Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Tolker nettbrukernes følelser og holdninger

 
28.09.2015
 
Volvo Ocean Race

« Tilbake

Pressemelding: 28. sep. 2015 07:50

Tolker nettbrukernes følelser og holdninger

Et nytt analyseverktøy gjør det nå mulig å tolke holdninger blant nettbrukere i de skandinaviske landene. Teknologien kan ifølge eksperter få stor betydning.

Systemet fanger opp og analyserer brukeres aktivitet i sosiale medier, og kan behandle svært store datamengder.

Det forstår norsk, svensk og dansk, og bruker informasjonen til å måle holdninger og følelser knyttet til et tema, et produkt eller et selskap.

Systemet er utviklet av det amerikanske dataselskapet Lexalytics. Leverandør i Skandinavia er danske Falcon Social, som bistår kunder med markedsføring i sosiale medier.

– At vi nå kan benytte såkalte sentiment-analyser for de skandinaviske språkene er et gjennombrudd, og vil være til stor nytte for virksomheter som trenger regional markedsinnsikt, sier Ulrik Bo Larsen, administrerende direktør i Falcon Social.

En utfordring ved å benytte metoden i analyse av nordiske språk, er den utstrakte bruken av ironi, som også er vanlig i kommunikasjonen på sosiale medier. Utviklerne har derfor jobbet mye med å få systemet til å forstå utsagnenes egentlige betydning.

FÃ¥r full oversikt

Brukerne av analyseverktølyet velger først et søkeord som ønskes overvåket, for eksempel en bedrift eller et produkt, og får deretter full oversikt over all omtale på nettet.

Oversikten viser også om omtalen har vært positiv, negativ eller nøytral. Ved store utslag kan man lokalisere bestemte nettsider, blogger eller sosiale medier, og sette inn tiltak for å dempe potensielle kriser eller styrke relasjoner.

At Lexalytics har klart å knekke analysekoden for de skandinaviske språkene antas å få stor betydning også for internasjonale selskaper som trenger å forstå hvordan forbrukerne tenker og reagerer i denne regionen.

– Analyseredskapene for skandinaviske språk har hittil ikke vært gode nok, så hvis dette virkelig virker, vil det få stor betydning, sier Daniel Hardt, Associate Professor ved Copenhagen Business School og ekspert på såkalt Big Data.

Kan være avgjørende

Fremveksten av Big Data analyse-verktøy har allerede vist hvordan data kan omgjøres til viktig innsikt for bedrifter, men å få følelser og holdninger omformet til konkret beslutningsgrunnlag har vært langt mer vanskelig, påpeker han.

– Terabytes av innsikt i forbrukernes holdninger og følelser fanges opp hver eneste dag verden over. Det er viktig for organisasjoners omstillingsevne å samle disse dataene på en effektiv måte, så man kan være foran konkurrenterne sine.

Sosiale medier har gjort at denne typen analyseverktøy kan være helt avgjørende for mange virksomheter, påpeker Lars Halskov, dansk ekspert på merkevarebygging og leder for konsulentselskapet Larshalskov.dk. ApS.

– Bølgen av sosiale medier vil bestå, og omtale av bedrifter og merkevarer er en uunngåelig del av dette. Derfor er man nødt til å være oppmerksom på samtaler på nettet, og kunne reagere raskt på dem, sier han.



Kontaktinfo

Mark Benfeldt Kjær, presseansvarlig for Falcon Social, telefon +45 4142 3635
Jan McQuillan, Head of Content & Distribution, Falcon Social, telefon +45 2970 8527
Manita Dosanjh, Content and Community Executive, Falcon Social, telefon +45 3153 4592

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

26 'C

Wind : 4,12 N

Humidity : 62 %