Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Huskeliste ved opplag - Tid for høstservice

 
Stein Tømmeraas
 
25.09.2007
 
Båtkroken

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 14/2007.

Tid for høst og vintertanker!

Når dette leses er sommeren forbi og høsten er i anmarsj. Med alle dens gjøremål. Om du liker det eller ikke  bør du nå begynne å planlegge vinterklargjøringen av båten. Ikke la det skje ” det som skjedde i fjor”, at båten ble liggende der uten å bli brukt helt til frosten kom. I stedet for ”å håpe på en tur til” planlegg og utfør det du kan av vedlikehold nå i høst. Ta tidlig kontakt med marinaen og la dem få tid til å serve båten din under gunstigst mulig værforhold. Vask og poler skroget, tøm båten for innhold. Vask og tørk tauverk.

Tenk deg å dekke til båt i skikkelig flott høstvær - slippe regn, sludd, vind og temperatur rundt null grader! Start derfor planleggingen nå! Du som skal gjøre arbeidet selv har bare din egen tid å planlegge, mens dere som skal benytte andre til service og reparasjonsarbeider i forbindelse med opplaget bør nok ha i tankene at det i høst igjen blir  «kø» hos disse. Min anbefaling er at dersom du ikke er sikker på om du skal bruke båten mer, så gå i opplag. Forøvrig behøver du ikke å vente med å bestille service til båten er klar for landsetting. Ved å planlegge litt i tide kan man få gjort servicen når man ønsker det og man er med på å utnytte kapasiteten på det profesjonelle serviceapparatet bedre og på en slik måte at vi på sikt sparer penger alle sammen. Så ring din serviceforbindelse i dag. Ha en god høst og la båten få den pleie den fortjener, både som «turkamerat» og pengeinvestering.

Huskeliste ved opplag

1.      Grundig utvendig vask/rengjøring.

2.      Rengjøring av båtbunn. Vær forsiktig med overdrevet bruk av høytrykkspyler. Husk at strålen kan skade vitale deler. PS. Jeg har sett en god del skader på blant annet gummibelgene på utenbordsdrev som følge av uvøren bruk av høytrykkspyler, ikke minst av de såkalte rotordysene.

3.      Klargjæøring for stoffing, slik at det bare er å smøre på bunnstoffet til våren.

4.      Polering av skrog og dekk på plastbåter.

5.      Inspisere og utbedre eventuelle skader i skroget.

6.      Rensing og polering av alt ”blankt utstyr”.

7.      Spraye elektriske koplinger og utstyr med penetrerende olje. (”mekanikker på boks”) Ikke glem dekkskontakter, lanterner etc. Åpne lanterner og koplinger slik at du kommer skikkelig til.

8.      Vaske kalesjen. Kalesjen skades av å lagres skitten. Skal du levere kalesjen for profesjonell vask og impregnering bør du avtale dette allerede nå med vaskefirmaet. Disse firmaene pleier ofte å vaske kalesjer ”samlet”. Det kan bety at det er for sent å komme løpende med kalesjen i april/mai måned til neste år.

9.      Vask av seil. Innlevering for kontroll/reparasjon av slitasjeskader og vask.

10.  Tøm båten for alt løst utstyr. Det er utrolig hvor mye unødvendig utstyr (skrot?) man etter hvert har samlet om bord. 

11.  Vask og tørk tauverk. Ikke glem dreggtauet.

12.  Innvendig vask. Her menes absolutt alt innvendig også skrogsider, nede i benker og i hulrom som måtte finnes. ”Båtlukt” er ofte mangel på renhold. Tømme septiktank og gjerne desinfisere den før båten taes på land.

13.  Frostsikre toalett.

14.  Tømme varmtvannstank.

15.  Drenere ferskvannstank og tilhørende ledninger og kraner.

16.  Kontrollere brennstofftanker for vann. Eventuelt drenere og rengjøre. Sjekk for ”dieseldyr” dersom du har hatt vann i tanken(e).

17.  Service/konservering av båtvarmer.

18.  Spraye sikringer, koplingsplinter, brytere med mer med penetrerende olje.

19.  Motorservice. Se instruksjonsbok om hva som skal og bør gjøres.

20.  Konservere motor. Skjema finner du på annet sted i Båtkroken.

21.  Motorvask og behandling med penetrerende olje.

22.  Dekke til båten. Husk god lufting.

Som den drevne båteier har erfart og den nye båteier ikke er klar over , er vinterperioden (opplagtiden/den tiden båten ikke er i bruk) den perioden hvor de største verdiforringelsene på båten oppstår. Mange av de skader og reparasjoner man etter hvert opplever kan i svært mange tilfeller tilbakeføres til for dårlig løpende vedlikehold og da ikke minst i forbindelse med vinteropplaget. Mange skylder på tidsnød og det kan være reelt nok, men det forvarer ikke at man slurver med opplagprosedyren. Ikke minst ut fra et sikkerhetsaspekt. Et annet aspekt er totaløkonomi. Mange av de skader man ser kunne vært unngått eller kraftig redusert ved at man benytter seg av gratis egeninnsats. Dette tar litt tid, men du får det igjen til våren ved at båten, da for det meste, er klar til sjøsetting. Da trenger du bare en lett ”støvtørring”, en rask påføring av mer polish på utvendige flater og litt bunnstoff. Vips så er båten klar for sjøsetting og bruk.

Dublin ( United States )

Clouds

scattered clouds

28 'C

Wind : 1,34 SW

Humidity : 59 %