Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Saga 7000 - hurtiggående snekke med bred appell

 
Dag Sørlie
 
24.10.2000
 
Bruktbåt

Snekka har lange tradisjoner i Norge. Dens aner kan føres helt tilbake til vikingskipene. Mens årer og seil var eneste fremdrift gjennom århundrer gjorde motoren sitt inntog ved forrige århundreskifte. Den fikk plass i snekka midtskips, og både fiskere og lystseilere var godt fornøyd med de 5-7 knopene snekkene fikk med motor. At snekka også har slått igjennom i plastalderen er imponerende, men ikke uforståelig.

Saga 7000 eksteriør

Saga 7000 eksteriør

Folk flest mente nok at en motorbåt skulle se ut som en snekke. Dessuten har snekka sjøegenskaper det står respekt av. Men selve skrogformen begrenser fartsmulighetene. Riktignok jukser mange med snekkeskroget i dag. Akterenden bygges flatbunnet og bred for å få båtene til å bli halvplanende. Man vinner opp til 6 knop mer fart, men mister også mye av snekkas sjarm og stabile sjøegenskaper. Men publikum får det de vil ha. Og stadig flere har det for travelt til å nyte snekkas sedate tempo.

Selje Bruk hadde stor suksess med sin vakre og velbygde SAGA 27. Senere har verftet fulgt opp med en mindre versjon på 24 fot som både leveres som ''snekkeseiler'' og som vanlig motorsnekke. Også Selje Bruk oppdaget at båtfolket har det travelt og at mange etter hvert velger halvplanende kabinbåter fremfor de tradisjonelle snekkene. Derfor gikk verftet i gang med å lage en hurtigere båt. Det begynte med planer om en flatbunnet snekke, men konstruktøren Eivind Amble mente det ville være langt bedre med en plattgattet båt som gir bedre stabilitet og mye verdifull ekstra plass i forhold til en snekke av samme lengde. Målet var å lage en båt rundt 7 meters lengde som skulle gå godt over 10 knop med en økonomisk diesel.

Slik var det at landets ledende snekkeprodusenter kom til å lansere den første ''plattgattede snekke''. De første SAGA 7000 kom på vannet sommeren 1976 - i en ''null-serie'' som ble grundig testet. Seilas fikk prøve en av dem noen dager i Oslofjorden under vekslende vær- og sjøforhold, og det er noen av inntrykkene fra denne turen vi her gjengir.

Toppfart 15 knop

La oss begynne med hastigheten. Med fulle tanker og en person om bord ble det målt 15,4 knop i flat sjø. Da gikk den 4-sylindrede Perkins-dieselen med 3.700 omdreininger/min. Med to voksne og to barn i båten ble det målt 14,8 knop, også det på flatt vann. Ved full fart løfter baugen seg en del, og selv om det virket som om båten kunne tåle adskillig mer motorkraft og fart, var det rundt 12 knop en trivdes best med båten. Da gikk motoren både stille og økonomisk, utsikten fra førerplassen er prima, og man skuffer godt av gårde med 12 knop når sammenlikningen er en 22 fots snekke. Motorstøyen var i overkant av hva man i dag vil akseptere, men det har senere vist seg at det er utvilsomt mye å hente ved enkle isolasjonsmidler. Prøvebåten var da også å betrakte som en prototype, og det viste seg at den endelige produksjonsbåten ble forbedret på en rekke punkter.

Lett å manøvrere

Saga 7000 er en enkel båt å føre. Man har alt man trenger hensiktsmessig plassert foran seg og ved førerplassen. Perkins-motoren var stillferdig og hørte utvilsomt til de mest driftssikre marinemotorer på den tiden. Den var kostbar, men seiglivet og slett ikke spesiell tørst. Men det er klart man må betale litt ekstra for å fare frem i dobbelt snekke-tempo! Det skal ikke mer enn 4-5 hester til å få en 22 fots snekke til å gå i 6 knop, men man må tidoble motorkraften for å doble farten. Båten har et stort dobbelt hengslet og balansert ror rett i akterkant av propellen. Det gir perfekt rorbalanse forover og tålelig bra reaksjon akterover. Men også i denne båten skal en gi på ganske kraftig akterover for å få båten til å styre dit man vil.

Mye uteplass

Legg merke til hvor langt akter hekksjøen brekker!

Legg merke til hvor langt akter hekksjøen brekker!

Selv om SAGA 7000 forfra og delvis fra siden lett kan forveksles med en vanlig snekke, er det ikke mye snekkefølelse når man kommer om bord i cockpiten. Mer en halvdelen av båten er åpen som i en stor daycruiser. Helt akter er det en bred benk tverrskips. Mellom motorkassen og skrogsiden på styrbord er det arrangert en praktisk bysse som lar seg bruke uten alt det vanskelige hokus-pokus med seter som slås ned osv. På motorkassen er det et smart bordarrangement som gjør cockpiten om til en stor salong. Problemet er bare at det mangler sitteplass på babord side. Naturligvis kan man bruke løse, sammenleggbare dekksstoler - så er det problemet løst! Nærmest i flukt med cockpit dørken ligger forkabinen som til tross for beskjedne mål rommer en hel del. En hyggelig sittegruppe med bord imellom, et toalett i forkant av bordet og køyeplass til 2-3 personer om man legger ned bordet. For en familie på tur må man ta i bruk cockpiten som ekstra sovecabin. Og det går naturligvis fint i varme sommernetter og med en stor kalesje over hele uteområdet.

Greit på dekk

En stor luke fører ut på fordekket. Det er også greit å ta seg frem fra cockpiten til fordekket forbi hytta. En fotlist gir godt feste for føttene og på fordekket har man håndrekker å gripe fast i. Både forut og akter er det luker for dregg, kjetting, tau og fendere. Det er forholdsvis bra med stuverom i cockpiten og under benkene i kahytten, men et sted å henge fra seg klær savnes. SAGA 7000 var en spennende nyskapning som utvilsomt har innfridd intensjonene, og som fortsatt vil appellere til et stort publikum. Båten er velutstyrt og praktisk - og prismessig sett er den svært konkurransedyktig i bruktbåtmarkedet.

Teknisk data

Lengde
6,90 m
Bredde
2,75 m
Største høyde i kabin
1,50 m
Største høyde i cockpit 1,90 m
Dypgående
0,75 m
Deplasement
1,5 tonn
Antall sitteplasser
8-10
Soveplasser
3-5
Brenstofftank
100 liter
Motor Perkins 4108 på 51 HK (flere andre alternativer ble montert mellom 20 og 50 HK)

 

Pris levert Oslo inkl. moms da båten var ny: kr. 110 600,-. Båten ble produsert av Selje Bruk AS - senere SAGA Trading - som produserte båten helt frem til 1999. Den siste tiden het båten SAGA 23 og var en forbedring av SAGA 7000.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

23 'C

Wind : 1,34 SW

Humidity : 76 %