Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Biam 820 - En spennende nykommer på slutten av 80-tallet

 
Dag Sørlie
 
07.09.2000
 
Bruktbåt

Biam AS hadde tilhold ved Krøgenes utenfor Arendal, og produserte i løpet av en 10-årsperiode mer enn 700 båter. På det meste var det 16 medarbeidere ved båtverftet, som stod for produksjon og salg av denne nye og spennende båten som vekket betydelig interesse i markedet. Dessverre gikk fabrikken konkurs bare for noen få år siden.

Biam 820 eksteriør

Biam 820 eksteriør

Biam 820 ble lansert som en familiebåt så sent som i 1988. Konstruktøren, Jan Bjerke, hadde lagt vekt på at båten skulle ha ypperlige farts- og sjøegenskaper. Det ble også gjort klart at konstruktøren ikke gikk på akkord med sikkerheten og bruksegenskapene. Viktige egenskaper når en nykommer skal erobre verden. Biam AS begynte sin virksomhet i 1982, og etablerte samtidig med lanseringen av Biam 820 et eget salgskontor i Spania - Biam Nautica - som tok hånd om eksportsalget. Det var ikke mindre enn 70% av produksjonen som på det meste gikk til eksport. Når man går om bord i en Biam 820 venter man å finne godt om plass. Båten har etter vår mening en relativt god planløsning, og tør vi påstå, så god plass i kahytten at fire personer godt kan overnatte om bord. Innredningen er utradisjonell, men med flere spennende løsninger som vi skal komme nærmere tilbake til.

Noe glatt dekk

Enkelte partier på dekk er i glatteste laget, men de partier man vanligvis benytter, har godt grep. Dolbordet er bredt nok, og man beveger seg uten tungen rett i munnen fra for til akter - ikke minst takket være antisklibelegget. Ellers er det forholdsvis glatt på selve hyttedekket. En solid pulpit gir fin støtte helt fra baugen og aktenfor tvers, hvor en med et enkelt håndgrep kan støtte seg i den solide vindskjermen. Pulpiten henger imidlertid litt ut over ripa, noe som gjør at den lett dunker bort i høyere bryggekanter. For å entre cockpiten på en lettvint måte er det en port i hekken, og den er montert riktig slik at den slår innover. Det er seks fornuftig plasserte og vel dimensjonerte fortøyningsbeslag, som gjør det mulig å fortøye båten skikkelig i all slags vær. Forut er det en liten ankerbrønn, og i badeplattformen er det to store men nokså grunne ankerbrønner, samt en inspeksjonsluke til propellen på hekkaggregatet. Badeleideren er lang og lett å få ned for en person som ligger i vannet.

God stuveplass

Biam 820 har mye plass for utstyr

Biam 820 har mye plass for utstyr

Biam 820 har en cockpit som dekker de fleste behov, men det er bare føreren som sitter behagelig når man er underveis. Porten i hekken gjør at man slipper å krabbe eller tråkke på putene for å komme om bord. Det er sitteplass til minst fem personer i den buede sofaen samtidig som solsengene er i bruk, cockpitbordet kan svinges bort og kalesjen har ståhøyde og er lett å pakke sammen mot targabøylen. Cockpitbordet var av en ny type med trekantede klaffer som gjør det mulig å velge mellom et lite kaffebord eller et stort spisebord. I cockpiten er det tilstrekkelig med håndgrepspunkter og ingen skarpe kanter eller hjørner. De to lyspunktene i targabøylen har ”natt-stilling”, med rødt, dempet lys. Stuverommet over motoren er enormt, og det er lett å komme til, forbi benken, solsengen og ryggen er bygd i ett stykke som er hengslet i bakkant. Ved porten i hekken har man nok et stort stuerom, som egner seg til fendere og annet nødvendig utstyr. Rommet er dypt og luken trang, derfor kan det være vanskelig å få tak i ting som havner på bunnen.

Rask

Båtens fartspregede linje kan forsvares. Under et godt isolert motordeksel ligger en Volvo Penta AQAD 41/DP, en seks-sylindret dieselmotor med turbolader og luftkjøler som ved 3800 o/min yter 200 hester. Fartspotensialet er 35 knop, og selv når båten er lastet med normal ferieutrustning, er det nok krefter i motoren til å holde en behagelig marsjfart på 25 knop. Motorinstallasjonen er skikkelig utført, og det er lite støy å registrere fra motoren. Dette har nok en sammenheng med at det er montert en solseng over det store stuverommet på toppen av selve motorrommet. Fyller man opp dette stuverommet over motoren, kan det by på problemer å få opp motorromslukene - men ellers byr ikke service og daglig ettersyn på noen vanskeligheter. Biam 820 ble også levert med to alternative bensinmotorer, spesielt for å tilfredsstille ønsker fra det utenlandske markedet. Det var henholdsvis Volvo Penta AQ 205/DP (205 hk) eller Volvo Penta AQ 271/DP (275 hk). Standard båt med dieselmotor kostet ny kr. 477.000,-, mens båten med bensinmotor kostet henholdsvis kr. 406.000,- og kr. 436.000,- . Båten er åtte meter lang og tre meter bred, og en skulle tro at med dette brede skroget ville det dunke og slå i 30 knop og høy motsjø. Testteamet som prøvekjørte båten ga uttrykk for at båten oppførte seg mer som en smal båt med dyp V-bunn. I motsjø går den lett og elegant på bølgetoppene, i medsjø var det ikke antydning til sprut på vindskjermene og i sidevind hadde bølgene liten innvirkning på skroget. Akselerasjonen er jevn, men i fartsområdet 12-17 knop løfter baugen seg noe. Biam 820 planer skikkelig ved ca. 20 knop. Førerposisjonen er nærmest perfekt. Den eneste innvendingen er at setet burde heves noe.

Bokomfort ombord

Den utradisjonelle løsningen under dekk med de fire ”stolene” rundt bordet i salongen gir fabelaktig sittekomfort. Bordet felles ned når det skal tjene som soveplass. Da blir det plass for to voksne eller kanskje tre barn, selv om det da blir noe trangt i kabinen. Ellers ligger to voksne brukbart i minikabinen under cockpitdørken, der køya måler 140 X 200 cm.

Biam 820: cabin

Biam 820: cabin

Man må imidlertid kle av seg i salongen og krabbe på plass i køya før man eventuelt trekker for forhenget som skiller midtkabinen fra salongen. Under dekk er det et lite hengeskap, samt et barskap og åpne hyller mellom seteryggene. Det er også mulig og stue ting som er pakket i bager under setebenkene - ellers er stueplassen under dekk nokså begrenset. Belysningen om bord er prima. Her er både kupler, lampetter og indirekte belysning - og i midtkabinen er det ”spot-belysning”. Ventilasjonen besørges av en Electrolux-ventilator, som nok ble ansett for å være i minste laget. Produsenten kunne med fordel ha spandert en ventilator på toalettet også, slik at det ble skikkelig lufting under dekk når båten ikke var i bruk. Selve toalettet er stort nok til at man kan dusje i det, men høyden mellom dekk og dørk er ikke mer enn 170 cm, og det betyr at de som måtte være høyere på hoselesten må bøye hodet eller krøke seg sammen for å benytte dusjen - som for øvrig var standard utstyr om bord i Biam 820. Et lite minus er det at fallet på dørken er i minste laget, slik at det alltid er litt dusjvann som blir liggende igjen.

Kokkens arbeidsplass

Selve bysse-seksjonen, som er plassert under dekk på babord side, har en uvanlig form. Den står på en sokkel, og det er lite å utsette på bruksegenskapene. Arbeidshøyden er tilfredsstillende, og kokken stenger ikke for passasjen mellom salongen og cockpiten. Byssa har to skuffer, tre små og ett stort skap pluss kjøleskap, men det er ikke avsatt noe velegnet sted til søppelposen. I bakkant av byssebenken er det hyller til service og glass. Det er ønskelig med mer plass, men i forhold til mange andre båter i samme størrelse kan stuemulighetene betegnes som tilstrekkelige. Det er nok plass til å sette fra seg saker og ting, men for å benytte denne plassen må man hele tiden strekke seg over kokeapparatet. Det går også greit å vaske opp, og det er positivt at produsenten har spandert en drenert plate til å sette fra seg oppvasken på, selv om plasseringen er litt uheldig. Byssa i Biam 820 er plassert ved nedgangen fra cockpiten, så ventilasjonen må skje gjennom kalesjen. Det er mange lyspunkter under dekk, men ingen rett over kokeapparatet - som kanskje ville vært en fordel.

Tekniske data Skroglengde 8,20 m Bredde 3,00 m Vekt Ca. 2 500 kg Byggemateriale Glassfiber Drivstofftank alum. 350 l Vanntank alum. 130 l Septiktank alum. 90 l

Utstyr Stoffing kr. 3.200,- Lensepumpe, 1stk manuell Standard Brannslukningsapparat, 2 kg Standard Kalesje, todelt Standard Puter, ute Standard Badeleider Standard Badeplatform Standard Septiktank, 90 l (aluminium) Standard Vindusviskere, 2 stk Standard Kompass, magnetisk Standard Logg kr. 3.350,- Timeteller, diesel kr. 700,- Kjøleskap, Super Cool Standard Varmtvann kr. 3.830,- Dusj inne og ute Standard Trimplan kr. 6.550,- Pulpit Standard Ekstra batteri kr. 1.200,-

Dagens bruktbåtpris

Prisen på brukte båter varierer sterkt i grad av hvor godt båten er vedlikeholdt, og selvfølgelig har båtens utstyr og dets beskaffenhet en innvirkning på prisfastsettelsen. En godt vedlikeholdt 1989-modell med dieselmotor og det mest alminnelige utstyret intakt, vil ha en prisvurdering i størrelsesorden kr. 400.000,-.