Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Hanto 22 - Sørlandssnekka som gir ekte trebåtfølelse

 
Dag Sørlie
 
23.10.2000
 
Bruktbåt

Snekka som ble bygget ved Hanto Fiberglass er en av de mange tradisjonsrike snekkebyggerne på Sørlandet i begynnelsen av 70-årene.

En fin snekke som skjærer seg bra gjennom sjøen

En fin snekke som skjærer seg bra gjennom sjøen

Hanto 22 ble presentert for første gang i 1972, men kom ført etter et par år hvor det ble foretatt en del forbedringer, virkelig på markedet som en av de plastsnekkene som gjorde seg bemerket i bransjen. Tross sine beskjedne 22 fot syntes båten å fungere bra som "sommerbolig" for en familie på en tre-fire medlemmer. Med tillatelse fra Seilas, gjengir vi noen av inntrykkene fra testen som ble foretatt den gangen, samtidig som vi gir til beste hvordan vi ser på båten idag.

En moderne snekke

Båten var en nykonstruksjon, og hadde kun vært i produksjon et par år da det ble nødvendig å foreta noen forbedringer. Forbedringene som da ble foretatt var aluminiuminnfattede vinduer i kahytten som sammen med vindskjermen ga båten et moderne preg. Hanto 22 har en spiss baug som skjærer seg godt gjennom sjøen og kaster dem til siden slik at det blir mindre sprut over båten i motsjø. Hekken kan nærmest karakteriseres dom "drektig", og det er lett å forstå hvorfor båten på så kort tid ble populær - og som førte til betydelig oppmerksomhet om båten. Det var ikke alene den gunstige prisen. 22 fot måler den fra sin smekre baug til den brede akterenden. Lang og lav virker den fra siden, og det er nesten utrolig at man har fått utnyttet plassen på en slik positiv måte. Selv med dagens krav til standard, kommer Hanto 22 godt ut - men det er nok ikke til å stikke under en stol at med tiden har nok krav til komfort blitt noe større.

Mye bra trearbeide i innredningen

Båten ble levert i flere innredningsvariasjoner og i forskjellige stadier av halvfabrikata for selvbyggere. Den båten som testteamet prøvet, hadde en tverrgående benk akter med full liggelengde. Fører og passasjerstol var plassert på styrbord side, med inngang til kahytten helt på babord side. Dette er en planløsning som går igjen på flere av plastsnekkene

romslig pantryarrangement

romslig pantryarrangement

som ble bygget på den tiden, og hadde den fordel at motorrommet forsvinner under fører- og passasjersetet - slik at dørken blir et helt plan. Ved å vippe frem stolene får man et romslig pantry arrangement bestående av et tobluss koke apparat, vask, vannpumpe og benkeplass. Et hensiktsmessig spisebord manglet derimot, men som de fleste etter hvert har sørget for å få ombord. Vi vet at mange brukte løste campingbord som kunne slås sammen og stues bort på en grei måte. Senere er det kommet mange varianter på cockpitbord, som nettopp er tatt i bruk ombord i båter som ble levert uten. Kahytten har to langsgående benker som går sammen i en trekant i bagen. Ryggen på benkene kan henges opp i hyttetaket,
Ryggen på køyene kan henges opp i kahytt-taket og gir to barnekøyer

Ryggen på køyene kan henges opp i kahytt-taket og gir to barnekøyer

og kan på den måten fint brukes som barnekøyer. Det forutsetter nok i praksis at man også finner frem til en lebrett-løsning som hindrer småbarn i å ramle ned fra køya. Forøvrig får man bra bredde- og liggelengde til to voksne mennesker på benkene når ryggene slås opp. Noe sjenerende kan det imidlertid være at man blir liggende med hodet akkurat der hvor kondensen fra frontvinduene i kahytten "drypper ned". Dette løste man gjerne på den måten at de ble montert en list under vinduet nettopp for å lede bort dette sjenerende vannet.

Separat toalettrom må karakteriseres som en luksus i en båt av denne størrelsen. Plassen var nok også deretter. De som ikke er slangemennesker, må nok stort sett regne med å ha døren åpen under opphold på toalettet. Et savn som også ble registrert var en liten vask - særlig fordi det eneste vannuttaket er under førersetet og således noe vanskelig tilgjengelig under kjøring. En lufteventil var et annet savn, som mange senere har ettermontert. Toalettet var ellers utstyrt med egen septiktank, som det er mulig å tømme i rom sjø. Det meste av innredningen var i teak, og vi hadde faktisk følelsen av å være ombord i en trebåt. Eget garderobeskap, "barskap" med utskårete rom for flasker og glass og en stor takluke i kahytten var noen av de detaljer som det ble satt stor pris på - ved siden av det hensiktsmessige pantryarrangementet. Med litt friske farger på tekstilene, ikke minst på gardiner og kanskje noen løse puter, var det ikke vanskelig å få det "hjemmekoselig" ombord i HANTO 22.

Fastmontert trimplan med badetrapp

Trimplan på hekken var en nyskapning som dukket opp på enkelte snekker på den tiden. Selve trimplanet består av en plate på 20-30 cm montert som en forlengelse av båtens bunn, kombinert med en badetrapp som avstiver platen. Trimplanet blir liggende under vannet når båten ligger stille og er heller ikke synlig under kjøring. Ved siden av å få en fastmontert badetrapp som en sikkerhetsmessig fordel, skal dette arrangementet også gi båten et par knop ekstra - og det skal forhindre at båten "graver seg ned" med akterenden når en ønsker å utnytte fartspotensialet maksimalt - som litt avhengig av motoralternativ kan komme opp i over 8 knop - hvilket i seg selv er en bra snekkefart.

Stillegående motor

En 20 HK Buch diesel som var installert ombord, ble et behagelig bekjentskap. Båten var praktisk talt uten vibrasjoner, og støynivået var såvidt moderat at vi savnet en turteller for å ha bedre kontroll med hvor mye man presset motoren. Seksjonen over motoren kunne demonteres med noen enkle håndgrep,

Motoren er meget stillegående og kan kles helt "naken" for service og reparasjoner

Motoren er meget stillegående og kan kles helt "naken" for service og reparasjoner

og gjorde på den måten motoren lett tilgjengelig for service eller reparasjoner. Alternative motorvalg var en selvfølge, og det var etterhvert mange som valgte Volvo Penta som sitt motormerke ombord. En 10 HK motor utgjorde nok majoriteten av de som fikk montert motor ombord før levering - men for de som ønsket større fart, og som ville utnytte mulighetene som trimflapsene ga, valgte motorer i størrelse 18-20 HK.

Mye utstyr

Båten var som standard forsynt med vekselstrømsgenerator og to batterier som kunne kobles individuelt, slik at man ikke risikerte å tappe startbatteriet. Forøvrig var båten utstyrt med kjøleskap og godt med lamper - endog med leselys i forpiggen. Med en vanntank på hele 120 liter og med brennstofftank på 85 liter er båten godt utstyrt for en lang sommerferie for en middels stor familie.

Sentrale data

Prisen (med alt utsyr som er beskrevet - også med 20HK motor) var, fullt ferdig fra verft, kr. 66.000,- i 1973.

Lengde
6,75 m
Bredde
2,45 m
Dybde
0,65 m
Vekten 1.300 kg

Prisvurderinger

På bruktbåtmarkedet dukker det fra tid til annen en HANTO 22 opp, og som følge av at båten ble levert i mange forskjellige variasjoner til selvbyggere, er båtene svært ulike - både vedlikeoldsmessig og ikke minst utstyrsmessig. Det generelle inntrykket er at de fleste båtene er meget godt vedlikeholdt. Mange er omlakkert, har i løpet av perioden skiftet ut motor (noen til og med flere ganger), og det er ikke uvanlig at det er nye innredningsdetaljer som pryder båten. Prisene på brukte HANTO 22 varierer derfor meget sterkt. Er du heldig kan du kanskje få kjøpt en båt dag for det samme som båten kostet ny i 1973 - rundt kr. 60.000,-. Nylig hørte vi at en HANTO 22 ble solgt for et dødsbo for kr. 10.000,-, men det er nok bestemt unntaket som bekrefter regelen.

Dublin ( United States )

Clouds

broken clouds

29 'C

Wind : 2,24 SW

Humidity : 44 %