Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

CO2 - Hva er det?

 
Stein Tømmeraas
 
13.02.2007
 
Båtkroken

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 03/2007.

CO2 er et direkte resultat av en forbrenning og er ikke noe vi ”kan stoppe”.


Tar vi for eksempel et trestykke og legger det i ovnen vil det forbrenne og en del blir CO2 og en del andre avfallstoffer avhengig av kvaliteten på ovnen og kanskje like mye den som fyrer. Fyring med trekken igjen for å holde varmen til morgenen er det samme som om vi kjører med tett luftfilter på motoren vår. Ulmebrann med mye sotdannelse i tillegg til CO2. Tar vi det samme trestykket og legger det ut i naturen og lar det råtne, dannes det like mye CO2, men det vil ta lengre tid og sotdannelsen er et ikke eksisterende problem. Her tror jeg vi er ved noe av kjernen i CO2 problematikken, vi har for dårlig tid. Kloden vår har vært under kontinuerlig forandring fra tidenes morgen, det er hastigheten som har forandret seg. Vi har ikke tid til å la naturen få arbeide med det den kan, nemlig å skape levelige forhold for mennesker og dyr på kloden vår. Alt skal gå så fort, uendelig tro på at mennesker i framtiden skaper teknologi som kan styre naturen, kravet til egen luksus og unnskyldninger om at vi ”bidrar så lite her i Norge” gjør at vi fortsetter løpet som ser ut til bare å øke. Man snakker eller unnskylder seg med at den menneskeskapte delen av CO2 bare er ca. 5%, men når man tenker på naturen som et balansert system vil bare en overvekt på 0,1 % skape ubalanse og det betyr at 5% er femti ganger så mye. Eller sagt med andre ord, når et vannglass er fullt er det ikke plass til mer før det renner over. Når vi i tillegg klumper oss sammen på mindre områder (byer og tettsteder) så er det klart at naturens kapasitet blir overskredet. Hvorfor er sotplagen fra fyring og eksos så stor i Oslo, mens det er et ikke eksiterende problem langs kysten utenfor de store byene. Naturen blir gitt mulighet ut fra sin egen kapasitet.  Hva er det som bryter ned CO2? Fotosyntesen er en viktig faktor her og havoverflaten er sterkt medvirkende til CO2 nedbryting, så skal man begynne å gradere hva som er ”verst og best” så kan vi jo hevde at vi som ferdes på sjøen i hvert fall leverer forurensningen ”ferdig kildesortert på avfallsmottaket”. Forskjellen på det CO2 som vi får fra f.eks. trestykket vårt er at det er med i det naturlige kretsløpet, mens den CO2 som er et resultat av forbrenning av fossile brennstoffer egentlig er bundet opp av naturen for at det ikke skal tilbakeføres for hurtig. Hva kan vi som båteiere gjøre med dette? Egentlig svært lite. Da alternative brennstoff til de nåværende motortypene nødvendigvis må være dieselolje i en eller annen form. Mange har sterke meninger om at en eller annen form for biodiesel eller elektrisk drift vil kunne løse problemet. Men er det så sikkert? For å ta elektrisk kraft først. Hvordan skal vi klare å produsere elektrisitet i mengder som monner uten å brenne fossile brennstoff eller bruke atomkraft?  I tillegg vil dagens teknologi tilsi at vi må produsere batterier som i stor grad består av det miljøfiendtlige materialet, bly.

Når det gjelder biodiesel så krever denne en produksjonslinje som pr. i dag må benytte seg av elektrisk kraft basert på gass, olje, kull eller atomkraft, da all vannkraft allerede er utbygget. I tillegg hevdes det fra eksperthold at biodiesel vil skape andre utslipp som er like skadelige, riktignok balanse i CO2 regnskapet, men andre forurensninger som naturen må handtere.

Altså er vi inne i en ond sirkel, men hvordan komme ut av den? Ja, se det er det ingen som har svaret på. Man kan ønske, tro og håpe at det lar seg ordne på sikt, men i mellomtiden er det mer snakk om symboleffekt enn virkelig miljøvern som gjelder. Derfor kan vi hver og en av oss begynne å tenke litt mer på hvordan vi behandler kloden vår. Politikerne har klokketro på at bare vi ”installerer pelletsovner, reduserer flybruken og kjøper C2 kvoter så er alt løst”.

Men i praksis så tror jeg det vil være ”vår alles vilje og evne til å se på oss selv som en forurenser” som vil kunne skape de store reduksjonene. Derfor la oss sørge for at vi velger de motorbåtene og motorer som gir minst forbruk pr. nautisk mil. Det er ganske store forskjeller på båtenes forbruk, og her er det ikke bare motoren som bestemmer, men motstanden i skroget og valg av drivlinjer. La oss sørge for å holde motorene i bra teknisk stand, det vil gi oss redusert utslipp av eksos samt at CO2 mengden vil være direkte proporsjonal med brennstofforbruket. Sørge for at båtbunnen til en hver tid er ren samt å se på muligheten for en miljøvennlig båtpuss. Mange av de stoffene vi i dag benytter er miljøfiendtlige både på kort og lengre sikt.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

30 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 48 %