Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Around the World Alone-regattaen - gruppe 2

 
20.03.2003
 
ATWA

« Tilbake

For tiden pågår det et av verdens hardeste regattaer. Båtbørsens nettutgave vil dekke løpet og komme med oppdateringer underveis. I løpet av ca syv måneder skal 13 deltagerne runde verden i hver sin seilbåt på mellom 40 og 60 fot. 20.03.03 Gruppe 2 Etter utrolig seiling vant Amerikaneren Brad Van Liew sin fjerde av fire mulige etappeseire da han den 15 mars kl 15.16.53 GMT krysset målstreken. Nærmeste rival var i det øyeblikket Tim Kent som i sin yacht Everest Horizontal var hele 800 miles (ca 1287 km) unna den 50 fot lange yachten Tommy Hilfiger Freedom America. I løpet av de drøye seks månedene regattaen har pågått har Brad vist gang på ved seier på seier at han er en utrolig standhaftig og beregnende seiler med noe som kan virke som en sjette sans når det kommer til å plotte ut reiseruter underveis. Brad satte en ny rekord med denne etappeseieren da han er den første som har vunnet fire etapper siden regattaen økte fra fire til fem regattaer. Den forrige seileren til å vinne fire etapper var franskmannen Yves Dupasquier som i 1991 vant alle fire av fire mulige etapper, Brad Van Liew kan nå sette enda en rekord, ved å vinne neste etappe vil han være den første som vinner alle etappene i regattaen etter den siste etappen ble innført, en rekord det utvilsomt vil være meget vanskelig å slå i framtiden. På en forholdsvis sikker andre plassering ligger Everest Horizontal og dupper med skipper Tim Kent bak roret. Det blåser lite og det er også andre skippere en Tim som også lider under dette og venter på et friskt pust som skal føre de inn til havns. Japaneren Kojiro Shiraishi ligger ikke altfor langt bak amerikaneren i sin yacht Spirit of Yukoh, men ser ingen mulighet til å ta han igjen med rådende vindforhold. En skipper som har seilt bra i de siste dagene, Alan S. Paris har klart å føre sin båt BTC Velocity en hel del nærmere Spirit of Yukoh, men nå har også han seilt inn i høytrykksystemet som råder ved kysten for tiden og ligger han rolig til og seiler sakte framover med en vindstyrke på litt under fem knop. Den siste båten i gruppe 2 er Spirit of Canada som med skipper Derek Hatfield har gjennomgått en ganske nervepirrende og foruroligende hendelse som lett kunne resultert langt verre enn det den gjorde. Den 7 mars, rett etter at han som siste båt hadde rundet Kapp Horn og fansen trodde hele flåten hadde klart seg trygt gjennom de skumle farvannene, skjedde katastrofen. Da vinden kom opp i over 40 knop dagen før måtte Derek styre båten for hånd, med lavtrykkssystemet som nærmet seg og ett våkedøgn bak roret senere var vinden til tider oppe i hele 70 knop. Derek forklarer at han var sliten og trøtt etter den strabasiøse seilingen og da en stor bølge knakk over båten og snudde den på hodet var det lite han kunne gjøre for å unnverge katastrofen som kunne endt stygt. Derek ble så fanget under båten og i det som må ha vært noen meget nervepirrende sekunder før masten knakk med et smell og dermed lot tyngdekraften ta kontrollen og sende båten opp på rett kjøl og samtidig slynget skipperen med båten og tilbake på dekk(!), var han nok mer enn litt usikker på sin egen fremtid. Dette er verst tenkelig scenario for en hvilken som helst skipper da man er så å si hjelpesløs når man bli fanget under båten på dette viset, med nærmeste skipper timevis unna kunne også dramaet ha endt meget stygt. Resultatet av veltet var at alt av elektronikk samt store deler av kommunikasjons systemet sviktet og store mengder røyk fylte opp kabinen mens dette svidde seg. Derek beholdt roen og påfølgende morgen fikk han sett over skadene under rolige forhold i havn i Ushuaia i Argentina. Elektronikken var svidd ubrukelig, masten var knekt og mistet sammen med både seil og rigging, kjølen var løsnet og ting så heller stusselig ut for videre fortsettelse i regattaen. Maktesløsheten slapp heldigvis taket etter hvert og med mange støttende e-poster fra fans rundt om i verden bestemte skipperen seg for å fortsette løpet. Dereks mål er nå å få reparert båten raskest mulig for så å komme seg til stedet han kantret. Der skal han ta opp løpet igjen og håper bare nå at han rekker å komme til Salvador før starten av femte og siste etappe. Vi sier lykke til Derek og har på følelsen at et slikt pågangsmot og en slik viljestyrke vil bli høyt belønnet i framtiden, hvis ikke i denne regattaen så i en annen.

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

31 'C

Wind : 4,12 S

Humidity : 46 %