Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Albin 30 - en av Sveriges mest solgte motorbåter

 
Dag Sørlie
 
23.10.2000
 
Bruktbåt

Albin 25 er sannsynlig Sveriges mest solgte motorbåt. Den er praktisk og funksjonell. Men ikke direkte vakker, og i Sverige ble den av mange betraktet som antistatus-båt. De første båtene så dagens lys på midten av 70-tallet - og er i dag å betrakte som interessante på bruktbåt-markedet.

Albin 30

Albin 30

Tusener av Albin 25-eiere vokste ut av båtene sine. De fikk bedre økonomi, trengte mer gjeld og ønsket mer plass og komfort. Det kunne ikke Albin Marin tilby og derfor gikk Per Brohäll i gang med en forstørret versjon av Medel-Svenssons båt.

Konstruktøren gapte høyt - for høyt mente mange - for fem fot på en slik båt betyr mer enn fordobling av prisen. Det kunne svært få klare, og snart innså Albin-ledelsen at det var eksportmarkedene man måtte satse på. -Og nye kundegrupper.

Albin 30 ble ikke den suksess man hadde håpet. Den var for dyr. Generelle avsetningsproblemer i Sverige førte imidlertid til rene dumpingpriser fra Albins side og med devaluering av den svenske krone på toppen ble båten ganske konkurransedyktig i markedet. En prisstigning på bare 3% i løpet av de tre første årene båten ble produsert ga et meget godt resultat i forhold til konkurrentene, som hadde en prisstigning på både 30 og 40% i samme tidsrom. Modellen ble med andre ord mer konkurransedyktig enn noen gang tidligere i 1978, og dette førte til god omsetning hos den norske importøren.

Albin 30 var intet dårlig alternativ når prisen kom ned på et attraktivt nivå. Per Brohäll har, som på Albin 25, arbeidet med sikte på å lage en fornuftsbåt. Albins flaggskip er den bredeste i sammenlikningen og konstruktøren gjorde sitt beste for å skape flest mulig utnyttbare kvadratmeter både under og over dekk. Uteplassen er imidlertid beskjeden, men med nok av dekksflater for soling. Den relativt lille cockpiten har fastmontert klappbord med spiseplass for to - eller fire. Navigatørbenken vippes bakover mot borde. -Funksjonelt og praktisk. Ønsker flere å nyte måltidet i det fri, får man heller satse på stående bufe - for det er sitteplass for 8.

Om båten utvendig ser litt høy og rar ut, så ser den bedre ut innvendig. Riktignok er det en del synlig plast, men det meste er dekket med 'myktapet' eller teppe og selve innredningen er i mahogny. Dessuten var svenskene også den gang flinke til å bruke tekstiler, og det bryter det noe sterile inntrykket.

Albin 30

Albin 30

Skroget er i enkeltlaminat, men dekk og overbygg er i divinycell-sandwich som gir en viss isolerende effekt. I motsetning til lillebroren er det kostet på skikkelige vinduer med aluminiuminnfatning. Dyrt men bra. Og ingen av vinduene kan åpnes. Fire voksne sover utmerket i Albin 30 - og da tar men ikke en gang i bruk dinetten - som gir ytterligere to køyeplasser. Forpiggen er to meter lang og to meter bred, men smalner til 1,30 i skarpen. Den dobble dinetten er 1,95 meter lang, og i akterkabinen er det to køyer på 2 meter pluss 20 centimeter stikkøye under garderobeskapene. Det er bra med stuveplass for sengetøy i forpiggen, men dårligere akterover.

Ventilasjonen er akseptabel, men heller ikke mer. To Electroluxventiler i hyttetaket og to i akterkabinen, men i tillegg er det skylightluke pluss fordekksluke. Toalettrommets ventilasjon ligger under pari. Et 4 toms vridbart koøye er alt - og ingen gjennomluftning. For øvrig er toalettet romslig og bra med høyde på 1,82 meter. Pumpetoalettet er standard, likeledes servant med salt og fersk - men ikke trykkvann. Dusj - med forheng hørte med, likeledes en nedfellingsservant. Avstengningskranene er vriene å komme til. Septiktank er ettermontert i de fleste båter som nå er for salg.

Byssa fortjener bra karakter. Passelig stor, med skikkelig arbeidshøyde (85 centimeter) og ordentlige flater å sette fra seg på. Standardinstallasjonen var Optimus - 2 bluss parafin kokeapparat. Salt og fersk trykkvann hører med. -Unektelig praktisk - spesielt på lengre turer, for sjøvann kan brukes til det aller meste og da holder ferskvannsforrådet mye lenger. Skår i gleden finnes dog. Det er bra med skap og hyller, men magnetlåser duger ikke i sjøen. Løse plater over oppvaskkummen som det ikke er beregnet oppbevaringsplass til, var heller ikke annet enn til ergrelse. Her har de fleste ettermontert skap og eller hyller for kasseroller og bestikk.

Kahytten og forpiggen er ikke adskilt, men to garderobeskap som ikke går til taket gir et optisk skille som ikke tar bort romvirkningen. For den er stor - ikke minst takket være full ståhøyde i hele båten. - 1,90 meter.

Akterkabinen er også meget romslig med 'beauty saloon', nedfelt servant, sminkebord og speil. Skap- og stuveplassen er bra,og det er avsatt plass for kjemikalietoalett.

Styrhus og cockpit går i ett. Full ståhøyde - også under presenningen. Styreposisjonen er som seg hør og bør på styrbord side med justerbart dobbeltsete for skipperen, og med fotstøtte. Utsikten er det ikke stort å utsette på, bortsett fra skrått akterover med kalesjen oppslått. Er det dårlig sikt - eller sol og sommer fins to 'soltak' som kan åpnes - og både fører og navigatør kan stikke hodet opp. Og det er et stort kartbord foran navigatøren på babord side. Styreposisjonen virker uvant - med et lite sportsbilratt i 'bussposisjon'. Tre vinduspussere med paralellstang holder sprut og regn borte fra vinduene, og dessuten hadde Albin 30 en smart ting som ingen andre båter i denne klassen hadde på den tiden; nemlig defroster. Dette burde være et 'must' i våre farvann, for adskillige båter i denne klassen går året rundt i mer eller mindre yrkesmessig trafikk.

De første Albin 30 var utstyrt med Volvo Penta MD32 på 89 hk - og da gjorde båten 12 knop. Men det varte ikke lenge før den ble erstattet av en Perkins 115 hester - og da økte farten til 15 knop. For 15000 kroner ekstra ble båten levert med samme motor i turboladet versjon med 145 hk. Toppfarten ble da 17-18 knop.

Sjøegenskapene ansees å være gode. Stø som fjell og upåklagelig retningsstabil, men med giringstendenser ved akterlig sjø. Ingen tendens til å reise seg med baugen - og den har ganske bløte bevegelser i jøen. Motoren 'ligger' under cockpitdørken i en separat kasse, som bidrar til å holde støynivået på et meget akseptabelt nivå. Dekksutstyr, fortøyningsbeslag og lignende på Albin 30 virker ornuftig, vel dimensjonert - og sikkerhetsmessig er det lite å sette fingeren på. Pulpit, pushpit og manntau rund baut var standard utstyr, sammen med fast leider akterut. Badeplattformen var imidlertid ekstrautstyr. Manøvreringen i havn er temmelig ukomplisert. Båten padler seg lite sideveis og propellvirkningsgraden akterover er bra. Propellen sitter godt beskyttet i kjølen med flyndre under seg - så man har lite å frykte ved å smyge seg inn på ukjente steder der det kan bli knapt med vann.

Prisen for en standard utstyrt Albin 30 i 1978, med Perkins 115 hk dieselmotor var 238 000 kroner. Samme båt selges på dagens bruktbåtmarked for mellom 250 000 og 350 000 kroner.

Tekniske data

Lengde
9,20 meter

Bredde

3,18 meter
Dypgående
0,82 meter
Vekt
3 800 tonn
Motor
Perkins 115 hk
Toppfart
15 knop
Drivstoffforbruk marsj
ca. 18 liter/time
Aksjonsradius 250 n. mil
Elektrisk anlegg
24 v
Batterier
2x85 Ah
Tankvolum drivstoff
375 liter
Tankvolum vann 190 liter