Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Fjord21 - Uvant?

 
Stein Tømmeraas
 
06.03.2007
 
Båtkroken

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 04/2007.

Pen kan jeg ikke kalle den, men her kommer ordet innovativ til fulle opp til overflaten.

Nå skal det innrømmes at jeg personlig har det samme problemet når kjente bilmerker bytter design, den gamle var mye penere. Men etter hvert som tiden går så overtar den nye modellen og i neste omgang er det den som er mye penere? Spennende å se hvordan den nye linjen til Fjord blir mottatt av markedet. Mange av de etablerte vil nok dømme den nord og ned, men med dagens båtmarked som etter hvert vil inntas av nye brukergrupper med helt andre krav til design enn hva vi hittil har vært vant til, skal man ikke se bort fra at dette danner en ny ”Europeisk look”.

Fjord tilbake til gamle høyder?

Historien om Fjord, har som mange andre spennende historier, en beskjeden start. I slutten av 1950 årene besøkte Alf R. Bjerke en tysk båtutstilling. Han bestemte seg der og da for at verden trengte et ny båtprodusent som het Fjord.

Fjords stifter tenkte seg at Fjord skulle bli sjøens svar på Ford, bilen som gjennom effektiv produksjon var blitt tilgjengelig for massene tidligere i århundre. Han visste at navnet Fjord ville assosieres med vikingene; Tøffe, sjøsterke og hardbarkede. I 1960 ble de første båtene bygget og Bjerke hadde funnet oppskriften for suksess. Fjords salg vokste sterkt. Tidlig i 70-årene hadde Fjord passert alle andre konkurrerende båtbyggere i Europa og var et norsk industrieventyr.

Designet forandrer seg med tiden, og Fjord introduserte stadig nye båter, samt overtok andre merkenavn som Selco, Ancas, Herwa, med flere. Båter i et stort antall modeller opp til 40 fot ble produsert. I 1988 ser Fjord Terne 28, basert på den gamle Aas ternen fra 30-tallet, dagens lys. I slutten av 90-årene ble hele Fjords produksjon konsentrert om Fjord Ternene, som nå i tillegg til Fjord Terne 28 også ble bygget som Fjord Terne 24 og Fjord Terne 21

Et blikk fremover

I 2005 inngikk Fjord et samarbeid med HanseYachts, en av Europas største seilbåtprodusenter. Det var enighet om at Fjord trengte en ny visjon og strategi. Vi ønsket å være trofast mot det Fjord alltid var ment å være: En moderne båtprodusent som viser vei. Med den nye modellserie ligger Fjord helt i tet med design og produksjonsteknikk. Båter bygget i epoxy har hittil kun vært tilgjengelig i spesialproduksjon til en meget høy pris. Fjord tilbyr igjen fremtidsrettede byggemetoder og design til alle, i solide og sjøsterke båter.

Det nye teamets mål er å bringe Fjord tilbake til toppen av europeisk båtproduksjon. For å nå dette målet må de ligge foran ved å tilby høy kvalitet og fremtidsrettet design. Fremover vil de presentere de første båtene i en ny serie som vil strekke seg fra 21 til 65 fot. Den nye modellserien vil bestå av kabin, flybridge, åpne og limited edition båter.

Konstruktørene på Allseas Design, ledet av Patrick Banfield, brukes av kunder som ønsker det ypperste. Allseas har designet alt fra store yachter og havgående arbeids båter til små lystbåter. Mange av de ”hotteste” båtene i middelhavet er designet av Allseas.

Den nye dreieboken (Manuset)

For at den nye oppskriften skal virke, må alle ingredienser være førsteklasses. Det samme gjelder Fjords visjon. De nye Fjord designene kommer fra Middelhavet, Australia og Nord Europa. Patrick Banfield jobber ved sitt tegnebord i Frankrike, hvor han designer Fjords nye konsept. Banfields visjoner blir forhåpentligvis til praktiske og realiserbare planer sammen med partner Jim Wilshire, som er vant til å konstruere båter for den værharde kysten utenfor Western Australia. Allseas designs suksess kommer fra den kreative inspirasjonen til Patrick Banfield blandet med den solide erfaringen til Jim Wilshire i å konstruere alt fra hurtigående ferger til kystvakt båter. Mark Tucker i Design Unlimited er ansvarlig for interiøret. Han er mest kjent som favorittdesigneren til store lystyacht byggere, men han har også satt sin signatur på enkelte ”masseproduserte” båter. HanseYachts bidrar med et erfarent produktutviklings- og designteam. Men også med den erfaringen de har som en av Europas mest moderne båtbyggere, og kanskje den mest fremgangsrike med tanke på bruk av moderne og fremtidsrettede materialer. Det er mye forskjellig erfaring som vil inngå i de nye modellene fra Fjord.

Alltid i harmoni


For å fornye motorbåten, eller for å bygge morgendagens motorbåt i dag kan teamet bak Fjord mestre dette, fordi de vet hva som behøves. Slik som HanseYachts har gjort med seilbåter, så starter Fjord med en enhetlig flate uten unødvendige buer og kanter. Så legger vi til det vi vil at våre båter skal oppnå. Komme rask frem i høy sjø som få andre båter oppnår - dessuten bevege seg raskt og stille. Som erfarne båtfolk verdsetter vi gode sjøegenskaper. Vi liker også et lavt støynivå, så vi har benyttet de mest erfarne fra bilindustrien til hjelpe oss med det. Vekk fra støy og mas – koble av fra første øyeblikk om bord.

Fjord Boats AS har presentert sin nye Fjord 40 Open på utstillingen i Düsseldorf i slutten av januar. Båten er den første i en lang rekke nye båter som Fjord har i utviklingsprogram etter at de inngikk samarbeid med Hanse Yachts AG.

Fjord har planer om å lansere over 15 nye modeller i løpet av de neste 4 årene. Designet på Fjord 40 Open avslører hva som kan ventes av Fjord fremover. Innovative linjer er en god betegnelse på resultatet som er et samarbeid mellom Patrick Banfield, Mark Tucker fra Design Unlimited og Fjord.



Den nye Fjord 40 Open har:
- sitteplass for inntil 12 personer
- totalt over 10 kvm solsenger
- walk-around dekk
- justerbare førerstoler for tre personer
- romslig wet bar og pantry
- sengeplass til to
- dusj og toalett

- utstyrt med en Volvo Penta IPS dieselmotor som gir en toppfart på 40 knop.

Spesifikasjoner:
Lengde: 1199 cm
Bredde: 399 cm
Drivstofftank: 1000 liter
Ferksvannstank: 300 liter
CE-kategori: B

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

29 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 51 %