Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Windy 8000 Day-cruiser - en ettertraktet bruktbåt

 
Dag Sørlie
 
22.10.2000
 
Bruktbåt

Windy 8000 vekket stor oppmerksomhet da den ble lansert i 1988. Her ble enda en vellykket konstruksjon fra Jan H. Linge tilgjengelig for det båtelskende folk, og den var ikke ufortjent "best in show" ved flere båtutstillinger. Båten har vært en av bærebjelkene i Windy´s flåte i 10 år nå, og erstattet daværende Windy 25 FC – som også var en meget ettertraktet båt. Windy 8000 er produsert i et antall av 310 – og siste båt ble produsert i år.

Windy 8000: en fornøyelse å kjøre

Windy 8000: en fornøyelse å kjøre

Da Windy 8000 kom på markedet, ble den ansett for å være "rolls roysen" blant day-cruiserene. Særlig interesse vakte båten på det utenlandske markedet, og det er ikke få leveranser som har skjedd til Windys forhandlernett rundt omkring i Europa. Noen eksemplarer av arten er også observert under mer eksotiske himmelstrøk. Den ble den gang den var ny vurdert som en day-cruiser for en familie som ønsket seg en spesiell og litt avansert dagstur-båt.

Innredningen er tradisjonell med stor uteplass, en liten salong, en brukbar bysse og et trangt, men funksjonelt toalett. Båten ble bygget på tradisjonelt vis, og kvaliteten ble ansett for å ligge over gjennomsnittet.

Vi har studert den internasjonale båtpressens omtale av båten da den ble lansert, og inntrykket vi sitter igjen med etter den opplevelsen er at båten fikk ualminnelig god presse. Motor Boat & Yachting syntes nok det var forbausende at en norsk båtprodusent satset på åpne day-cruisere, tatt i betraktning klimaet og våre spesielle værforhold i Norge. De syntes det var rart at båttyper som en vanligvis finner i Middelhavet hadde slik gryende popularitet i våre farvann.

Windy 8000: en fornøyelse å kjøre

Windy 8000: en fornøyelse å kjøre

Tyske, engelske, spanske, italienske og skandinaviske båtjournalister var invitert til visning av nye båter i regi av Norges Eksportråd og Norges Båtbransjeforbund på Holmen i Asker, og felles for alle var positiv omtale av Windy 8000.

Toppfart 40 knop

Skroget har dyp V-bunn og går godt i sjøen. Manøvreringsegenskapene er spesielt gode, og fartspotensialet er høyt. Med en stor V-8'er fra MerCruiser på 330 hK, er toppfarten ca. 40 knop. Fabrikken opplyser at det på den tiden var mest alminnelig å montere bensinmotorer, og den mest monterte motoren i Windy 8000 har vært Volvo Aq 271 DP på 270 hK.

Med tillatelse fra Seilas, vil vi gjengi noen av inntrykkene som festet seg for det test-teamet som presenterte båten for Seilas sine lesere:

På dekk

Windy 8000 på dekk

Windy 8000 på dekk

Designmessig ble Windy 8000 ansett for å være en lekker båt, og den vekket uten tvil oppsikt. Fra baugen og akterover, omtrent til avslutningen av vindskjermen, var det ikke mye å utsette på dekksløsningen. Antiskli-belegget er bra, dollbordet bredt nok og pulpiten gir brukbar støtte. Det er enkelt å entre båten over baugen. Dreggluken kunne med fordel vært større, men det er god plass til tauverk og lignende forut.

Omtrent ved avslutningen av vindskjermen slutter dollbordet. Derfra må man balansere på en smal, glatt avrundet design-finurlighet. Med kalesjen oppe er det nesten umulig å komme fra dekket til badeplatformen, selv om kalesjen er utstyrt med solide håndtak.

Badeplatformen er en naturlig del av skroget, og gir definitivt ikke inntrykk av å være "påklistret". På siden av den integrerte badeplatformen er det montert en enkel hånddusj.

Cockpit og uteplass

Windy 8000

Windy 8000

Som flere av de utenlandske båtjournalistene ga uttrykk for, har Windy 8000 en typisk "middelhavs-cockpit", med en stor solseng over hele motorrommet. Det er liten dørkplass å bevege seg på, ettersom mesteparten av plassen er okkupert av to stoler i fartsretningen, en U-sofa akter, og et lite, men ganske stødig bord med to klaffer. Hele sofaryggen er løs, og kan flyttes akterover ved solplassen. Plassen kan utvides ytterligere ved å felle ned bordet og legge på løse puter.

Stueplassen i cockpit er brukbar med rom under benkene og i dørken, samt "lommer" i skrogsidene. På innsiden av vindskjermen sitter en solid håndrekke som er forlenget akterover, helt ned til badeplatformen. Kalesjen gir ståhøyde, og det går greit å komme om bord via badeplatformen med kalesjen oppe.

Under dekk

Windy 8000: toalett

Windy 8000: toalett

Windy 8000 er først og fremst en "day-cruiser". Hvis man allikevel skulle føle seg fristet til å tilbringe noen dager om bord, så er det ikke noe problem. Riktignok er det lav takhøyde forut i kabinen, men ikke lavere enn at man kan sitte komfortabelt ved bordet i salongen. Bordet er stødig, og stort nok for tre personer.

Rett nedenfor trappen ned til kabinen finner man et pantry med kokeplate, vaskekum og vask. Stueplassen er god, blant annet fordi kjøleboksen med Supercoolagregat er plassert under dørken i cockpiten ved nedgangen til kabinen.

På styrbord side "under" instrumentpanelet finnes et toalett, men det er så lite at en voksen person har problemer med å kle av seg med døren lukket. Belysningen - og ventilasjonen er god. Stueplassen, en åpen hylle med en lav kant, pynter opp, men gir ikke plass til mange ting som skal oppbevares.

Dublin ( United States )

Clouds

broken clouds

29 'C

Wind : 2,24 SW

Humidity : 44 %