Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Hydrolift ga finanskrisen på båten

 
22.02.2011
 
Nyheter

« Tilbake

Hydrolift ga finanskrisen på båten

Oslo: Da båtmarkedet sank til bunns i kjølvannet av finanskrisen utviklet norske Hydrolift en rimelig flerbruksbåt. Det populære fartøyet er nå nominert til Hedersprisen for god design.

Hydrolift, Sandnes Sparebank, Kongsberg Seatex og Tandberg er årets fire nominerte til Hedersprisen for god design 2011.  

– At aktører i fire såpass ulike bransjer er representert med så sterke prosjekter viser at designmodenheten i næringslivet har tatt et sjumilssteg de siste årene, sier prosjektleder for designpriser i Norsk Designråd, Eline Strøm-Gundersen.  

Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og skal deles ut av Norsk Designråd onsdag 16. mars under årets fremste designbegivenhet, Designdagen. Fra 24. februar stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.  

Krise for dyre båter  

I finanskrisens kjølvann har et stort antall produsenter av luksusvarer fått alvorlig slagside. Den norske båtprodusenten Hydrolift merket at etterspørselen etter eksklusive speedbåter sank til bunns.  

– Våre båter ble oppfattet som for dyre og for spesielle. Vi skjønte at vi måtte henvende oss til et bredere markedssegment, forteller eier og daglig leder Bård Eker. Løsningen ble flerbruksbåten Hydrolift SX-22, som koster halvparten av den nest billigste båten i Hydrolift-porteføljen.  

To år senere er den maritime nyvinningen blitt en stor suksess for Fredrikstad-produsenten. – Forrige sesong solgte og produserte vi ti båter, og årets produksjon ser veldig lovende ut. Nå ønsker vi å få båtene synlige i utlandet også, sier Eker, som i forrige uke leverte en SX-22 til en kunde i Helsinki.  

Ti båter i én  

Den nye båten byr på en rekke innovasjoner, blant annet en elektrisk justerbar vindskjerm og et integrert fendersystem. Designen er så fleksibel at man kan montere påhengsmotor fra en hvilken som helst leverandør, og båten er så enkel å klargjøre at Hydrolift markedsfører den under mottoet ”Gone in sixty seconds”.  

Imidlertid er det flerbruksmulighetene som gjør at Hydrolift SX-22 virkelig skiller seg ut fra konkurrentene. En modulisert designløsning gjør at én og samme båt med enkle grep kan brukes som familiebåt, sportsbåt, fiskebåt, fraktebåt, solbåt eller dykkerbåt, for å nevne noen muligheter.  

Sterk designkultur  

Hydrolift har sitt utspring i Torsnes-baserte Eker Design, og i utviklingsprosessen fungerer de to selskapene som ett lag. Bård Eker er snar med å gi design en stor del av æren for suksessen med den nye båten.  

– Design er, og har alltid vært, det strategisk bærende elementet i Hydrolifts bedriftskultur, måten vi tenker på og måten vi gjennomfører aktiviteter på. I vår nisje i det øvre segmentet av båtmarkedet utgjør design, sammen med ytelse, kvalitet og sikkerhet, hele forskjellen mellom suksess og fiasko, sier Eker.  

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/