Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Båtene vi snur oss etter: - Draco 23 Suncab 1982

 
Dag Sørlie
 
02.02.2005
 
Reportasjer

Båtene vi presenterer i denne artikkelserien vekker trolig litt mer oppsikt enn andre! Det mener i hvert fall de av våre lesere som ønsker å se på trykk en presentasjon av en spesiell båt. Har du en båt i ditt nærområde som egner seg for en omtale i bladet vårt, setter vi pris på å få høre fra deg. Om du setter oss på sporet etter båter som har en historie som kan interessere folk flest, får vi kanskje anledning til å sende deg en liten oppmerksomhet! Vi mottar gjerne tips på telefon, fax eller e-post. Det har så langt vært sparsomt med Lingebåter i denne serien. Men mange har gitt uttrykk for at hans båter er tidløse og fortsatt spennende, og derfor har vi denne gangen funnet frem til en Draco 23 Suncab fra 1982 – en av bestselgerne fra denne tiden. Og den holder fortsatt mål!

Draco 23 Suncab 1982 var en av bestselgerne denne tiden

Draco 23 Suncab 1982 var en av bestselgerne denne tiden

Vi fant båten vi lette etter på Solvik i Bærum. Den var i ferd med å settes på land, og vi benyttet straks anledningen til å knipse noen bilder. Vi var også heldig å få en prat med rederen, som med god hjelp av sin sønn satte i gang med å gjøre klar båten for vinteren. Alan Andersen og sønnen Amund (10) har ikke vært båteiere mer enn godt og vel ett år, men de var begge enige om at båtlivet var trivelig.

Sporty båt

Alan Andersen og sønnen Amund

Alan Andersen og sønnen Amund

Dette er en sportsbåt med vekt på farts- og sjøegenskaper. Ikke desto mindre er båten en liten familie-båt, selv om Suncab'ene i dag eies og brukes av godt voksne par.

Et skrog på 23 fot setter klare begrensninger for hva man kan få plass til. Linge og Draco satset på en løsning med ordentlige bomuligheter under dekk, og klarte det fint uten at det gikk på bekostning av uteplassen. Båten har nemlig både salong med U-sofa og dobbelt stikkøye - som med enkle håndgrep kan gjøres om til soveplass for fire.

Den har dessuten et trangt, men fullt funksjonelt toalett, og i tillegg er det plass til et mini-pantry på babord side med det samme du kommer ned i salongen. Mer er det neppe mulig å få ut av en 23-foter.

Romslig uteplass

Som navnet tilsier, innbyr uteplassen til soling og utendørs aktiviteter. Hele uteplassen gjøres om til "dekksalong" med full ståhøyde ved hjelp av en todelt kalesje med store vinduer, og mange Suncab-eiere sover her ute når det passer seg slik. Ved hjelp av det løse cockpitbordet, samt noen puter og stenger, kan nemlig den aktre delen av cockpiten gjøres om til en seng.

Dekket er skikkelig sklisikret, og pulpiten er en fin sikring når en beveger seg frem på baugen. Båten har to seter i fartsretningen for henholdsvis fører og co-pilot, og begge setene kan dreies helt rundt. Akterut er det en sofa og med det flyttbare cockpitbordet i midten er det en fin spiseplass når måltider skal inntas.

Gode sjøegenskaper

På slutten av 80-tallet disponerte denne skribenten en Draco 23 Suncab som pressebåt en hel sommer og fra notater som ble gjort den gang var vi meget overasket over hvor solid og stødig båten var selv under værforhold som var nokså harde. På et tokt til Kragerø måtte vi søke nødhavn i Helgeroa på hjemveien på grunn av stormkast og meget høy sjø over Langesundfjorden. Vi gikk for fulle skafter og hoppet fra bølge til bølge. Sjøen sto over båten til stadighet, men ned av planet var det aldri nødvendig å gå. Her kan man stå på så mye man tør; båten makter det meste - og den lar seg sjelden overaske. Et problem den gang var at bensintanken løsnet, og det er ille. Men innfestingen ble forbedret, og er ellers ikke noe problem med båter vi senere har stiftet bekjentskap med.

Både fra førerplassen og fra kartleserens plass er det godt utsyn, og instumentpanelet er svært oversiktlig og praktisk lagt opp. Herfra er det lett å manøvrere båten under alle forhold. Under manøvrering i sakte fart jager båten som ventet, og det kreves derfor en del rorarbeid for å holde båten på stø kurs.

Solid bygget

Båten er fra en periode hvor vi trodde nordmenn var best i verden til å bygge båter - og kanskje var vi det med et snev av sannhet også. Draco var blant de helt store navn, både hjemme og ute, men det skjedde fort forandringer også i denne bransjen. Der man på 70-tallet kjælte med teaken rundt om i norske båtbyggerier, begynte man på 80-tallet å skjære ned på kostnadene - både i arbeidstimer og i materialer . Løsningene ble enklere og fremfor alt ble båtene mindre tidkrevende å produsere. Det betyr ikke at båtene ble dårligere, men de ble mindre gedigne enn hva tilfellet var tidligere.

Draco 23 Suncab ble en meget populær båt, og er en av mange båttyper som Hermann Linge høstet mange lovord for. Båten var vellykket den gang, og er fremdeles meget tiltalende - og den er et ettertraktet objekt på bruktbåtmarkedet. Den utgjorde en del av en ny epoke, hvor det ble lagt vekt på fin design og friske fargekombinasjoner. Båten er også generelt solid bygget og etter så mange år, henger den godt sammen. En gammel Draco er intet dårlig bruktbåtvalg og Suncab er etter min mening noe av det beste.

Båtglede

Alan Andersen, som vi møtte under arbeidet med vinteropplaget på Solvik, fortalte oss at dette er familiens første båt. Selv om han er vokst opp med båt, syntes han valget var vanskelig med hensyn til type og størrelse på båt. Valget falt på Draco 23 SC fordi bruksnytten ble vurdert som den viktigste faktoren, etter deres behov. Den har god uteplass med sitteplasser for 8 personer - og er derfor velegnet for småturer på vannet. Den har badeplatform og derfor enkel å bade fra, noe som var spesielt ønsket av ungene. -Den er stødig i vannet med svært gode sjøegenskaper, poengterer Andersen. -Og en av de viktigste grunnene til at denne modellen ble valgt var motoren. Motoren er en 1997 modell Mercruiser på 205 HK som alltid har startet lett, og det var tingen som gjorde utslaget. Jeg klarer å reparere de fleste ting etter noe plunder, men motor har alltid vært en utfordring!

Draco 23 Suncab ble en meget populær båt, og den er fortsatt ettertraktet på bruktbåtmarkedet.

Draco 23 Suncab ble en meget populær båt, og den er fortsatt ettertraktet på bruktbåtmarkedet.

-Vi hadde glede av båten et par måneder på vannet sensommeren 2003 før sesongen var over. Da valgte vi å ta den tidlig opp med tanke på at den kunne stå litt lengre på vårparten. Årsaken til det er at båten delvis ble kjøpt som en hobby, hvor jeg har planlagt å restaurere den bit for bit!

-Første våren gikk med til å skifte ut gammelt teddy-stoff i kabinen, forteller Andersen videre. -Dette ble en noe større utfordring enn planlagt. Det viste seg bl.a. at det var fuktighet under dekk, noe som førte til mer omfattende arbeid. Det ble nødvendig å skifte benkeplater samtidig som jeg valgte å gi skroget et strøk maling. Alle puter ble skiftet og trukket om, men den største jobben var å trekke sideveggene og taket i kabinen med nytt trekk. Etter hvert som jeg oppdaget omfanget av arbeidet valgte jeg å prioritere ned andre deler av båten. En av gledene er jo at det skal være hobby, og jeg valgte derfor å tilpasse arbeidsmengden etter tilgjengelig tid - og hva som minimum måtte gjøres for at båten skulle kunne brukes den første sommeren. -Siden familien er ny med båtlivet valgte vi å starte forsiktig denne sommeren med kun noen få dager om bord. Vi valgte å seile ned til skjærgården utenfor Tønsberg, hvor vi riktig koste oss i noen fine og solrike dager. Det ble også en ny erfaring for alle å overnatte i båten.

Trivsel om bord

-Erfaringene med båtlivet så langt er vel at far er den ivrigste, svarer Andersen på vårt direkte spørsmål. -Det viktigste for å få alle til å trives er å forsøke å finne på ting som engasjerer alle. Det enkleste er vel ungene som fikk "tube" (romperister) og som derfor ønsket å være med om bord. Trivelig har også vært når en kan ta med venner og kjente - eller kolleger en fin sommerdag på sjøen. Kun de færreste har valgt å takke nei til et slikt tilbud, avslutter Andersen, som gleder seg over båten han har og over de mulighetene den gir. Han er ikke ferdig med alt det arbeidet han har planlagt, og ser frem til mer hobbyarbeid med videre oppussing - som kommer til å ta mer enn en vår!

Tekniske data

Type
Daycruiser
Lengde
23 fot - 700 cm
Materiale
Plast
Største motor
280 HK
Minste motor
150 HK
Bredde
250 cm
Vekt ca
1800 kg
Motortype
Hekkaggregat
Drivstoff
Bensin
Farge skrog Hvit
I produksjon Nei

 

Gutta vasker båten

Gutta vasker båten

Teddy-stoff i kabinen

Teddy-stoff i kabinen

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

31 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 44 %