Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Nimbus 26 - en virkelig familiebåt

 
Dag Sørlie
 
23.10.2000
 
Bruktbåt

Da Pelle Petterson konstruerte Nimbus 26 tenkte han som så: For mange familier kommer denne båten til å være den eneste sommergleden. Derfor må den være så bekvem at den virkelig gir mulighet for avkobling og rekreasjon. Den må være trygg og sikker, med gode sjøegenskaper og med en maskin som det går an å stole på. Og den må være pen å se på, ha reelle fartsresurser og høy gjenkjøpspris! Og slik ble det.

Nimbus 26 viser flotte linjer og går pent i vannet

Nimbus 26 viser flotte linjer og går pent i vannet

Nimbus 26 fikk i løpet av noen få år 1000 fornøyde ''redere'', og etter hvert er denne båten blitt en ettertraktet båt i bruktmarkedet. Svært mange båter ble solgt til Norge, og ikke minst på Vestlandet ble det solgt mange Nimbus.

På dekk

Nimbus 26 har en meget god dekksløsning. Dollbordet er passe bredt, slik at det er mulig å gå rundt hele båten selv med kalesjen oppe. Det er også håndrekker montert såvel på hyttetaket som på cockpitoverbygget og det gir et stødig grep for både små og store hender. Antiskli-belegget er bra, dollbordet bredt nok og pulpiten gir brukbar støtte. Det er romslig med plass på fordekket eller på hyttetaket for de av mannskapet som vil bruke plassen som soldekk, og det samme er også tilfelle om en ønsker å strekke seg ut og nyte solen på taket av akterlugaren. Det er også en fast montert badestige på akterspeilet, som er lett anvendelig når en ønsker en dukkert. Og som seg hør og bør, er det et beslag for flaggstangen på hekken. Fortøyningsbeslagene er solide og det er gedigne pullerter som tåler en støyt om båten skulle bli utsatt for ekstra drag i fortøyningene under dårlige værforhold. En solid pulpit på hver side forut gjør det også trygt å oppholde seg på fordekket under fart, og selvfølgelig er pulpiten behagelig å ha å holde seg i ved om bord-stigning eller når en forlater båten. Ved å montere fenderholdere på pulpiten, er dette et velegnet sted å oppbevare fenderne når de ellers ikke er i bruk. På fordekket er det for øvrig en ankerbrønn, hvor det er plass til en dregg og tilstrekkelig med tauverk og kjetting.

Cockpit og uteplass

Nimbus 26 er nok en av de mest romslige båter i sin klasse, og er beregnet på at 5-6 personer skal kunne ha det trivelig om bord. Nimbus legger vekt på sikkerhet og komfort, derfor finner en ikke mange skarpe kanter og hjørner i cockpiten. Innredningen i cockpiten er ellers meget brukervennlig. Selv når både byssa og bordet er i bruk, kan man bevege seg uhindret frem og tilbake i båten. Det er også positivt at det er tre seter i fartsretningen Stueplassen i cockpiten er brukbar med rom under benkene og i dørken, og det er også ''lommer'' i skrogsiden hvor en med letthet kan legge fra seg småting. Teakinteriøret om bord er standard, og det gir et solid inntrykk. Sittebrønnen har ekstra høyt fribord, trykt både for barn og voksne. Fra førerplassen er det utmerket sikt i alle retninger, enten du sitter eller står. Det fine roret er lett å manøvrere og alle instrument er samlet på et panel som det er lett å ha oversikt over fra førerplassen.

Bysse

Byssa er plassert på babord side, og er utstyrt med kokeapparat med dobbelt bluss, rustfri vaskekum og god oppbevaringsplass for mat og kjøkkenutstyr. Det er god arbeidsplass for den som har bysse tjeneste, og i selve bysse seksjonen er det skap-plass og hyller med plass til glass, tallerkener, kokekar og panner. Kjøleskapet på 80 liter var ikke standardutstyr, men er montert i de aller fleste båtene som er levert. Det er satt av plass til søppelpose. Kokeapparatet står i en rustfri ''kasse'' som henger sammen med den store oppvaskkummen. Renhold av byssa byr ikke på noen problemer. Varmtvann var heller ikke standardutstyr da båten ble levert som ny, men etter hvert er det nok flere båteiere som har lagt inn dette. Ferskvanns-tanken rommer 80 liter, som tilsvarer en ukes forbruk om en skal tro på Nimbus sin brosjyre. En armlengdes avstand fra byssa er bordet plassert, hvor det er god plass til 4-5 personer som kan spise samtidig. Bordet kan ellers raskt stuves unna når det ikke behøves. Selv når kalesjen er slått opp, er det god arbeidshøyde. Byssa er også plassert slik at det er godt arbeidslys.

Under dekk

Innredningen under dekk er tradisjonell, men skroglengden og bredden gir en åpen og brukervennlig løsning. I salongen er det ståhøyde, og romslig plass for hele familien rundt salongbordet, hvor det ikke skal mye til for å gjøre det ekstra koselig. Salongbordet var heller ikke standardutstyr, men finnes nok i de fleste av de båter som er i handel i dag. Det finns imidlertid en romslig garderobe, og langsgående hyller for saker som en vil ha lett tilgjengelig. Salongen omgjøres raskt til soveplass. Det finns to komfortable køyer, men med et enkelt håndgrep og ved hjelp av en ekstra plate mellom de to køyene får man raskt en tredje soveplass når det behøves. Akterkabinen er en ren soveplass - hvor innredningen domineres av en kjempekøye, som enten blir en skjønn dobbeltseng for mor og far eller også tumleplass for glade barn. Tre barn kan sove her uten trengsel. Stuveplass finner en så vel under køya som i to romslige garderober. For mindre pyntegjenstander finnes det en skikkelig hylle på toppen av garderobeskapene. Som sagt er alt synlig treverk om bord av teak og alle putetrekk er trukket med bomullstøy, mens dørkene i lugarene og i cockpit har heldekkende tepper. Ventilasjonen under dekk er tilfredsstillende selv med alle luker skalket. Det er imidlertid mulig å åpne lukene både i salongen og i akterkabinen. Ingen vinduer (eller skylights) kan åpnes i standard utførelse.

Toalett

Greit b

Greit b

Det er et skikkelig marine-toalett ombord som tåler å bli brukt. Septiktanken er plassert under benkene i salongen. Her finner man også pumpen til å tømme tanken. Høyden mellom dekk og dørk er 180cm, og det er tilstrekkelig til at man kan oppholde seg på toalettet uten at en føler seg ''innesperret''. Det er hylleplass nok og et toalettskap med god plass til familiens toalettsaker. Ventilasjonen er en liten stengbar ventil, som kan være i minste laget til at vond lukt forsvinner fort.

Motorvalg og installasjon

Standard motor var en Volvo Penta Diesel MD21A på 63 hk. Den ga båten en marsj-fart på ca 11-13 knop. Med større motor kan en få båten opp i rundt 20 knop. Motorinstallasjonen er ryddig og fagmessig utført. Det er lett å komme til alle service-punktene. Motoren er lavt plassert i skroget, helt under dørken, for å gi båten nødvendig stabilitet i sjøen. Det samme er forholdet med plasseringen av en 180 liter rustfri drivstofftank. Motorrommet er godt lydisolert, og selv om det ikke er montert noen fleksibel kobling mellom motoren og akslingen, er det lite støy å registrere under gange. Vi antar at dette skyldes at man har vært nøye med å velge en velbalansert propell, laget nok rom mellom skroget og propellbladene, samt rettet motoren og akselen skikkelig opp.

Tekniske installasjoner

Det elektriske opplegget om bord i Nimbus 26 er meget tilfredsstillende. Dobble batterier, hver på 105 Ah, er imidlertid i snaueste laget når båten er utstyrt med både kjøleskap og varmeapparat, men det er plass nok til å utvide batterikapasiteten for den som måtte ønske det. Nimbus bruker solide slanger både til vann og septik. Båten er standard utstyrt med elektrisk lensepumpe. Bryterpanelet, lamper, lanterner og vindusviskere har jevnt bra kvalitet. Båten ble imidlertid ikke utstyrt med brannslukningsutstyr som standard, men vi må tro at ingen Nimus-eiere seiler rundt uten å ha skaffet seg slikt utstyr om bord. Av ekstrautstyr var det mulig å få montert/innstallert sumlogg med trippteller, varmeanlegg, kjøleskap 60 liter, kompass, 2-delt akterpulpit, manntau med 8 rekkestøtter, fendere, brann-slukningsapparat, salongbord, elektrisk uttak ved førerplassen, dregg- og tauverk.

Manøvrering og sjøegenskaper

Nimbus 26 er nok en av de romsligste båtene i sin klasse. Under vannlinjen er bunnen V-formet - med kjøl - en konstruksjon som gjør båten uvanlig stødig i sjøen. Dette gjelder så vel når båten ligger stille, som når den er under fart. Akter har skroget en stor bæreflate, noe som gjør at det ikke er behov for slike store, utenpåhengte trimplan som så mange andre halvplanende båter er utstyrt med. På full fart reiser bauen seg en del, uten at det virker sjenerende. I motsjø er båten behagelig ''tørr'', og det skal en god del sjø til før man har sprut inn i cockpit. Skroget går godt i sjøen, men man må imidlertid være forberedt på litt rulling i sidesjø. Kursstabiliteten er imidlertid god så lenge man holder maksimal fart. Manøvrering i sakte fart er også uproblematisk. Båten påvirkes i liten grad av sidevind, og en merker omtrent ingen dreie-virkning fra propellen. Ved bakking er rorvinkningen liten, men den er meget god når man kjører fremover. Det er allikevel mulig å snu båten i selv trangt farvann hvis man bruker gir, gass og ror riktig. Førerposisjonen er meget god. Man sitter bra og har god sikt rund baut. Alternativt er det plass for at rormannen kan stå å styre. Ved siden av instrumentpanelet er det plass til båtsportkart - og enten man sitter eller står, er instrumentpanelet lett oversiktlig.

Tekniske data

Total lengde 7,80 m
Total bredde 2,85 m
Lengde i vannlinjen 6.60 m
Bredde i vannlinjen
2.15 m
Dypgående
0.80 m
Deplasement
ca 2 tonn
Materiale Glassfiberarmert plast

 

Bruktbåtverdi

Fra Nimbus Boats AB får vi vite at båten svarte helt til de forventninger som verftet hadde da de lanserte båten, som ble produsert i et antall av 1000 båter. Båtmodellen ble etter hvert endret, og fikk betegnelsen Nimbus 2600. Prisen på brukte båter varierer i sterk grad av hvor godt båten er vedlikeholdt, og selvfølgelig har båtens utstyr og dets beskaffenhet en innvirkning på pris-fastsettelsen. Fra Nimbus Boats AB opplyses det at en godt vedlikeholdt 1989-modell med det mest alminnelige utstyret intakt, vil ligge i størrelsesorden kr. 400. 000,-.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

29 'C

Wind : 5,14 SE

Humidity : 46 %