Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Båtene vi snur oss etter: - Jeanneau skjærgårdsjeep

 
Dag Sørlie
 
27.01.2005
 
Reportasjer

I vår nye serie om båter vi snur oss etter, skal vi forsøke å ta for oss forskjellige typer båter som vekker oppmerksomhet - på den ene eller den andre måten. Det kan være små eller store båter, og båter som er bygget i forskjellig type materialer. Denne gangen kaster vi våre øyne på en skjærgårdsjeep - en båttype som er blitt mer og mer populær.

Båten er også utstyrt med en praktisk sprayhood. Luken på bildet gir godt lys til lugaren under.

Båten er også utstyrt med en praktisk sprayhood. Luken på bildet gir godt lys til lugaren under.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på en Jeanneau skjærgårdsjeep, en Fransk produsert båt som ble lansert på det norske markedet noen gang på midten av 90-tallet. Båten er av typen Cap Camarat 565 WA, som nå ikke lenger er i produksjon. Prisen på båten som ny, med en Marcury 115 HK lå på nærmere kr. 350.000,- levert i Oslo-området, og var vel banebrytende i den forstand at den ved siden av å være en åpen skjærgårdsjeep - også var utstyrt med en komfortabel dobbeltlugar, et forhold som ga båten et utvidet anvendelsesområde.

Sportslig

Bildet viser hvor romslig det er i cockpiten. Stolene kan dreies i alle retninger.

Bildet viser hvor romslig det er i cockpiten. Stolene kan dreies i alle retninger.

Båten vi her skal omtale, er fra 2001 - og kanskje en av de siste som ble produsert av denne typen. Den er utstyrt med en 115 HK 2 taktsmotor fra Mercury, og med weekendutstyr for to personer var topphastigheten godt i overkant av 40 knop. Båten i seg selv veier ikke mer enn 795 kilo, som med motor og to manns besetning om bord har imponerende sjøegenskaper selv i kruset sjø og kastevinder - slik som det er på fjorden nå på høstparten. Båten beveger seg mykt i sjøen uten harde dunk, skarpe slag eller andre ubehageligheter av noen art. Den gir en god følelse av trygghet, og det er komfortabel plass for hele seks personer på dagtid. Lugaren derimot, er ikke beregnet for mer enn to personer, som til gjengjeld har rikelig med plass til overnatting. I lugaren er det anledning til å montere opp et bord, som det også er mulig å flytte ut i cockpit. Med 88 liters drivstofftank har båten en solid rekkevidde. Fabrikken har i sin anbefaling gitt uttrykk for at de beste motoralternativene er fra 90 til 115 HK, mens 120 HK er oppgitt som absolutt maksimum.

WA

Styreposisjonen er oversiktlig og grei.

Styreposisjonen er oversiktlig og grei.

Visste du at WA står for "walk around" - eller på godt norsk "rundgang". At en kan gå rundt styrekonsollen kan være praktisk og greit, og er blitt mer og mer vanlig også hos produsenter som leverer større båter. Styreplassen er spesielt god. Stolene kan justeres i alle retninger og benplassen er mer enn tilstrekkelig. Det er også rimelig plass til å stå om du foretrekker det, og at styreplassen er plassert på denne måten gir føreren et greit utsyn under manøvrering i alle hastigheter - med god stabilitet i båten. Instrumentpanelet er oversiktlig og rattet er ideelt plassert, og girspaken kommer ikke i konflikt verken med ratt eller paneler. Jeanneau Cap Camerat 565 WA er en usedvanlig gjennomtenkt farkost og vitner om stor forståelse hos kostruktøren. Vi har ikke klart å bringe på det rene hvor mange båter som er produsert av denne typen, men fra importøren får vi opplyst av Sverre Larsen hos Svela Marine i Fredrikstad at det nok ikke var mer enn en 10-12 båter som er levert av denne typen her i landet. Det kan kanskje ha en sammenheng med at båten som ny kostet nærmere 350 tusen kroner, og lå i det øvrige prisleie for 19 fots båter generelt.

Mye for pengene

Jeanneau Cap Camarat 565 WA tar seg godt ut både på land og på vann. Mange synes det er praktisk å ha båten på henger slik som her.

Jeanneau Cap Camarat 565 WA tar seg godt ut både på land og på vann. Mange synes det er praktisk å ha båten på henger slik som her.

Jeanneau 565 WA er innredet enkelt, men om bord finner en likevel flere kreative og praktiske løsninger. På tvers bak i cockpiten er det plassert en akterbenk til tre personer, som enkelt og greit kan gjøres om til solseng. Videre fremover i båten er det plassert to komfortable stoler, en til fører og en til co-pilot eller passasjer. Båten er utstyrt med det aller meste av hva man trenger av fortøyningsutstyr, Det er to vannskifester, farget glass i vindskjermen, aluminiums rekke, ankerbrønn som er drenert, badestige, todelt dør ned til lugaren som er låsbar, stuverom under cockpit og låsbare stuvereom under setene bak, styreconsoll-beskyttelse - og det er komplett lanterneutstyr. Som bruktbåt er det ingen tvil om at båten er attraktiv på markedet, og det er vel bare å beklage at det ikke er så mange å få tak i.

Trailbar båt

Interessen for båter som kan trekkes på båthenger øker kraftig i Norge. I vårt land har trailbare båter hittil ikke vært særlig vanlig. Men i Europa derimot er det ikke helt uvanlig; der har man for lenge siden innsett de store fordelene som finns nettopp med denne type båter. Den største fordelen er selvfølgelig mobiliteten, og at man selv kan velge hvor man vil ha sin båtferie.

Her er det lett adgang til badestigen!

Her er det lett adgang til badestigen!

Med en båt som er lett og som kan fraktes på en velegnet båthenger kan man oppdage nye plasser uten at man behøver å bruke mye tid på transportetapper til sjøs. Ønsker man å oppleve forskjellige farvann under familieferien i egen båt er det fullt mulig. Sørlandskysten den ene uken og kanskje en Vestlandsfjord den neste er ingen umulighet, og båten kan også godt brukes som campingvogn om en skulle ønske å gjøre en stopp når en kjører over fjellet. Til dette formålet er Jeanneau Cap Camarat 565 WA meget velegnet. Og det byr selvfølgelig også på en rekke andre fordeler å ha en båt på henger. Bl.a. at man ikke er avhengig av kostbar båtplass, og båten er lett tilgjengelig for vedlikehold og reparasjoner når du har den hjemme i hagen. En reduserer risikoen for at båten blir stjålet, både av utstyret i båten - og av selve båten, om du har den hjemme i egen hage eller godt plassert i garasjen. Og om båten ikke ligger på vannet hele tiden, reduserer du algevekst og du kan til og med slippe å stoffe båten. Det sparer både tid og penger. Det blir heller ikke noe stort problem med vinterlagring, og du sjøsetter når du vil - og behøver ikke innrette deg etter båtforeningens- eller båtopplagets strenge tidsrammer.

Tekniske data

Lengde 5,80 m - 19'
Bredde 2,35 m - 7'8''
Dypgående 0,30 m - 1'
Vekt u/motor 795 kg
Anbefalt motorstørrelse 90-120 HK
Drivstoffkapasitet 88 liter
Kategori C-sertifisert
Takhøyde i cabin 1,25 m
Antall soveplasser 2 stk
Pris som ny ca kr. 350.000,-
Bruktbåtpris i dag ca kr. 180.000,-
Jeanneau-importør Svela Marine i Fredrikstad

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

26 'C

Wind : 1,79 N

Humidity : 54 %