Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Spennende nyhet fra Marex

 
Dag Sørlie
 
03.08.2008
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 09/2008.

Større, mer komfortabel og mange praktiske løsninger på nyvinningen som kommer til å få sin premierevisning i løpet av en måneds tid.

Med sin nye 37 foter, som er under utvikling, vil Marex lansere en bovennlig familiecruiser med tre kabiner og liggeplass til seks personer til neste år. Målsettingen var å få til en premierevisning i forbindelse med Sjøen for alle i år, men her ble foreløpig bare en modell vist frem. Båten har eksepsjonelt fine linjer, og det er ingen tvil om at dette er blitt en spennende båt med mange interessante nyheter.

Designerbåt med finesser
Marex nye 37 foter blir annerledes enn andre norske fritidsbåter. Den er lett å bevege seg rundt i på grunn av de brede nedsenkede dollbordene og en egen passasje fra badeplattformen og rett inn i cockpiten.
Sammen med Seaway Design er det Espen Aalrud fra Marex og E. Thorup som står for design- og utvikling, noe som gir Marex et helt nytt konsept innenfor sitt brede spekter av modeller. Til sammen har den Fevik-baserte virksomheten produsert mer enn 4000 Marex-båter siden 1973, og hittil er det laget rundt 120-130 båter ved produksjonsanleggene i henholdsvis Fevik og Litauen. Bedriften sysselsetter nå 35 medarbeidere i Norge og 50 i Litauen og produserer båter fra 21 til 37 fot.

-Vi planlegger å produsere 40 båter i året av 37 foteren, og regner med at vi øker antall produserte båter til nærmere 150 i året, forteller Espen Aalrud da vi nylig var på besøk. Modellen av den nye båten stod sentral plassert på kontoret, og vi fikk se det avanserte tredimensjonale dataprogrammet som viser alle båtens detaljer.

Espen Aalrud viste oss entusiastisk hva slags nyheter som denne båten inneholder. Med noen tastetrykk hentet han frem visuelle løsninger på sittebenken akter med stueplass til fendere og tauverk; den lette adkomsten om bord; en smart kalesjeløsning, de brede dollbordene og solsengen forut som med enkle håndgrep kan omgjøres til en komfortabel sofa i kjøreretningen.

Bokomfort
Uteplassen er det første en får kontakt med når en kommer om bord i båten, som på alle måter virker å være større enn sine 37 fot. Her er det tydelig lagt vekt på hyggelige innredningsdetaljer og på sikkerheten ombord. Det er to sovekabiner som er atskilt av toalett og separat dusj samt en enkeltlugar med stikkøye under nedgangen fra salongen. Byssa og salongen er integrert i den romslige cockpiten og styreposisjonen har alt en fritidsskipper kan tenke seg.

Det store soltaket kan åpnes for å slippe inn sol- og luft og kalesjen er felt ned i den brede solsengen over akterlugaren. Den foldes opp i løpet av sekunder med svært enkle håndgrep og festes til soltaket med et enkelt klikk – og så er det glidelås som trekkes ned på begge sider. I akterlugaren er det en bred dobbeltkøye og en enkeltkøye, med sminkebord og elegante nattbord. Fra lugarene forut og akter er det koøyer som gir lys og luft.

Rask cabincruiser
Under salonggruppen er det en nedgang til et romslig maskinrom, hvor Marex har valgt å plassere en Volvo Penta D-6 motor med fast aksel. Med dette motorvalget vil antakelig topphastigheten komme opp i 30 knop, med en økonomisk marsjfart på 25 knop. Båten får i tillegg både baugtruster og hekktruser, hvilket gjør det mulig å ”parkere” båten sidelengs til kai ved hjelp av joystick.

Litt avhengig av utstyrsvalget vil båten trolig koste mellom 2,6 og 2,7 millioner kroner og selvfølgelig vil det være alternative farger å velge mellom.

Tekniske data

Lengde 11.30 m
Bredde 3,50 m
Vekt 6 tonn
Motor VP D6
HK 1x370
Tankkapasitet Ikke oppgitt
Lugarer 3
Sitteplasser 10
Priser fra 2,6 mill.kr.

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

31 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 44 %