med det fine klimaet og de særdeles hyggelige prisene ­ men her finnes tilbud for de fleste. Har du spesielle interesser som for eksempel dykking, rafting, ridning, padling, sykling, seilbrett, camping, fotturer, landets spesielle historie ­ eller som oss, å tilbringe en uke eller to i en komfortabel båt uten at det skal koste uforskammet mye. Kroatia er dessuten et av de få land som har et hyggelig tilbud til folk som velger motorbåt fremfor seilbåt.

Utrolige chartertilbud

Å leie båt i utenlandske farvann er en ferieform som fortsatt bare er i startgropen her hjemme. I andre land, spesielt i Tyskland, Holland, Belgia, Frankrike og England er pakketilbudene på båtcharter grenseløse. Du kan få leid en båt over alt, bare det finnes vann, og prisklassene varierer svært mye. Å leie båt i Kroatia er fremdeles utrolig rimelig, og vi har med egne øyne sett hva som tilbys av de mest ettertraktede båtene fra Elan, First, Oceanis, Jeanneau eller Benneteau.

Båtidyll i Vraboska på øya Hvar

Båtidyll i Vraboska på øya Hvar

En 31 foter med plass fra 4-6 personer kan du få leie fra 900 Euro i uken i lavsesong til 1600 Euro i noen få høysesonguker, og til 47 og 50 fotere med plass til 8-10 personer fra 2400 til 3800 Euro. Men er en våken og kan surfe litt på nettet er det mulig å oppnå spesialtilbud i enkelte perioder. Det er også utviklet lettvinte bookingsystemer som gjør det mulig for hvem som helst å bestille en båt og med betalingssystemer hvor dine visakort er høyst akseptable. Selv om det kan være svært så greit å leie en charterbåt direkte, kan det allikevel være smart å bestille båten gjennom stedlige agenter her i Norge ­ som også er behjelpelig med å formidle flybilletter eller plass hos en av de mange turoperatørene som har avganger fra flere steder i Skandinavia. Det er heller ingen ekstra kostnader forbunnet ved å reservere båten gjennom en av de mange agentene her hjemme, for godtgjørelsen dekkes av båtutleiefirmaet. Agentene vet også best hvilke ekstra fordeler en kan gjøre seg bruk av og som ikke alltid er så lett å finne ut av på egenhånd. Her er det for eksempel fullt mulig å leie båt èn vei, og det er et servicetilbud som du ikke finner i så mange andre land.

Moderne marinaer

Oversiktsbilde over Slika - et populært utfartsmål på Korcula

Oversiktsbilde over Slika - et populært utfartsmål på Korcula

I år er det 20 år siden Adriatic Croatia International Club, bedre kjent blant båtfolk som ACI ­ ble etablert. En kjede på 21 marinaer langs den pittoreske Kroatiske kysten ­ som i løpet av denne perioden er blitt den ledende nautiske turistvirksomheten i Kroatia. Den ble grunnlagt i 1983 med det mål for øyet å kunne tilby førsteklasses standard og for å imøtekomme de spesielle krav som båtfolket generelt har. På den mest ekstreme delen av Middelhavskysten, fra Umag i nord til Dubrovnik på den sydligste delen av den Kroatiske kysten, er 21 marinaer etablert i løpet av 20 års forretningsvirksomhet. Identitet og bevisst servicekvalitet er hva alle ACI-marinaene har felles. Hver marina tilbyr moderne fasiliteter og et vidt spekter av servicetilbud. Ved siden av vanlig resepsjonstjeneste, har hver marina et eget båtverksted, restaurant, snackbar, vaskeri, matvarebutikk- og alltid er det en forretning med maritimt utstyr som, sammen med mange andre tilbud, er med på å gjøre oppholdet i marinaen så hyggelig som mulig. Innenfor formålet med sine forretningsaktiviteter gjennom de siste årene har ACI Club gjort en enestående innsats i å utvikle og promotere seiling som en nasjonalsport i Kroatia. I det profesjonelle seilermiljøet har ACI og Yacht Club Croatia blitt synonyme for vellykket organisering av match racing og regattaer, spesielt ACI Cup og verdensmesterskapet i Match Race i Dubrovnik i 1996 og i Split 2000.

God tilgang på båtplasser

Båtbørsens medarbeider besøkte i løpet av en drøy uke mange havneanlegg og marinaer og lot seg ikke mindre enn kraftig imponere.

Rafting - her på et elvestryk rett utenfor Split

Rafting - her på et elvestryk rett utenfor Split

Det var helt tydelig at enhver som hadde befatning med båtturister gjorde seg spesiell flid ­ og med få unntak kunne vi konstatere at servicenivået var på topp til enhver tid. Enda var ikke sesongen begynt for alvor, men forberedelsene til å ta imot det store antall sommergjester var i full gjenge. Selv ute på de minste øyene var det klart for den store turistinvasjonen, som for marinaenes del innebærer fullt belegg i juli og august måned. Da er kapasiteten i så godt som de fleste havnene fullbelagte ­ og det innebærer mer enn 200 båter i hver eneste marina. Den beste tiden sies å være i mai og september måned, da vil det som regel være plass hvor en enn måtte komme. Også i havneområdene ellers finns det avsatte områder med reservert plasser for båtturister, hvor det er adgang til vann- og strøm. Men i motsetning til i de organiserte marinaene, er det lite eller intet servicetilbud ­ annet enn dem som byen ellers måtte ha, som inkluderes i havneavgiften og som på slike steder er inntil 40 % lavere enn båtplassavgiften i en ACI-marina i nærheten. Båter som anløp tettsteder og byer på dagtid, for å gjøre sine nødvendige innkjøp, avkreves ingen form for avgift.

Surfing er populært også i Kroatia

Surfing er populært også i Kroatia

I høysesongen er det nok mange som ikke får plass, verken i marinaene eller i havnene. Men det er ingen grunn til å sutre av den grunn. Et uttall av bukter og godt beskyttede naturlige uthavner er tilgjengelige ­ og for nordmenn flest vil det trolig være at det er slike uthavner en vil foretrekke. Men her er nok vi noe forskjellig fra våre seilerkolleger på kontinentet ­ som opplagt er de som først og fremst ønsker å sikre seg en bryggeplass i en organisert marina. Og da må du være på plass innen kl 14.00 om du ønsker å være sikker på å få en slik populær bryggeplass. 

Mat og drikke

Tilhører du de av våre landsmenn som tar seg en Harry-tur til Sverige en gang i blant, eller benytter du anledningen til å bunkre når du besøker av de populære gjestehavnene i Danmark ­ vil du ble gledelig overrasket.

Fine badestrender over alt, her i Brela

Fine badestrender over alt, her i Brela

Det er til og med enda billigere i Kroatia! For oss nordboere er det et svært behagelig prisnivå i Kroatia. For et restaurantbesøk må du regne med å betale mellom 50 og 200 kuona ­ som tilsvarer verdien i norske kroner. Enkelt og greit! En flaske god vin til maten koster rundt 40 kuona, og det er alltid rikelig og god mat som blir servert. I de lokale kolonialforretningene er selvbetjeningsprinsippet et faktum også her. Men du blir alltid møtt med hyggelig bistand om du trenger hjelp, og her er det ikke snakk om noe kjøpepress! I butikkene får du kjøpt den maten du vil ha, og det mangler ikke på delikatesser å velge mellom.  Drikkevarene byr heller ikke på noen problemer. Drikkevannet er rent og godt, og du behøver ikke ha noen betenkeligheter for å drikke rett fra springen. Sterkere saker finnes i alle butikker.   Kroatene har et svært internasjonalt forhold til valuta, så norske kroner, tyske mark eller dollar er like godt som noe annet. Det er nok praktisk å veksle til seg noen kuonas for å ha om du bare skal ha deg en øl (som av den lokale varianten bare koster 10 kroner på en av de hyggelige fortaugsresturantene). Kreditkort kan du nærmest betale med hvor som helst og kontanter får du ut i minibankene eller i vekslekontorene som finnes overalt. 

Et trygt reisemål

Seiling betyr også fart og spenning

Seiling betyr også fart og spenning

Planlegger du en reise til Kroatia nå kan du være sikker på at det er et trygt reisemål. I nordmenns bevissthet har området vært stemplet som krigssone, selv om øyene langs kysten bare merket krigen ved at turistene forsvant. Krigen er et tilbakelagt stadium for flere år siden, og for en alminnelig turist er det få eller ingen dystre minnesmerker å oppdage. Her er det fredelig, og øyene har navn som klinger godt i norske ører: Lavendelduftende Hvar, forblåste lille Vis eller kulturelle Krk. Hvar, byen med samme navn som øya, er et av de mest populære turiststedene langs Kroatias lange kyst. Og ett av de mange stedene du kan gå i land som øyhopper i dette mangfoldige øyriket. Kysten er en perle, som den alltid har vært, og den ånder av fred og ro.

Klart vann

Utleiebåter på rad og rekke

Utleiebåter på rad og rekke

Serviceinnstillingen fra Jugoslavia-turismens glansdager er nok kanskje ikke lenger som den var, men hele samfunnet er nok mer modernisert ­ og forskjellene er nok ikke så store når det kommer til stykket. Noen kulturkollisjoner legger en jo merke til, når Mc Donalds konkurrerer med de lokale restaurantene om publikums gunst. Nå er det er heller ikke vanskelig å komme seg rundt for å se på gamle, jugoslaviske kulturminner i nabolandene Bosnia og Montenegro. Kroatias vakre kyst har det reneste og klareste badevannet i Sør-Europa. Landet har lave priser, svært god plass og håndlaget mat. Og kulturskattene som er innen rekkevidde er blant Europas vakreste. Vi garanterer: Du går ikke i kø, hverken på stranden eller på kafeen!   

Pittoreske småbyer  

Østkysten av Adriaterhavet kan by på hyggelige opphold i pittoreske småbyer, glassklart badevann og noe av den vakreste naturen du finner langs Middelhavet. Kysten har 1185 øyer, rundt 70 av dem er bebodde. Det statlige fergeselskapet Jadrolinija bringer deg på kryss eller tvers med sine fartøy i alle størrelser og fasonger.   Men ennå er ikke området oversvømmet av turister. Det er sjelden å høre skandinaviske gloser klinge mellom steinhusene i smugene i fiskelandsbyene eller på de mange båtene. Om en tar en bryggesleng og beundrer alle de fine båtene, går det for det meste på engelsk og tysk ­ men vi opplevde å se både svenske og norske flagg på noen av de mange utleie-båtene som lå fortøyd langs havnemoloen. 

Fra torget på Hvar

Fra torget på Hvar

Vi ankom Split tidlig en formiddag, et velegnet utgangspunkt for øyhopping. Derfra tok vi turen til Hvar, og så til Palmizana og senere Dubrovnik - som alle som ferdes i området bør få med seg. Byen har en fantastisk gammel bydel, godt klima, interessante utfluktsmuligheter - en historie helt for seg selv.   Før vi forlot Hvar, fikk vi imidlertid være med lokalbåten ut til Palmizana, hvor vi fullstendig falt i staver. Maken til idyll skal en lete lenge etter. Bare en snau halvtime med båt fra sivilisasjonen, fant vi en perle av en øy ­ med de lekreste laguner, og en restaurant som kan måle seg med absolutt de beste. Ingen seiler forbi Palmizana uten å besøke Dagmar Meneghello og hennes døtre ­ som har helsides omtaler i The New York Times, Boote, Yacht, Traveller, The British Times Magazine, Dove, Private Air Magazine London ­ bare for å nevne noen. For å få et bedre inntrykk enn hva vi kan beskrive bare på noen få linjer, anbefaler vi deg å gå inn på internett hvor du kan klikke deg inn på www.palmizana.hr. Her kan du lese hele historien om familien som har bygget opp en turistvirksomhet i øyriket gjennom de siste hundre årene.

Dubrovnik

Dubrnovik by night

Dubrnovik by night

Solen skinner igjen over Dubrovnik. Besøkende fra hele verden lar seg beruse av arkitektonisk skjønnhet. Det dufter av grillet sjømat i de skinnende blanke, steinlagte gatene.   Når den historiske byen i tillegg ligger på en fantastisk kyststripe, med strender og klipper om hverandre - med Adriaterhavets blågrønne ramsalte vann som badekilde, så har man det man trenger.     Begynn på bymuren. Gamle Dubrovnik ligger innenfor en fabelaktig to kilometer lang bymur. Den har beskyttet innbyggerne både mot havet og fiender i århundrer. Byggverket ble påbegynt omkring år 1000. Først i det 17. århundre var den ferdig. Det koster en liten slant og litt pust og svette, men gir full oversikt over hele herligheten. På det høyeste hever muren seg 25 meter over havet, og det kiler faktisk litt i magen.    

De omfattende ødeleggelsene som ble påført middelalder-byen i Dubrovnik under borgerkrigen er nå restaurert. Med middelalderens festningsvoller, de høye steinmurene, kirkene og palassene, og de klassiske torgene, er byen et levende arkitektonisk monument fra byens storhetstid som rik og betydningsfull handelsstat. 

Det turkisblå Adriaterhavet og de maleriske oransjefargede teglstenstakene over den lyse,dominerende bymuren skaper et uforglemmelig inntrykk. Dubrovnik er en av verdens kulturskatter, - en påstand som ble internasjonalt bekreftet da FN erklærte byen som World Cultural Heritage.

Men det hjalp lite da serbiske angrepsstyrker slo til på sjøsiden og fra høydene sørøst for byen. 6 desember 1991 ble en tragisk merkedag for Dubrovnik. Byen hadde ingen militærstrategisk betydning.

90 prosent av alle takene i gamlebyen ble ødelagt. 30 hus brant. 200 mennesker omkom, før kroatiske styrker greide å drive angriperne på flukt. Etter et kolossalt gjenoppbyggingsarbeid fremstår gamlebyen nå i all sin prakt. Turistsirkuset er i gang igjen. Likevel fremstår byen så velsignet fri for forstyrrende staffasje. Billedskjønne kirker og klostre, flotte torv hvor byens barn leker med sykler og ball. 

Her kan du handle det meste, og prisene er sett med våre øyne svært rimelige. Vakre broderier og annet kunsthåndverk bys frem av kvinner. Byen har eksistert under mange riker fra det bysantinske til den i 1918 ble innlemmet i Jugoslavia. Men det er Italienerne som preger arkitekturen.   

Lei en båt

Oversiktsbilde fra Split

Oversiktsbilde fra Split

Du kan leie din egen lille båt for en billig penge, og finne deg et helt usjenert sted på en av kystens 1185 øyer. Langs hele kysten satses det på båtcharter. Her er det bygget ut en rekke servicesteder og marinaer med alt båtfolk trenger. Kroatia er dessuten et av de få land som har et hyggelig tilbud til folk som velger motorbåt fremfor seilbåt.  Ønsker du å leie en motorbåt eller en seilbåt for en uke eller to er Split eller Dubrovnik de beste utgangspunkter ­ og her er det også nokså unikt at det uten tillegg i prisen er mulig å leie båten på det ene stedet og avlevere den på et annet. Utleiebåtene vi fikk se var alle av nyere modell, og av typen Oceanis, Elan, First, Jeanneau eller Beneteau. Ingen eldre enn et par tre år ­ og meget godt utstyrte.  

I prislisten ligger noen eksempler på hva utleieprisen er på noen av seilbåtene som leies ut. Deler du leieprisen på antall personer som er med om bord, blir det overkommelig for de fleste. Mange vi snakket med lagde seg frokost og lunch om bord, men valgte en hyggelig bryggekafé eller en bedre restaurant når middagen skulle inntas på kvelden.  

Adriaterhavet er et virkelig seilerparadis!

Adriaterhavet er et virkelig seilerparadis!

Langs kysten finner en mer enn 50 marinaer som tilhører Adriatic Croatia International Club eller ACI Club som de omtales til daglig. Her finner en toaletter, dusjer, restauranter, duty free shop og utstyrsbutikk. Ønsker man seg en fredelig bukt for seg selv, er ikke valget vanskelig. Det er mer enn nok å velge mellom! Og det er ikke på noen måte vanskelig å være båtturist i Kroatia. Noen få tips skal en imidlertid ta med seg. Ønsker en å sikre seg en god plass i en marina ­ bør en ankomme havn ikke senere enn ved 15-tiden på ettermiddagen. Prisen for å ligge i ACI marinaene varierer noe ­ med for båter inntil 40 fot er prisen fra 150 til 200 kroner dagen en gjennomsnittpris en må regne med. Velger en å ligge inne i en av de større byene, er havneprisen ikke mer enn 40% av hva en betaler i marinaene ­ men så er det heller ingen fasiliteter som er tilgjengelige ­ bortsett fra vann og strøm. I byene er det også større utvalg på spisesteder og forretninger, og et naturlig valg om en trenger å shoppe litt. 

Reisen til Kroatia

Velger du å fly med ordinære rutefly, er det daglig forbindelser til Zagreb, Split og Dubrovnik fra Norge med KLM og Croatia Airlines via Amsterdam Schiphol. Men det er mulig å kjøpe en billig selskapsreise, og leie båt fremfor å bo på hotell. Reisebyråene vil kunne gi deg nærmere informasjon om hva slags reisetilbud du kan få fra ditt hjemsted ­ eller du kan ta kontakt med Båtmegler¹n AS eller en av de andre båtutleiefirmaene som leier ut båter i sydlige farvann. De hjelper deg gjerne både med flybilletter og leiebåt.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

31 'C

Wind : 6,69 S

Humidity : 42 %