Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Around the World Alone-regattaen

 
14.02.2003
 
ATWA

« Tilbake

For tiden pågår det et av verdens hardeste regattaer. Båtbørsens nettutgave vil dekke løpet og komme med oppdateringer underveis. I løpet av ca syv måneder skal 13 deltagerne runde verden i hver sin seilbåt på mellom 40 og 60 fot. Torsdag 13.02-03 Ukas oppdateringer Mandag 10.02 Hele flåten seiler fremdeles ganske tett og i ca samme formasjon som på søndag, og vindforholdene er ideale med pent, varmt vær og lett frisk vind fra så og si rett akterut. Det kan se ut som Bruce Schwab drar nytte av modifkasjonene gjort ombord på Ocean Planet i Taurunga, da han gjør god fart hittil og holder seg oppe i teten blant de argeste konkurrentene i 60 fots klassen. Også Alan Paris gjør god fart i sin 40 fot lange båt BTC-Velocity da den lette båten er perfekt for slike seilerforhold. Tirsdag 11.02 Etter to dager perfekt seiling var det vel for mye forlangt å få tre på rad. Problemene har begynt å dukke opp allerede nå for skipperen som var først ute av havnen i Taurunga, Derek Hatfield i 40 foter´n Spirit of Canda. Det har oppstått problemer med det tekniske utstyret ombord og kanaderen tar ingen sjanser og vender skuta 180 grader rundt og setter kursen tilbake mot New Zeeland. Han uttalte over satelittelefon at han vil ikke ta noen sjanser og fram til problemet er lokalisert og reparet snur han mens han enda er forholdsvis nærme land. Grunnet at denne spesielle etappen er 7880 nautiske mil lang og i tillegg til å være den lengste er det også den som bringer skipperne lengst fra land, er dette nok et meget taktisk trekk av Hatfield. i tillegg er fremdeles alle bakkemannskapene til de forskjellige teamene i New Zeeland og kan bistå med hjelp der det trengs. Samtidig som Derek snudde krysset resten av flåten den internasjonale datolinjen og seilte inn i gårsdagen og får med det muligheten til å oppleve 11 februar om igjen. Brad Van Liew henger fremdeles med i 60 fot klassen med sin 50 foter Tommy Hilfiger Freedom America. Onsdag 12.02 Derek Hatfield holder stø kurs mot nærmeste havn i New Zeeland, nærmere bestemt byen Napier som ligger på nordsiden av øya. All elektronikken på Spirit of Canada står for tiden stille og det er uklart om det er elektronikken som er drept eller om det er feil med ledningssystemet. Uansettt er han i en posisjon hvor han ikke får sjekket noe av elektronikken ombord. Skipperen selv tror feilen skyldes et par nye batterier som ble installert i New Zeeland. Han er uten alle elektroniske hjelpemidler som GPS, autopilot og computere. Det vil være fullstendig umulig og seile helt til Salvador uten autopilot da han umulig kan styre båten for hånd hele veien fram. Derek er i konstant kontakt med bakkemannskapet sitt for å prøve å arbeide fram en løsning som gjør at han slipper og dra inn til havn for å løse problemet. Da venter nemlig en obligatorisk 48 timer straff i form av tilleggstid, noe som virkelig kan sette ham langt bak de andre etter endt fjerde etappe og frarøve han enhvert håp om pallplassering denne etappen. For resten av flåten er forholdene denne morgenen fremdeles ideelle og alle gjør nå god vei i vellinga med frisk vind i ryggen. Brad Van Liew skriver likevel ut til omverdenen at han frykter at et høytrykk er på vei, noe som kan parkere hele flåten, ihvertfall for en liten stund. Løpet er intenst og i klasse en er det mye kniving om førsteplassen, og ingen holder den lenge om gangen. Her er det Bobst Group-Armor Lux og Solidares som er mest frampå med Ocean Planet rett bak. Det føles sikkert godt for Bruce Schwab å være i teten blant de beste da han tidligere i løpet har ligget på en så godt som konstant femte-plass bak Hexagon og Solidares. Derek ankom havnen i Napier ca. klokken 0900 Gmt, og fikk bekreftet at problemet var med de nye batteriene installert. Han hadde ikke sovet på de siste 26 timene da han ankom havnen, men tok seg likevel tid til å snakke med noen fremmøtte journalister før han trakk seg tilbake til Napiers lokale kystvaktlokaler for å få seg noen timer på øyet. Siden han måtte inn til land ble han pålagt straffen på 48 timer for hvert stopp man foretar. For andre går ting bedre og Bruce Schwab nyter livet der han i strålende sol, moderat vind der han lett seiler sikkert og trygt fram. Han nyter livet mens han kan da han ikke regner med at det vil være lignende forhold når han nærmer seg Kapp Horn og de vanskelige værforholdene i områdene lenger sør. Ca. Kl 2200 Gmt forlot Derek Hatfield New Zeeland nok engang med alt elektrisk utstyr i orden igjen etter tretten timers hvile på land. På dette nøyaktige øyeblikk var Derek akkurat 690 km bak Alan Paris i klasse to. Han har mye tøff seiling framfor seg hvis han vil se igjen de andre båtene for havnen i Salvador - Brazil. Torsdag 13.02 Først av alt må det nevnes at det er bursdagen til Brad Van Liew som fremdeles leder klasse to og henger med i den forerste gruppen med klasse en båter. Videre har det kommet inn melding om et massivt isfjell midt i ruten til Around Alone skipperne. Meldingen kom fra den franske seileren Olivier de Kersauson som er skipper på en Trimarian ved navn Geronimo. Dette er en 120 fot lang trimarian som sirkelnavigerer verden rundt i et forsøk på å sette en ny non-stop verden rundt rekord. Den nåværende rekorden holdes av en 110 fot lang katamaran ved navnet Orange; også da var det en franskmann bak roret -Bruno Peyron. Bruno og hans lag brukte da 64 dager, 8 timer og 37 minutter på reisen. En vanskelig rekord å slå med andre ord. Isfjellet Kersauson og hans lag meldte fra om er et betydelig uromoment for seilerne da det er i varme breddegrader og slites raskt ned. Dette vil sannsynligvis føre til at det kommer til å falle av blokker med is fra isfjellet, noe som medfører større fare enn selve isfjellet. Blokkene som detter av er på størrelser fra en liten bil til en leilighet, og da de er hvite i fargen og dupper opp og ned i vannet vil de til siste øyeblikk bare virke som nok en hvit bølgetopp av tusen andre. Disse blokkene med is meget farlige for seilerne da de er meget vanskelig å se på dagen og så og si umulig å oppdage på natterstid. Et isfjell vil være synlig mot horisonten eller på radaren (hvis skipperen overvåker radaren i det øyeblikket) og slik være langt enklere å unngå enn isblokkene som driver rundt. Et treff med en slik isblokk vil senke skipet like fort som om man hadde rent rett inn i selve isfjellet. Eneste sikre måten for skipperne å vite om slike isfjell med isblokker, er å få beskjed fra andre seilere i området. Nå som Kersauson har spredd ordet videre til Around Alone skipperne håper vi at de er overvåkne i de neste dagene og at ingen uhell inntreffer. Klasse 1 Gruppen begynner å splitte seg mer opp nå som skipperne i fronten velger ut sine ruter til sørligere breddegrader. Bobst Group-Armor Lux har valgt en sørlig rute, mens hans rival Thierry Dubois på Solidares holder seg mot øst fremdeles. Det kan umiddelbart virke som om det er Bernard Stamm som tok det smarteste valget da han nå ligger i ledelsen med ca. 48 km over Solidares. Tiscali og Hexagon ligger nå ca. 32 km bak Solidares og seiler med sistnevnte til øst og Bernard Stamm til sør. Bakerst i klasse en seiler Pindar med Emma Richards bak roret, hun finner ikke formen like bra nå som i første -og andre etappe, men med bare litt over 160 km til ledende skipper Bernard Stamm er det fremdeles mye som kan forandre seg og lederposisjonene kan raskt se annerledes ut. Hun er så absolutt ikke ute av krigen om pallplassering selv om hun for tiden er på siste plass. Klasse 2 Også her har det begynt å utvikle seg et mønster, det er et vanlig syn å se Brad Van Liew i horisonten foran resten av seilerne i hans gruppe. Tommy Hilfiger Freedom America spiser opp milene og kjemper om plasseringene med klasse en båtene langt foran sine likemenn. Faktisk er nærmeste båt i Brads egen klasse Everest Horizontal med Tim Kent bak roret, hele 241 km bak ham. Tim kommenterte i dagens melding Brads ytelse og flåtens posisjon forøvrig og konstanterer at Bernard Stamm er dypest nede og at Brad Van Liew jager etter 60 foterne og ligger på ca. samme lengdegrad som ham selv, bare litt lenger øst. Han uttaler også at Brads båt er en utrolig rask en. Brad har levert et fantastisk stykke seiling enda en dag, sikkert en hyggelig bursdagspresang for Brad selv om den ble levert av ham selv.

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

18 'C

Wind : 3,09 ENE

Humidity : 78 %