Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Nyhet

Veritas gir ny Redningsskøyte

 
15.07.2013
 
Nyheter

« Tilbake

Veritas gir ny Redningsskøyte

Redningsselskapet 



Det Norske Veritas (DNV) gir Redningsselskapet en ny redningsskøyte i
jubileumsgave. Gaven blir døpt i forbindelse med DNV`s 150-årsmarkering i juni neste år.

-Vi har nettopp fått den strålende beskjeden om at Det Norske Veritas
ønsker å gi oss en ny redningsskøyte. Et viktig løft for den fremtidige beredskapen langs kysten vår, sier Generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

En slik skøyte koster 9,6 millioner kroner, og den skal settes inn i  tjeneste i Ålesund. Den blir spesialbygd for å gå i farvann nær kysten, og vil i hovedsak sikre fritidsbåtfolket god service, men har muskler til å løse de fleste oppdrag. Den nye skøyta ble kontrahert tirsdag 2. juli fra det svenske verftet Swede Ship Marine nord for Gøteborg.

-Denne redningsskøyta innleder vår storsatsing på nye frivillighetskorps som skal vokse med 1000 nye medlemmer i løpet av de neste årene. Skøyta blir veldig rask, og vil ha beredskap i et megetværutsatt og trafikkert fritidsbåtområde på Sunnmøre, sier Rikke Lind.

Den redningsskøyta som i dag befinner seg i Ålesund, er planlagt flyttet til et mer tilpasset ogegnet sted lenger ut på kysten når den nye vil være på plass sommeren 2014.

En gave til sjøsikkerheten

-DNV og Redningsselskapet har sammenfallende interesser i at begge selskapene jobbermed sjøsikkerhet. Å berge liv og sikre verdier er vår overordnede målsetting. Sammen med Redningsselskapet og gjennom denne nye skøyta
forbedrer vi sikkerheten for folk som ferdes på sjøen ytterligere, sier selskapssjef for DNV Maritim og Olje & Gass, Remi Eriksen.

DNV feirer 150 år til neste år. Den nye skøyta skal da døpes som en del av jubileumsmarkeringene ijuni 2014. DNV har tidligere gitt en redningsskøyte til
Redningsselskapet. «RS Det Norske Veritas» ble ferdigstilt i 2003.

-I snart 150 år har vår viktigste oppgave nasjonalt og internasjonalt
vært å forbedre sikkerhet –særlig til sjøs, derfor er det ekstra viktig å være med på å støtte opp under det arbeidet som Redningsselskapet gjør. De er med på å sikre kysten vår, noe som jeg vet våre kunder og samfunnet for øvrig setter
pris på, sier Remi Eriksen.

-For oss blir denne gaven viktig for å skaffe flere donatorer til denne type båter som er lette, raske og meget operative i kystnære områder. På mange måter åpner Veritas nå en bedriftsstafett for at flere skal følge opp, sier Lind.

Eriksen understreker det Lind sier, og han håper flere maritime bedrifter nå kan bekrefte sinbesøkelsestid og tar stafettpinnen videre.

-Jo flere hull vi kan tette, jo bedre dekning den samlende flåten av redningsskøyter representerer, josikrere blir kysten vår. I en fiskeri og olje- og gass-nasjon som Norge, bør dette være en prioritert oppgave, sier Eriksen.

Han glemmer selvfølgelig heller ikke fritidsbåtfolket, som representerer sommergleder ogøkt kyst-turisme som viktige i denne sammenhengen.

En lykkelig generalsekretær

Redningsselskapets generalsekretær Rikke Lind har vært statssekretær under de tre sistenæringsministrene, og har en meget bred maritim bakgrunn både privat og profesjonelt. På en måned har hun sørget for to nye skøyter til selskapet til en samlet verdi av 30 millioner kroner.

-Nå tar jeg sommerferie med vissheten om at Redningsselskapet har satt en solid kurs motmålet vårt som er 5 nye frivillige skøyter. Disse skal tette de fem ”hullene” som vi mener er strategisk viktig å få dekket slik at vi alltid kan nå frem innen en time, vel og merke sør for Nord-Troms, sier Lind.

Fakta om ny redningsskøyta:

Verft: Swede-ship i Djupvik, Gøteborg
Dimensjoner: Lengde: 13,6 m.
Dekksbredde: 4,2 m.
Dypgang: 0,7 m.

Hastighet: 35 knop
Rekkevidde: 200 nm.
Slepekraft: 3 t.
Mannskap: 3-4 frivillige mannskaper

Tankkapasitet: Drivstoff: 1000 liter, Ferskvann: 25 liter

Motorer: Hovedmotor: 2X Volvo Penta D6-435, Gir: ZF280-1, Baugpropeller:
Sleipner SE80,
Vannjet: Hamilton 322

Redningsutstyr: 2 st påhengte brannpumper, 1 st bensindrevet
brann/lensepumpe, Slepeutrustning 25m/75m, Teknisk kamera,
Hjertestarter, Oksygen, akuttbag, 2 st bårer.

Navigasjonsutstyr: Radar, ekkolodd, kartplotter, GPS, Satelittkompass,
magnetkompass, værstasjon, AIS, autopilot.

Kommunikasjonsutstyr: VHF, VHF-peiler, GSM forberedt for Tetra Locus

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

17 'C

Wind : 2,57 ENE

Humidity : 81 %