Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

(NW): Slik fjerner du bilrusten selv (SE VIDEO)

 
15.10.2015
 
Volvo Ocean Race

« Tilbake

(NW): Slik fjerner du bilrusten selv (SE VIDEO)

Kan du ikke lese hele eller deler av denne e-posten fra Newswire, trykk her.

Artikler, bilder og tv-reportasjer fra Newswire er til fri bruk i pressen.

Slik fjerner du bilrusten selv (SE VIDEO)

Av Hege Høpfner 15.10.2015 07:00

Rust sprer seg raskt og kan utvikle seg til rusthull hvis du ikke stopper den så tidlig som mulig.
Last ned gratis video, stillbilder og råmateriale

Kvier du deg for å fjerne rust på bilen fordi det koster mange tusen kroner på et verksted? Du kan komme langt med noen hundrelapper og litt tålmodighet.

– Rust kan raskt spise opp bilen hvis den ikke stanses. Men mange utsetter nok å fikse problemet fordi selv en relativt liten rustflekk fort koster 6000 kroner å fikse på et verksted. Må du skifte en skjerm, kan prislappen bli doblet, sier Frode Jørgensen i Biltema.

Spesielt utover høst og vinter med mye regn, slaps og snø, trenger fuktigheten inn under skader i lakken og skaper rust. Har man begynnende rust, lønner det seg å fjerne den nå, anbefaler Jørgensen.

Dårlig vedlikehold er årsaken til at så mange norske biler ruster, mener kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Lar du rusten få skikkelig tak, kan du få store skader i konstruksjonen. Et karosseri som er svekket av rust vil ikke beskytte deg like godt ved en bilulykke, for ikke å snakke om rust på bremseskiver, sier Engebretsen.

Salt er verstingen

Vi bor i et land der biler er spesielt utsatt for rust, mye fordi norske bilister krever bar asfalt også om vinteren, mener Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Norge et foregangsland når det gjelder salting av veiene. Salt er drepen for bilen, og hvis man ikke vasker og bruker avfettingsvæske ofte, får saltet tid til å feste seg og sette i gang rustprosessen. Da kjennes lakken som sandpapir, sier han.

Bileiere i kystnære strøk bør være ekstra påpasselige, fordi det er mye salt i lufta som angriper bilen.

– Steinsprut og småskader i lakken kan raskt vokse til et rustproblem. Skynd deg å lakke over så snart du oppdager skaden. Mange vasker og polerer bilen oftere om sommeren, men det er om vinteren bilen virkelig trenger det, sier han.

Kvier seg

Mange kvier seg for å fjerne rusten selv, i frykt for å gjøre mer skade enn gagn, erfarer Frode Jørgensen i Biltema.

– Hvis du vil ha bilen 100 prosent tilbake til hvordan den så ut før skaden, må du på verksted. Men i mange tilfeller kan du gjøre mer selv enn du tror. Du skader uansett ikke bilen ved å prøve deg fram med verktøy selv, sier han.

For å fjerne rust trenger du noen kluter og vann, skrape, drill med stålbørste og pusseklosser. En flaske rustfjerner, metallsparkel og tre typer lakk: Grunning, farget lakk og klarlakk. Verneutstyr som hansker, vernebriller og øreklokker er nødvendig, og hvis du skal spraylakke bør du ha gassmaske.

Lakk må som regel blandes av lakkselger, og riktig fargekode står i kjøreheftet, i motorrommet eller i døra og består av enten tall, bokstaver eller begge deler.

– Alt dette utstyret kan du få for under tusenlappen. Selv om lakken ikke ser helt perfekt ut på nært hold der skaden var, har du forlenget levetiden på bilen din betraktelig, sier Jørgensen.

 

Slik fjerner du rust:

BRUK VERNEUTSTYR SOM ANVIST PÃ… PRODUKTENE

– Skrap bort den verste rusten med en skrape og drill med pusserondell. Er det rustet tvers igjennom, fjern det du kan løsne.

– Påfør rustfjerner med klut eller pensel. La den tørke 10-20 min. og vask av med vann. Tørk godt etterpå så du ikke kapsler inn vannet.

– Hvis du har et hull, kan du legge på metallsparkel eller metallkitt og la tørke minimum 10 min, og pusse dette ned med drill og pusseklosser til du får en jevn overflate.

– Rubb gjerne lakken med en pusseklut slik at den nye lakken får tak.

– Lakk i tre omganger. Først grunning eller primer, deretter den fargede lakken, og tilslutt klarlakk. Les på bruksanvisningen hvor lenge det skal tørke mellom lagene. Du kan enten bruke fargepenner til småskader, eller spraybokser til større skader.

– Jo mer arbeid du legger i pussingen, desto finere blir det. Det finnes ulike pusseredskaper som du kan velge mellom. Er det en synlig plass på bilen bør man prime og pusse i flere omganger, mens er det bak skiltet er det ikke like viktig.

PRIVAT TIL REDAKSJONEN:

For å vise videovinduet i saken, kan du hente embed-koden i lenken til høyre under spilleren.
Kopier og lim koden inn på ønsket sted i publiseringsprogrammet ditt.

Videoen finnes også på YouTube: https://youtu.be/btmecmixAw0

Under videovinduet på lenken for nedlastning, finner man også stillbilder.

 

Kontaktpersoner:

Knut Svenningsen, daglig leder i Biltema Norge, tlf. 951 18 997 Frode Jørgensen, Biltema Arendal, tlf. 902 96 960

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen og videoen er laget for Biltema.

 

Newswire AS - Postboks 825 Sentrum - 0104 Oslo Telefon: 24 15 50 60 newswire@newswire.no

Du kan endre mottaksinnstillinger og -format, samt melde deg av på http://newswire.no/motta.

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

17 'C

Wind : 2,57 ENE

Humidity : 82 %