Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
21.06.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Jeg er redd for båtvarmeren.

For flere år siden leste jeg om en båtbrann som skyltes bruk av båtvarmer. Siden det har jeg vært livredd for å bruke båtvarmeren vår og det skal bli temmelig kjølig før jeg går med på å tenne denne. Det igjen har gjort båtsesongen vår kortere enn nødvendig og mang en kjølig sommerkveld utrivelig på fjorden. Mannen min sier at jeg bekymrer meg unødvendig. Derfor spør jeg rett ut: Hvor farlig er det å benytte godkjente båtvarmere?

Marianne

Vær nøye med riktig bruk og nødvendig service.

Hva kan vi gjøre for å redusere mulighetene for at slikt kan inntreffe? Jeg husker en båtbrann for ca. 5 år siden hvor båtvarmeren fikk skylden uten at fabrikat, type og alder på varmeapparatet ble gjort kjent, det ble heller konkludert med at det virkelig var varmeapparatet som var årsaken. Men tvilen ble skapt og flere enn deg som har lest om båtbranner sitter igjen med en utrygghet som lett kan ødelegge en ellers hyggelig båttur.
Vi vil derfor gjennomgå bruk og service for at alle dere som har varmer om bord skal kunne være sikre på at dere er trygge ved bruk. Dagens krav er at alt utstyr som monteres om bord i en båt skal være CE merket i henhold til det bruksområdet det skal benyttes til. Men vi vet jo at det er mange anlegg i bruk fra tiden før disse kravene kom og at det er svært mange anlegg som ikke får den nødvendige vedlikeholdsservicen som er påkrevet. Dagens varmeapparater er utstyrt med sikkerhetskretser i styringsautomatikken som skal hindre at brann skal kunne oppstå på utsiden av apparatet. Her er det da forutsatt at installasjonen og påkrevd periodisk vedlikehold er forskriftsmessig utført.

Det har vært en utvikling på båtvarmerfronten fra ”modifiserte bilvarmere beregnet på kortvarig bruk” til mer permanente varmeanlegg for helårsbruk og spesielt konstruert for bruk om bord i båt. Derfor bør man nok være litt ekstra kritisk når man har med eldre anlegg (før 1996) å gjøre. Kritiske punkter som varmerleverandøren ikke er herre over er for eksempel dårlig isolerte eksosslanger som kan skape brann dersom man er uheldig og får lagt brennbart materiale mot røret, for eksempel nede i en kistebenk el.

Sjekk derfor at eksosrøret er isolert og at det ikke kan komme i kontakt med brennbart materiale, være seg selve båten eller løsøre du tar om bord. Et annet punkt er returslangen på brennere av typen pottebrenner. (Wallas, Thermo m.fl.) Her er det en returslange som skal føre overskuddsbrennstoff tilbake til tanken. Ved blokkering av denne slangen eller at den på en eller annen måte blir frigjort fra tanken kan medføre at brennstoff kommer ut av varmeren og kan antennes. Disse brennerne skal også ha periodisk skifte av veke og glødespiral. Gjør man dette selv er det viktig at man følger monteringsanvisningen til punkt og prikke slik at man får det riktig sammen igjen og at lekkasje og kortslutning ikke oppstår. All justering av varmere skal foretas av autorisert personell. Kanskje du skal bruke litt av ferien til å lese gjennom bruksanvisninger og vedlikeholdsforskriftene for alt du har om bord i båten?

De aller fleste, dersom de er ærlige mot seg selv, vil få en a-ha opplevelse når de får lest bruksanvisningen fra perm til perm. Dersom ulykken først er ute er det som oftest tilgangen og kunnskapen i bruk av f. eks. brannslukker(e) ved et branntilløp som kan være forskjellen mellom et tilløp til ulykke og en katastrofe. De aller fleste som ikke har prøvet et brannslukningsapparat før vil ikke klare å slukke selv den minste brann i en væske ved hjelp av et 2 kg`s apparat. Med et så lite apparat er man avhengig av å gjøre alt riktig fra første stund, da man ikke har nok pulver til prøve- og feile-metoden. Om bord i alle båter hvor det finnes plass, bør man ha minst ett om ikke flere 6 kg`s apparater tilgjengelig. Da har man litt kapasitet å ta av dersom man ikke klarer å slukke umiddelbart.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

30 'C

Wind : 1,79 NE

Humidity : 44 %