Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Båtene vi snur oss etter - M/B Stella

 
Dag Sørlie
 
10.02.2005
 
Reportasjer

I denne serien om båter vi snur oss etter, skal vi forsøke å ta for oss forskjellige typer båter som vekker oppmerksomhet - på den ene eller andre måten. Det kan være små eller store båter, og båter som er bygget av forskjellige materialer. Nå presententerer vi en Furuholmen salongbåt, som ble vist på Trebåtfestivalen i Risør i 2004 - og som på grunn av sin likhet med "Stjernen" ble gjenstand for betydelig oppmerksomhet!

Stella er ferdig oppusset

Stella er ferdig oppusset

M/B "Stella" fikk mange beundrende blikk under årets Trebåtfestival i Risør, og det var ikke få som i løpet av festivalperioden var om bord for å beundre båten - som til forveksling ligner Kongesjaluppen "Stjernen". Forskjellen er ikke mindre enn 27 fot, for mens "Stjernen" skilter med 60 fot er de vitale målene til "Stella" ikke mer enn 33 fot.Båten har vært gjenstand for hva en trygt kan si er en total restaurering, siden mesteparten av de vitale delene er skiftet ut med nye. Finn Andersen, som er kjent i trebåtmiljøet som en solid fagmann med mange restaureringsobjekter på samvittigheten, har utført arbeidet - som er loggført med 7000 arbeidstimer. Det tilsvarer nærmere 3,5 årsverk, som ble utført for hans regning og risiko. Båten kom han over nærmest som et vrak, og med stor entusiasme kastet han seg over prosjektet, som ble fullført for ikke mindre enn tre år siden. I mellomtiden er Finn Andersen død, ogfamilien har bestemt seg for at båten skal selges.

Litt historikk

Båten er tegnet av Furuholmen, og bygget opp igjen kun med noen modifikasjoner. Den skal angivelig være bygget ved Berg-Olsens Trebåtbyggeri i Tønsberg i 1938, men det har ikke vært mulig så langt å finne dekning for denne påstanden.

En miniutgave av M/Y Stjernen vakte stor oppmerksomhet. 33-foteren Stella skal vi høre mer om senere.

En miniutgave av M/Y Stjernen vakte stor oppmerksomhet. 33-foteren Stella skal vi høre mer om senere.

Finn Andersen, som selv arbeidet en periode ved båtbyggeriet, har så lenge han arbeidet med båten hevdet at Berg-Olsens Båtbyggeri var riktig opphav. Hvordan han kunne trekke denne slutningen, er foreløpig en gåte, men det er påvist at det er bygget noen få båter som ikke fremgår av noen lister - som nærmest er bygget på "si", og som av den grunn heller ikke fremgår av noen av båtbyggeriets byggelister. Andre røster har hevdet at båten kan være bygget ved Anker og Jenssens Båtbyggeri i Vollen i Asker, men heller ikke dette har det vært mulig å finne noen dokumentasjon på. Dette henger nok sammen med at båten i sin opprinnelse er så lik "Stjernen" som det overhode er mulig. Mest nærliggende er det nok allikevel å anta at båten ble bygget ved Berg-Olsens Båtbyggeri i Tønsberg. Lokalhistorikere vi har snakket med i Tønsberg kan fortelle at Hans Berg-Olsen begynte som meget ung mann å bygge båter i Norbyen allerede i 1917, der kajakk-klubben holder til i dag. Han flyttet produksjonen til Søndre Nes i Slagen, bare noen km utenfor byen. Den gang kunne man få kjøpt en 15 fots pram med ni bord for kr. 150,-. På listen over kunder er det en rekke kjente navn, bl.a. flere av landets kjente skipsredere - og Sonja Hennie er bare en av kjendisene vi har sakset derfra. Det ble produsert hele 482 båter ifølge Finn Berg, som er barnebarn av båtbyggeren selv. På det meste arbeidet det 14 mann i båtbyggeriet - og det var ikke helt uvanlig at noen av disse fikk anledning til å bygge seg sin egen båt utenom arbeidstiden. M/B "Stella" kan derfor meget godt være av et slikt opphav.

Bit for bit

Finn Andersen var en meget nøyaktig håndverker. Han hadde også absolutt sans for vakre linjer, og hadde helt fra guttedagene et spesielt ønske om å eie en Furuholmenbåt. -Når det gjelder "Stella" så snakket han om denne båten i mange år før han kjøpte den, forteller Solveig Samuelsen, som var Andersens samboer gjennom svært mange år.

Restaurering på gang

Restaurering på gang

- Han kjente litt til vedkommende som eide båten, og han så tydeligvis et potensial i den på en måte som ingen av oss andre i familien så. På den tiden var båten temmelig nedslitt, og jeg for min del må innrømme at jeg ikke syntes den var pen engang. Men her er vi egentlig inne på noe som var spesielt for Finn. Han hadde utrolig teft for nettopp båter og linjer, og han arbeidet meget systematisk og var svært nøye. Han tok seg tid, foretok grundige vurderinger - gjorde forandringer, laget nye maler og ga seg ikke før han ble fornøyd. Han jobbet ikke på akkord, for hans viktigste mål var at det skulle bli fint - og at han fikk linjene på båten slik han ønsket dem. Og ting skulle gjøres ordentlig. Han hadde ikke noe til overs for hastverksarbeid. Det fortelles også om Finn Andersen at eiere av båter som han har restaurert som oftest ga uttrykk for at de var mildt sagt imponert over det han klarte å få til. Det går også klart frem av arbeidet han har nedlagt i "Stella", hvor han bit for bit har bygget opp båten så godt som fra bunnen av. Finn Andersen ble født 28.04 1949. Familien hadde vært snekkere i generasjoner, og det ble også hans yrkesvalg - etter at han først utdannet seg til vulkanisør. Til å begynne med bygde han båter på fritiden sammen med faren, inntil hobbyen etter hvert ble hans yrke. Da reparerte han og restaurerte båter for andre på dagtid, og så bygde han båter for seg selv på kveldstid. Han har også utført mange innredningsarbeider plastbåter opp gjennom årene, for det var trearbeider som stod hans hjerte nærmest.

Kjennemerke

Stjernen bygget inn i motorkassen

Stjernen bygget inn i motorkassen

Det er som nevnt ikke få båter som Finn Andersen gjennom årene har utført restaureringsarbeider på. Et sikkert bevis på at arbeidet er utført av han, ser en tydelig i et merke som han alltid sørget for å prege inn de båtene han arbeidet med. Det var en helt spesiell stjerne, som han etterlot seg fortrinnsvis på motorkassen eller på for- eller akterdekket. Også om bord i M/B "Stella" er stjernetegnet et fremtredende kjennemerke som det ikke uten videre er lett å radere bort. Dette er så visst et bevis på håndverksmessig kvalitet, like god som det som ligger i et hvilket som helst kvalitetsstempel eller en formulering som er nedfelt skriftlig. Det er igjen et tegn på gammel og god båtbyggertradisjon. Båten er en så selvfølgelig del av vårt liv og miljø at mange av oss tar det som en selvfølge. Uten båtbyggerne hadde vi ikke drevet båtlivet slik det gjøres i dag. Uten den tradisjonen de har holdt i live helt siden våre forfedre klinket smekre handelsknarrer beregnet for kysttrafikk så vel som oversjøisk koffardifart, ville båtlivet kanskje sett litt annerledes ut. Og på Trebåtfestivalen i Risør var det ikke vanskelig å registrere at håndverket holdes i hevn. Fremdeles er det mange som vil ha båter som bygges i tre, og fortsatt er det mange trebåtbyggere som lar arven gå videre fra far til sønn.

Til salgs

Finn Andersen i arbeidsdress, caps, røykpakka og en nyoppusset båt i bakgrunnen.

Finn Andersen i arbeidsdress, caps, røykpakka og en nyoppusset båt i bakgrunnen.

M/B "Stella" ligger nå for salg. Familien ser seg ikke i stand til å beholde båten, og en er derfor nå i markedet for å finne en som kan ta vare på den i tiden som kommer. Derfor har også Solveig Samuelsen gjort mange anstrengelser for å få brakt båtens opprinnelse på det rene. Det er ikke få timer hun har nedlagt i sine anstrengelser, verken i personlige søk som er foretatt på Sjøfartsmuseet, ved Kystkultursenteret i Vollen eller i samtaler med medlemmer av Furuholmen Motor Yacht Club (FMYC) og andre som besitter kunnskaper om båter som ble bygget på 30-tallet. Det foreligger en prisvurdering på båten som tilsier at båten i dag er verd så mye som kr. 700.000,-. Det i seg selv er nok langt fra hva som er gått med i materialer, for ikke å snakke om lønn for arbeidet. Men familien ønsker seg et bud, og vil vurdere et hvilket som helst bud over kr.500.000,-. Det kan kort nevnes at båten er bygget i furu på eik, med mahogony overbygg. Den er utstyrt med en Ford SAAB type 2402 E, som er en ferskvannskjølt dieselmotor på 115 HK som gir båten en toppfart på 15 knop. Motoren er også restaurert, og har kun gått 30 timer etter heloverhaling. Båten er 33 fot lang, 2,60 meter bred og stikker kun 0,80 meter dypt. Båten skal som sagt være bygget ved Berg-Olsens Båtbyggeri i1938. Båten ligger i Åsgårdstrand, og eieren vil når som helst være behjelpelig med å vise frem båten til potensielle interessenter.

Bytting av samtlige bordganger. Tatt mål av de originale bordgangene.

Bytting av samtlige bordganger. Tatt mål av de originale bordgangene.

Bygging av dekk og salong.

Bygging av dekk og salong.

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

31 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 44 %