Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Huskeliste før vinteropplag!

 
Stein Tømmeraas
 
12.10.2006
 
Sjekklister

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 17/2006.

Hva er det man må tenke på som eier av båt som skal i opplag?


Hva er det man må tenke på som eier av båt som skal i opplag?

  • Opplagsplass.
  • Opplagsutstyr som: krybbe, presenningsstativ, presenning, tauverk og presenningslodd. NB. Ikke fest loddene direkte i presenningsmaljene, men tre en snor (tau) gjennom maljene i hele presenningens lengde, fest endene godt til f. eks. opplagstativet. Nå kan du henge loddene i dette tauet og du vil ha større sjanse for at maljene i presenningen ikke løsner i forbindelse når vinden øker på.
  • Bestille opptaksdag.
  • Hva med utvendig vask? Kanskje en tanke å ta denne i forbindelse med opptaket slik at skitten i bunnen ikke får tørke. Bestill derfor høytrykksvasking av utvendig skrog i forbindelse med opptaket dersom dette er mulig.
  • Bestille høstservice med vinterkonservering/frostsikring.
  • Batteriservice. Sørg for at batteriene blir toppladet og har tilstrekkelig med væske på alle cellene. Ikke glem at batteriene må ha vedlikeholdslading i løpet av vinteren. Intervallet her er avhengig av batterienes tilstand og temperaturen de blir lagret under. Jo kaldere, jo bedre. For de fleste som har tilgang til 220 volt strøm i opplagsperioden vil det være god økonomi i å gå til anskaffelse av en skikkelig lader for landstrøm som kan stå tilkoplet batteriene hele vinteren. Det vil forlenge batterienes levetid dramatisk, samtidig får du gleden av at batteriene har ”strøm å gi” når du trenger det i sesongen. I tillegg vil du også få toppladet batteriene om sommeren, når du ligger i havn.
  • Service på båtvarmer og kokeapparater. Se i instruksjonsboken hva denne sier om riktig behandling for/før lagring. På båtvarmere som bruker diesel som brennstoff kan det være et godt tiltak å kjøre inn parafin i brennstoffsystemet. Har du for eksempel Ardic varmer av eldre type, kan dette være forskjellen mellom at varmeren virker stabilt eller ustabilt og at du drar på deg en kostbar reparasjon for å få den tiltenkte nytten. PS. Min erfaring tilsier: Ikke la varmeren stå for lenge uten å være i drift. Bruk varmeren så ofte du har anledning. Minst en gang i uken dersom den ikke er preparert for lagring. Dette vil forlenge levetiden og forbedre funksjonaliteten til varmeren.
  • Har du båt med hekkaggregat, sjekk med forsikringsselskapet hvordan dekning du har for tyveri av hekkaggregatet når båten liger på land.
  • Ta på land å vaske alt tauverk. Dette kan vaskes i vaskemaskin. Kveil det opp, bendsle kveilen og putt den inn i en sekk, for eksempel et putevar, vask det så i vaskemaskinen med et mildt såpemiddel på 30 grader. Brukt tauverk skaper sjenerende lukt. Dette eliminerer du i stor grad ved jevnlig vask.
  • Løft på luker og putene i salongen slik at luft kommer til. Kanskje du også skal ta deg tid til en vask nede i benkene, på skutesiden og ikke minst rengjøre bunnen innvendig. En ting er å få rengjort skikkelig under motoren, her vil det ofte samle seg både vann og olje, men ikke glem de andre rommene.
  • Utvendig finvask, rensing og polering av skroget. Skroget vil i løpet av vinteren bli utsatt for ”sur nedbør” som følge av forurensningene som finnes i luften. I denne sure luften vil vi blant annet finnes svovel som sammen med fuktighet danner svovelsyre. Denne vil matte ned gealcoaten/lakkerte flater. Sterkest vil dette ramme de horisontale flatene som blant annet dekket. Derfor vil du ved å vaske og polere flatene beholde gelcoatens blanke overflate i lengre tid dersom du tar deg tid til en vask, rens og polering om høsten. Da er det bare å gå lett over med en voks når våren kommer.
  • Dekk båten slik at luften fritt får strømme inn under opplagspresenningen. (God lufting slik at kondens og muggdannelse ikke oppstår.) La benker, dører osv. stå åpent i lagringsperioden. Ligger båten på vannet vil denne problematikken være redusert pga. sjøvannets stabile påvirkning av innetemperaturen i båter. Har du mulighet så skader det ikke å bruke en liten vifte for å tilføre friskluft inn under presenningen. Du kan for så vidt skape den samme sirkulasjonen/utskiftingen av luften ved hjelp av en riktig plassert ( lavest mulig) liten varmekilde inne i båten. 100 – 500 watt, avhengig av størrelsen på båten (volumet under presenningen.)
  • Vurder innelagring dersom du ikke har tid og anledning til å holde båten under sikkert oppsyn i vinterhalvåret ved snøfall, storm osv.

Dublin ( United States )

Clouds

broken clouds

31 'C

Wind : 5,14 S

Humidity : 44 %