Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Horten gjestehavn - En gjestfri perle i Oslofjorden

 
Dag Sørlie
 
17.09.2001
 
Tur

Havna i Horten er Vestfolds Aker Brygge. En gang i tiden var havneområdet i Horten yrende fullt av liv. Det er det fremdeles, men nå er det ikke lenger sjømenn og havnearbeidere som dominerer området. I dag er havnen delt i tre: fergeområdet i sør, trafikkhavn med kontor og lagerbygninger i nord, og i midten; en av landets beste gjestehavner, omkranset av uterestauranter og parkområder.

Havna i Horten

Havna i Horten

I vår serie om gjestehavner i Oslofjorden har vi denne gangen anløpt Horten, som i 1998 ble kåret som Årets båthavn - en utmerkelse som "Sjøen for alle" har innstiftet. Horten Gjestehavn er ellers KNMF's hjemmehavn - og med sin beliggenhet er det naturlig at båter både fra indre Oslofjord og fra Østfoldsiden bruker Horten som utfluktssted nummer 1.

Båter av alle slag får plass i Horten Gjestehavn. Med en kapasitet på 100 båtplasser er det som regel plass til alle. Gjestehavnene har også parkering og fasiliteter for bobiler, og det er ikke fritt for annet enn at her er det et yrende liv så lenge båtsesongen varer!

Innseilingen til gjestehavna er nord for fergeleiet Horten/Moss mellom de to moloene, og posisjonen er N59°24,85´- Ø10°29,4´. De fleste fritids-skippere bruker i dag Båtsportkart, men ellers er det kart Nr. 3 og 486 som bør ligge i bestikket. Fergen mellom Horten og Moss går hvert 45. minutt, og er med på å skape litt liv og røre i havna. Havneavgiften er kr. 124,- pr døgn inkludert strøm uansett båtstørrelse, og vi ble gjort spesielt oppmerksom på at merverdiavgiften utgjør kr. 24,00.

Generelle fasiliteter

I havna finner du alt du trenger. En hyggelig kafè, restaurant, telefon, kiosk, dusj- og toaletter, strøm på bryggene, banktjeneste/veksling. Av havnefasiliteter kan vi nevne søppelcontainere, septikk tømming (som i løpet av et par år blir obligatorisk i alle båthavner), motorservice, post-kontor, legevakt, apotek, diesel fylling (ingen bensin av sikkerhetsmessige hensyn). Her får du vann, og i servicebygget er det foruten toaletter og dusj, vaskemaskin og tørketrommel. Selve havnen ligger godt i le for alle vinder og byr på sikre fortøyningsforhold, også når været er på sitt verste.

I havna finner du en kafe, restaurang, telefon, dusj og toaletter, strøm på bryggene og alt annet du trenger.

I havna finner du en kafe, restaurang, telefon, dusj og toaletter, strøm på bryggene og alt annet du trenger.

Da vi besøkte havna i juli måned var det rimelig fullt. Noen hadde derfor søkt til "Fyllinga", som er byens egen småbåthavn - hvor det også er noen gjesteplasser. Her er det et glimrende utgangspunkt for en ekspedisjon med gummijolla innover Kanalen og som fører frem til Indre Havn. Den er farbar kun for joller, landstedbåter og små snekker. Minste dybde er bare 0,8 meter - og de tre broene i kanalen gir fri seilingshøyde for båter som ikke er høyere over vannet enn 2 meter.

Bjørn Enger var vakthavende turistvert da vi var på besøk. Han var rimelig stolt av anlegget og kunne fortelle oss at fra en beskjeden start for 10 år siden er gjestehavna med alle sine fasiliteter en av Oslofjordens aller beste. -Her er det 2 minutter til kjøpesenteret med 40 butikker, hvor man får både mat og godt drikke (Vinmonopol), kunne han fortelle. -Der er også et godt assortert utvalg av kafeer og restauranter for dem som ikke ønsker å kokkelere selv. Vår beste sesong hittil var i 1998 - hvor vi hadde besøk av 2.700 båter. Med det fine været vi har i år kan det ligge an til et nytt godt besøksantall, avsluttet han.

Marinebyen Horten

Det er sikkert flere enn artikkelforfatteren som har avtjent sin verneplikt i marinen og som har sin befalsutdannelse nettopp herfra. Her hadde Sjømilitære korps sin "utklekkingsanstalt" - som forsynte sjøforsvarets fartøyer og marinebaser med underoffiserer. Her ble også de fleste spesialister utdannet både innenfor radio- og telegrafi, asdic, maskin og dekk. På Vealøs var motortorpedobåtenes base, og på Indre Havn lå det alltid flere marinefartøyer, som på grunn av vedlikehold, var innom Karljohansvern - en gang et meget stolt verft.

En vits som Arve Opsahl pleide å fremføre med stor munterhet illustrerer litt av hvordan forholdene var på slutten av 50-tallet, hvor det slett ikke var sikkert at nye mannskaper fikk sjøtjeneste: Rekrutten ble spurt av marinelegen: -Kan du svømme? Rekrutten:...Å, jeg trodde dere hadde båter i Marinen, jeg! Karljohansvern ble opprettet som verft- og marinestasjon så tidlig som i 1818 ved flytting av den gamle marinestasjonen fra Fredriksvern. I 1953 ble det bestemt at marinestasjonen igjen skulle flyttes, denne gangen til Bergen.

Karljohansvern - gamle Horten

Et besøk i Horten blir sjelden kjedelig! Her er det mange muligheter for opplevelser, både for barn og voksne. På Karljohansvern er fortiden tatt godt vare på. Den er nesten et botanisk fenomen - for av alle ting finner man de høyreiste og varmekjære trekroner. Trærne bugner av misteltein, den fredelige snylteplanten som ellers er så sjelden på nordlige breddegrader. Ønsker du å oppleve store trær og misteltein er både parken Lystlunden, Hortenskogen og marinestasjonen Karljohansvern steder du bør besøke. Horten har både Tusenårseika og den omtrent like gamle Tordenskjoldseika - den som i sin tid ble brukt til å slå tau rundt da Tordenskjold kjølhalte orlogsfartøyer i den dansk-norske flåten på tidlig 1700-tall.

Med en kapasitet på 100 båtplasser er det som regel plass til alle.

Med en kapasitet på 100 båtplasser er det som regel plass til alle.

På Karljohansvern kan du gå fritt omkring. Her kan du se hvordan en marine- og garnisonsby så ut i forrige århundre. Her finner du også Marinemuseet, som ble grunnlagt i 1853. Det innehol-der fantastiske samlinger så vel ute som inne i det kjempestore Søndre Magasin. Her er noe for enhver smak - interessevekkende rariteter og unike gjenstander. Her ligger for eksempel "Rapp", verdens eldste torpedobåt fra 1872 utenfor museet, og de fineste skutemodeller finnes innendørs. Her ligger også det tidligere marineverftet (nå Horten Industripark, for ikke å glemme Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum.

En guidet tur til festningen Norske Løve, som ligger innenfor et avsperret militærområde, er å anbefale. Det er en opplevelse av de sjeldne. Den vakre kanalen skiller marinestasjonen og byen. Langs kanalen kan du vandre i fred og ro, hvis du da ikke foretrekker å bruke jolla.

Horten kirke

Garnisonskirken fra 1855 ble tegnet av arkitekt Christian Henrik Grosch, som også tegnet Universitetet i Oslo, Oslo Børs og en rekke andre monumentale klassisistiske bygninger. Han har formet kirken i ny-gotisk stil som ble moderne i Norge midt på attenhundretallet.

Av andre severdigheter, kan vi ikke unnlate å nevne Horten Bilmuseum. Det viser bilens fargerike historie. Biler og motorsykler er ordnet kronologisk og etter temaer. Her kan du på kloss hold oppleve bilens historie fra århundreskiftet og helt frem til 60-årene. Det er en enestående og omfattende samling av kjøretøyer, som spenner over alt fra de helt store sjeldenhetene til "bestefars" dagligbil eller hans første motorsykkel. Rekvisita, biltilbehør og masser av motoriske snurrepiperier danner en fin ramme om det hele. På Bilmuseet er det også en stor modelljernbane som gleder både små og store. Og på gamle Cafè Antwerpen er det mulig å få en enkel bevertning.

Golf for båtfolk

Har du med golfutstyret om bord, er Borre Golfbane en topp, internasjonal mesterskaps-bane som du bør besøke. Den ble åpnet for spill i 1991, og regnes som en av Nordens beste baner. Borre Golfbane var arena for Challenge Tour 94 - Norges første proffturnering, EM Senior 1995 og Challenge Tour 98.

Banen ligger i et usedvanlig vakkert område mot Borrevannet, og har et rikt fugle- og dyreliv. Rundt banen er det laget en natur-kultursti, der turgåere får detaljert kjennskap om natur og kultur via tavler langs stien. Det finnes mange aktiviteter i områder i golfbanens nærhet, blant annet ridning - en ikke helt ukjent aktivitet som kan være en fin adspredelse for det unge mannskapet om bord.

Festmåltid om bord i en undervannsbåt

Horten og Borre Turistkontor i samarbeid med Marinemuseet arrangerer bespisning og omvisning om bord i undervannsbåten "Utstein", som ligger på land ved Marinemuseet på Karljohansvern. Dette er en opplevelse som vi trygt kan anbefale, når du i løpet av høsten eller neste sommer setter opp Horten som anløpshavn.

Her følger ellers noen nyttige opplysninger:

  • Vær og klima: Norske somrer kan variere svært. I Horten kan du oppleve alt fra tropevarme til kald nordavind. Sommer regnskyll er ikke uvanlig så vær forberedt med riktige klær. Generelt er det bra temperatur fra mai til september. Vestfold er det mest solfylte fylket i Norge.
  • Vind: En god medvind kan være supert å få på seilasen videre. En motvind derimot er ikke fullt så velkommen. Vestfold er ikke vanligvis plaget med sterke vinder. Om sommeren er den varme og behagelige solgangsbrisen vanlig langs kysten.
  • Allemannsretten: Allemannsretten gir deg rett til å slå deg ned hvor som helst i skogen og på svaberget. Forutsetningen er at det skjer i utmark, dvs. område som ikke er inngjerdet og ikke dyrket. Videre må du ligge minst 150 meter fra hus og du kan ikke ha telt stående mer enn to døgn uten grunneiers tillatelse. Allemannsretten gir deg ikke bare rettigheter, men også plikter. Du må vise hensyn til dyre- og planteliv. Før du forlater stranda eller leirstedet må du forsikre deg om at området er skikkelig ryddet opp. Det er forbudt med åpen ild fra 15. april til 15. september.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

30 'C

Wind : 5,66 S

Humidity : 41 %