Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Maxi 77 - et av industriens mest oppsiktsvekkende båteventyr

 
Dag Sørlie
 
24.10.2000
 
Bruktbåt

Det startet med noen lovende tegninger i 1971 - og med en serieproduksjon som ingen hadde sett maken til utover i hele 70-tallet. Mer enn 3900 båter ble produsert til sammen da produksjonen opphørte i 1983. Maxi 77 viste seg å bli Sveriges mest populære seilbåt gjennom tidene.

Maxi 77

Maxi 77

Med sine utradisjonelle linjer ble nok Maxi 77 sett på som "lite stueren" i det etablerte seiler-miljøet, men båten ble lansert på et tidspunkt da det ble mer akseptert blant alminnelige folk å anskaffe seg båt. Det var kanskje prisen på Skr. 28.850,- - en latterlig lav pris for en båt selv den gangen, som medvirket til å få fart i båtinteressen. Prisen kunne ikke sammenliknes med noen annen båt på markedet. En lettseilt familiebåt med 5 køyplasser og en romslig cockpit, seilklar og med moms - for den prisen!

I Sverige var det seilbåten som slo an, mens vi her i landet sverget til den tradisjonelle snekka - og hvor motorbåter etter hvert ble mer allemannseie. Men det skulle vise seg at interessen for Maxi 77 ikke var enestående bare i Sverige. Båten ble eksportert til hele 14 land, hvorav vi i Norge etter hvert fikk så mange at det ble etablert en egen klasseklubb. Som fortsatt er i beste velgående.

Det var ikke bare prisen som var sensasjonell. Hele konstruksjonen var et resultat av modig nytenkning, med den firkantede formen med nye utforminger under vannlinjen, uten skansedekk og en finkjøl med bulb. Innvendig ga det enorm plass, og båten ble usedvanlig stiv under seil. Men like viktig var det at skrogformen gjorde båten produksjonsvennlig. Skroget ble laget i en del, og de loddrette fribordene og den firkantede formen under vannlinjen lettet monteringen av innredningen - som ble utført spartansk men funksjonell. Og slike kostnadseffektive tiltak gjorde selvfølgelig sitt til å få frem en rasjonell produksjon. Ingen ting er imidlertid tilfeldig.

Maxi 77'ens konstruktør, Pelle Petterson, var på den tiden industridesigner. At han i tillegg var på vei til å bli en av Sveriges beste seilere gjennom tidene, med Verdensmesterskap og Olymiamedaljer i fleng, kunne man etter hvert merke på utformingen av Maxi 77. Båten fikk mange trimmingsmuligheter som standard, og fallene var trukket ned på en vinsj på hyttetaket der de kunne nåes fra cockpit. Siden Maxi 77 var konstruert for å kunne produseres i store serier i høyt tempo, kunne prisene holdes nede på et anstendig nivå. Og ettersom det i begynnelsen av 70-tallet fortsatt var gunstig å låne penger, med inflasjon og fradragsmuligheter på skatten, var det knapt nok nødvendig å markedsføre båten for å få salgsresultatene til å rase til værs......

Messebesøkende stod bokstavelig talt i kø for å foreta sine bestillinger, og ventetiden på å få båten levert var på et tidspunkt et par år. Etter premieren på båtutstillingen i Stockholm i 1971, ble det solgt det første året (1972) over sytti båter. Sener ble det levert over sekshundre båter pr. år. Totalt nærmere 4000 båter mellom 1972 og 1983. Svimlende antall som dagens båtprodusenter bare kan drømme om.

Hvorfor navnet Maxi?

Historien om Maxibåtene begynte egentlig i midten av 60-tallet, da Steffan Westerdahl - kjent regattaseiler og entreprenør fra Gøteborg, returnerte til Sverige etter et besøk i USA. Med seg hadde han en ide til en riggterminal som ikke var ferdig utviklet enda. Han kontaktet noen svenske produktutviklere for å gjøre den funksjonsdyktig, og industridesigneren og seileren Pelle Petterson var en av dem.

Personkjemien og interessen for regattaseiling knyttet duoen Petterson & Westerdal sammen, og disse to kom til å herje på toppen av den internasjonale regattaarenaen i svært mange år. Det var også på denne tiden de etablerte et selskap sammen - Pelle Petterson AB. Selskapet produserte båtutstyr (bl.a. riggterminaler) og master som ble konstruert av Pelle P selv. Selskapet vokste og i 1971 mente man det var på tide å kaste seg inn i det voksende båt-markedet. Det var imidlertid et drawback at Pelle Petterson allerede hadde en kontrakt som båtdesigner for Monark, der han hadde tegnet en del mindre båter. Nå hadde han imidlertid en ide til en ny større familiebåt som radikalt skilte seg fra mengden. Når Monarks direktør Bernt Salèn fikk se skissene var dette ingen båt som Monark-konsernet trodde på, hvorpå Pelle Petterson fikk klarsignal til å videreutvikle og selge denne båten på egen hånd.... Et nesten like stort feilgrep som når det kjente gramnmofonselskapet refuserte en ukjent poppgruppe som het Beatles på 60-tallet.

Da Petterson og Westerdahl senere satt og skisserte markedsføringen av den nye båten brukte man det daværende inneordet for noe som er bra; "max". Max i komfort, max i plassutnyttelse, max i seilegenskaper osv. Båten fikk altså navnet Maxi. Størrelsesangivelsen 77 skriver seg fra lengden 7, 7 meter, som kom til først når suksessen var et faktum og da man innså at det ble nødvendig å bygge båter i flere størrelser.

Mange forbedringer

En av forklaringene til at Maxi 77' båtenes popularitet har holdt seg så lenge er at båten hele tiden ble forbedret. Båtens utviklingshistorie gir også en henvisning til de feil som fantes de første årene. Det kan gi kjøpere av brukte båter noen tips om hvilke svake punkter man skal se etter på de forskjellige årsmodellene, som de er mulig å forbedre (se oversikten på neste siden).

Den største forandringen skjedde allerede i 1975, hvor kjølfestningen ble forbedret. Før 1974 ble dessuten dekket produsert i balsa, hvilket kan råtne om fuktigheten trenger inn (rett brukt er balsa imidlertid et bra materiale som fremdeles brukes av mange betydningsfulle verft). I 1976 ble også innfestningen av siderutene forbedret. Maxi 77 er kjent for at siderutene lekker, og de fleste eiere har før eller senere lagt ny tetningsmasse i løpet av årene som har gått. Problemet hadde sammenheng med et annet svakt punkt som ble forbedret i 1979, nemlig hvordan vantene var innfestet.

Instruksjoner og tips finnes i en egen maxi-tipsbok som er praktisk å ha for den som tenker å kjøpe en brukt Maxi 77. Siden antallet Maxi 77'er er så stort fins det flere bedrifter som selger reservedeler og utstyr til båten. Man kan bytte ut gamle beslag eller kjøpe seg for eksempel en ny spesialtilpasset badeplatform til båten sin. Maxi-77 klubben har alle informasjoner om disse bedriftene og deres produkter.

Maxi med motor

Maxi 77 er en hurtigseiler! Men når vinden løyer, i smale sund eller når det skal legges til kai er det skjønt å kunne starte motoren. Påhengsmotor - 6-9 HK montert på konsoll på akterspeilet, eller innenbordsmotor med spesialkonstruert seilbåtdrev - en Volvo Penta MD5A 110S på 7,5 HK er de valgmuligheter som fantes da båten ble levert fra verft. Men de fleste valgte nok påhengsmotoren, som på den annen side også førte til at plassen om bord ikke ble forringet.

Maxi 77 i fugleperspektiv

Maxi 77 i fugleperspektiv

Innredningen

Når du kommer om bord i en Maxi 77 for første gang vil du bli overrasket over den store plassen som er til rådighet under dekk. Her er det soveplasser for 5 personer, to i forpiggen og tre i salongen, og det er sitteplass til 10 personer i salongen. Og da mener vi fullvoksne personer. Båten gir også et solid inntrykk; der teakfiner ikke dekker er skottene trukket med kraftig og lettstelt vinylbekledning. Det store rommet under trappen går langt inn under sittebrønnen og gir muligheter til å stuve bort det meste av det du ikke trenger fremme til enhver tid. Trappen består av to romslige skuffer, der du får plass til adskillig - både mat og klær - pluss et rom i det øverste trappetrinnet der du kan stuve vekk smågjenstander du er redd for, men som du gjerne vil ha i nærheten.

Plassen ved siden av trappen passer fint til seilsekkene, og her kan du også ha regntøyet liggende. Over ryggstøet på begge sider av salongen er det hyller som er ideelle for små gjenstander eller båtens bibliotek. Man blir faktisk litt pedant til sjøs, men med så bra plass som det er om bord i Maxi 77 er produsenten av den formening at du ikke skal behøve å ha noen slike problemer. Det er en ordentlig garderobe om bord i Maxi 77. En garderobe hvor du kan ha klærne hengende på kleshengeren slik at de ikke blir unødvendig skrukkete . Det er også et klesskap hvor du får plass til en hel del.

Er du glad i å lage mat, er dette båten som ikke legger noen hindringer i veien. Pentryet er stort og ordentlig tilrettelagt slik at man uten problem kan klare matlagingen for 5-6 personer. Pentryet er laget i teakfiner, pent og funksjonelt - og lett å holde rent. Nedfelt i benken er det en rustfri vaskeservant med en ferskvannspumpe som er tilsluttet en tank på 25 liter. Denne kan en med letthet ta på land og fylle. På høyre side av benken er det et dobbelt bluss koke-apparat. Også det nedfelt - for å stå stødig, og for å ta så liten plass som mulig. Nedfelt er også de to store oppbevaringsboksene for mat - som også kan anvendes som kjølebokser. De er av plast og er lette å holde rene. Det er også bra plass til bestikk og andre kjøkkenredskap i de to store boksene. Men det beste av alt er at den som lager mat har ståhøyde.

Oversikt over forandringer som er foretatt på Maxi 77 i perioden

1972: Nr.1-70

Brun dekor. Dekket i balsasandwich. Rødsprit kokeapparat tverrskips. Basisinnredning i plywood. Garderobeskottet på babord side mangler.

1973: Nr.1-302

Grønn dekor. MB10A innenbords bensinmotor som alternativ.

1974: Nr.303-699

Grønn dekor. Dekk i divinycellsandwich. Blå dekor. MD5A innenbords dieselmotor som alternativ.

1975: Nr.700-1209

Basisinnredningen i form av et innvendig skrog i plast. Forsterkninger ved kjølen. Nytt dekk med ankerboks i forpiggen. Kraftigere vinsjer. Høyere hyttetak ved nedganen og ny basisinnredning med lavere dørknivå som sammenlagt ga bedre ståhøyde ved pentryet. Høyere dørk i sittebrønnen. Salongskottet flyttes akterover med mindre helning. Mer bekvemmelig helning på sargen i sittebrønnen. Nye luker i benkene. Dobble hovedskott mellom salong og forpigg.

1976: Nr.1210-1995

Blå dekor. Forbedret ankerbrønn med drenering forut. Plexiglass i forluken. Ny ruteinnfestning med vindusrammer i ABS-plast (dobble ruter). Nye lanterner. Ventilasjon i aktre stuvningsrom.

1977: Nr.1996-2506

Blå dekor. Nytt dekksmønster. Sjøfartsverkets "Blå skilt" fra nr 2122 som innebar nye sikkerhetsdetaljer som standard, for eksempel pulpit og rekkestøtter, lensepumpe, dobbel badestige på hekken og hånd-rekke (for øvrig bør man rent generelt være skeptisk mot det "blå skiltet" som garanti for kvalitet - red. anmerkning)

1978: Nr.2507-2716

Blå dekor-tape. Transparent forpiggsluke. Seldèn-mast. Forsterkede vantinnfestninger med "tie-rods" som standard (muligens kom disse først året etter).

1979: Nr.2717-2934

Blå dekor-tape. Avlastere på hyttetaket. Nytt pentry-design og ny kledning innvendig

1980-1983: Nr. 2935 -

Ingen større forandringer

I en samtale med Båtbørsen forteller Rune Pettersen, styremedlem i Norsk Maxi-klubb, at interessen for Maxi 77 stadig er vedvarende. -Vi har 230 medlemmer i klubben som kommer fra alle deler av landet, men hovedvekten av aktivitetene skjer innenfor Tønsberg Tønne - siden flesteparten av medlemmene bor i Indre Oslofjord. Rune Pettersen legger til at klubben ønsker seg enda flere medlemmer, og oppfordrer alle Maxi-eiere til å ta kontakt - på nettadressen som foreløpig er ram@fys.uio.no eller til postadressen som er Norsk Maxi-klubb, Boks 230 Holmen, 1360 Nesbru.

-Klubben vår arrangerer 2 temakvelder på vårparten, hvor den første tar for seg en langtur med Maxi 77 til Mikronesia - og på det andre møtet tar vi for oss temaet "strøm i båt", forteller Pettersen. - Før Ferder'n arrangerer vi 2 trimmingsseilaser hvor vi møtes på Høyerholmen. Her trenes det på startprosedyrer og ferdigheter om bord. Etter sommerferien arrangerer vi også 2 trimmingsseilaser - som avsluttes med Maxi-mesterskapet i begynnelsen av september hvert år. Dette er primært et sosialt arrangement hvor vi møtes i Middagsbukta, seiler en trekantbane fra Langåra over Ramton og Slemmestadgrunnen før vi samles i Sandspollen til grillfest og aktiviteter for barna. Og her har vi plass til enda flere Maxi-eiere, avslutter Pettersen, som selv er den stolte eier av en Maxi 77.

Innledningsvis pekte vi på det faktum at en ny Maxi 77 på begynnelsen av 70-tallet ikke betalte mer enn SKr. 28.850,- I dag selges en godt vedlikeholdt Maxi 77 her i landet for noe mellom NOK 60.000,- og 100.000,-. Det er få som omsettes på det åpne markedet - men en og annen båt dukker fra tid til annen opp i Sverige, hvor selvfølgelig det største antallet av Maxi-båter fortsatt er å finne.

Skrog

 
Konstruktør
Pelle Petterson
Total lengde (m)
7,70
Lengde i vannlinjen
6,75
Bredde (m)
2,50
Dypgående (m)
1,45 (1,15)
Kjølvekt (kg) jern
800 (900)
Deplasement (kg)
2000/2100

Rigg

 
Rigg
Masthead
Seilareal(m2)
25,0
Storseil (m2)
10,0
Kryssfokk (m2)
7,5
Genua l (m2)
23
Genua ll (m2)
15
Spinnaker (m2)
50
Genaker (m2)
60
Lystall 1,03

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

24 'C

Wind : 2,06 S

Humidity : 70 %