Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Tornado - en av de råeste rib’ene i Oslofjorden

 
Arild Jacobsen
 
02.03.2008
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 03/2008.

En RIB eller RHIB (fra engelsk rigid-inflatable boat = ”stiv-oppblåsbar båt” eller rigid-hulled inflatable boat = ”stivskroget oppblåsbar båt”) er en båt med fast, formet skrog og fleksible, oppblåsbare slanger langs siden. Båttypen er meget stabil og sjødyktig fordi den oppblåsbare pontongen (tuben) gjør at båten ikke mister flyteevnen selv om store mengder vann skylles om bord. Produsenten er kjent som leverandør av båter som benyttes til mange forskjellige kommersielle forhold.

Båttypen ble utviklet i England på 60-tallet som redningsbåt, som med sine unike egenskaper raskt motiverte fritidsmarkedet til å produsere båter som kunne brukes av folk flest. RIB’en har vokst seg stor på det internasjonale markedet, som nå etter hvert har fått stadig flere racingklasser for denne båttypen. Nå synes det imidlertid som om RIB’en har overtatt mye av markedet til skjærgårdsjeepene, som i mange år har vært populære her i landet.

Båten vi skal se nærmere på denne gangen, ligger ved Herbern Marina på Aker Brygge og er kanskje ikke som RIB’er flest. Den tilhører gruppen som benyttes av profesjonelle utøvere og bedrifter som tilbyr arrangementer av forskjellig karakter for næringslivet eller for grupper som ønsker en utflukt på vannet litt utenom det vanlige. Og denne er så vidt vi forstår blant de mest ekstreme som finnes her i landet.

Solide båter
Pontongene i Tornado 11 er laget av et egenutviklet PVC- materiale og som er det aller beste som finnes på markedet. Dette er mer motstandsdyktig mot solbleking eller misfarging på grunn av oljesøl o.a. enn båter som er produsert i Hypalon. Hekkpartiet er også ekstremt forsterket for å tåle vekten av inntil tre påhengsmotorer som hver veier nærmere 300 kilo. Disse er til overmål montert på en brakett som er montert 70 cm aktenfor tvers.

Båtene er testet under de mest krevende forhold og brukes av båtentusiaster over hele verden. Det er selvfølgelig ikke uten grunn at RIB’er utgjør noe av sikkerhetsutstyret om bord i cruisefartøyer eller brukes av politiet, forsvaret og andre offentlige etater rundt kysten vår.

Potongene eller tubene består av en rekke kammer (normalt 5 på mindre båter, mens båten på Aker Brygge har 7). Dette gjør at det kan gå hull på flere, uten at det påvirker båtens egenskaper nevenverdig.

Gode sjøegenskaper
RIB’en har generelt svært gode sjøegenskaper og Tornado 11 er ikke noe unntak. Det lange skroget går lett og sikkert i vannet, men gir fra seg et skikkelig drønn hver gang den treffer dønningene når sjøen kan være litt røff. Skroget er betydelig mer tøyelig og beveger seg behageligere i vannet enn en tradisjonell plastbåt. Tyngdepunktet er også lavere enn på båter flest, noe som forbedrer sjøegenskapene, ikke minst gjelder dette kjøring under røffe forhold.

Gjennom sine luftfylte tuber har RIB’en overlegne flyteegenskaper. Selv ved hull i både innvendig og utvendig skrog vil båten flyte så godt som overalt. Litt avhengig av motorinstallasjon kan man som oftest ta seg til land for egen maskin. For vanlige båter over 5.5 meter stilles det normalt ikke krav til oppdrift i vannfylt tilstand noe som medfører at en vanlig skjærgårdsjeep i denne størrelsen vil kunne synke dersom det går hull på ytterskroget.

Fart og moro
Selv ved brygga er det ikke fritt for at den smale, ravnsvarte farkosten ser ut som et fartsuhyre og den gir kanskje noen assosiasjoner om å tilhøre våre marinestridskrefter. Bak på hekken sitter 3 stk Mercury Verado, hver på 275 HK, noe som gjør at båten, på full spiker, gjør rundt 65 knop – og da er forbruket på 330 liter i timen (2,75 l/km). Om cruisingfarten reduseres til 40 knop, ligger forbruket på totalt 100 til 120 liter i timen (ca. 1,4 l/km).

Båten har plass til 12 personer pluss fører og navigatør og samtlige som er med på skjærgårdstur utstyres med overlevingsdrakter, hjelmer og slalåmbriller. I Oslofjorden går turene ofte til Oscarshall utenfor Drøbak eller til utvalgte spisesteder langs begge sider av fjorden. Fra Rådhusplassen til Son går turen unna på under 30 minutter, og underveis har nok de fleste deltakerne nok med å holde seg godt fast. Båt og mannskap tilhører Oslo Fjordrafting, et firma som i likhet med flere andre virksomheter i bransjen har et konsept som innebærer skjærgårdsopplevelser av ymse slag. Turene til spennende steder med god mat og drikke gir til sammen en flott total opplevelse. Event-markedet i Oslo og Østlandsområdet er stadig økende og det er ikke tvil om at det er mange fartsglade kunder som vil være med på tur. På brygga registrerer vi at det er mange lange blikk som blir båten til del!

Aktivt samarbeid
Båttypen brukes som nevnt blant annet som livbåter, redningsbåter og til militært bruk. Dette gjør at den også er perfekt til opplevelsesturer i skjærgården, hvor målsettingen er å gi deltakerne en spennende, spektakulær og positiv opplevelse. Turene legges til steder som tilbyr aktiviteter hvor fellesnevneren er natur, kultur og miljø. Arrangøren skreddersyr gjerne et totaltilbud som inkluderer opplevelser, bespisning og overnatting – og for bedrifter eller organisasjoner er det ikke uvanlig å legge til rette for kurs eller konferanser.

Event-selskapene samarbeider, og kan på den måten arrangere turer for større grupper. I Oslo eller Østlands-området er et mulig å ta ut grupper på inntil 250 personer. Høysesongen er naturlig nok i sommermånedene, men Oslo Fjordrafting og de andre i bransjen tilbyr sine tjenester hele året. Og båten som er stasjonert på Aker brygge er tilgjengelig, dersom du skulle få lyst på en fartsfylt tur på fjorden.

Tekniske data:

Utvendig lengde: 10.8m
Innvendig lengde: 9.8m
Innvendig bredde: 2m
Utvendig bredde: 3m
Båtens vekt ca: 1050 kg
Bæreevne ca: 2800 kg
Max antall personer 24
Max motorstørrelse: 900 Hk
Tubediameter: 50 cm

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

20 'C

Wind : 2,68 NNW

Humidity : 64 %