Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Princess 45 - Kanskje den mest kjente flybridgebåten fra Princess gjennom tidene

 
Arild Jacobsen
 
03.08.2008
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 10/2008.

Princess er for mange synonymt med begrepet flybridgebåt. Fabrikken har i en årrekke vært med å sette standarden for hvordan flybridge båter i øverste klasse skal være. Båtene har blitt kjent for sine trendsettende og samtidig tidløse linjer, kombinert med gode sjøegenskaper og høy komfort.

Princess 45
Princess 45 er kanskje den mest kjente Princess-modellen fra slutten av 80 tallet, som sammen med sin lillesøster på 35 fot og storesøster på 55 fot representerte en formlinje som nok vil bli stående i historien.
Princess 45 har elegante linjer med svakt skrånende fordekk og oser av fart og eleganse. V-formet skrog med tilnærmet ingen planingsterskel gjør Princess 45 til en stabil båt i sjøen og med stort fartspotensiale. Med en toppfart på 26 knop var dette en svært rask 45 fots båt.

Båten vi her omtaler er en 1987 modell Princess 45.

Maskiner - utstyr
Princess 45 ble levert med 2 x Volvo TAMD 71A på 358 hk som standard i 1987. Denne motoren er en av Volvo sine berømte tungbygde motorer som benyttes både i tunge kjøretøy og båt. For øvrig er båten meget velutstyrt, med 6 kW aggregat, komfyr med både gassbluss og 220 V plater, Microown, 2 kjøleskap, isbitmaskin, fryseboks, 2 x elektriske toalett, 2 elektriske ankerspill, daviter, varmeanlegg og all nødvendig elektronikk for navigasjon.

Badeplattform
Stor badeplattform gir mulighet til at man kan nyte badelivets gleder. Adkomst er via leider i senter av akterdekket. På senere modeller var det egen port i hekken som lettet adkomsten til badeplattformen. På 1987 modellen er badeplattformen utført med stålramme og teakbord. På senere modeller er badeplattformen utført i glassfiber og integrert i skroget.

Flybridge
Flybridgen er oversiktlig og med full instrumentering på førerplassen. Enorm sittegruppe i vinkel og dobbelt førersete som kan vendes mot sittegruppen.
Her sitter et selskap på 10 personer meget komfortabelt og med panoramautsikt.
Denne båten har nytt design på puter og førersete som gir båten et nydelig eksklusivt preg. Vi legger merke til hvordan ryggene på putene er laget høyere enn orginalt og folder seg over kanten rundt flybridgen. Meget behagelig i bruk og flott design. Noe av det beste vi har sett på slike båter!

Innredning
Båten er utstyrt med stor Captains cabin i front, med dobbelseng og eget bad / toalett. God skapplass og stuveplass. Denne båten har løsning med dinette i tilknytning til byssa på babord side og med vinkelsittegruppe i lyst skinn. Her sitter 6 personer behagelig. Dørken i denne båten er lagt med massive teakbord og natet. Absolutt mye flottere og mer praktisk enn tepper som er standard på disse båtene.

På styrbord side er det gjestelugar med dobbelseng og eget bad/toalett ved siden. Gjestelugaren kunne også leveres med 2 enkle senger eller med 2 køyer ovenfor hverandre. I salongen er det sofa med plass til 4 personer på babord side og 2 lenestoler på styrbord side. Dørken her er også massive teakbord med nating. Aldeles nydelig, man har følelsen av å være i en stue med maritimt preg.

Ut mot akterdekket er det 2 store skyvedører som kan åpnes helt. Med dørene åpne får man en følelse av å være inne samtidig som man er ute.

Romslig akterdekk
Akterdekket er meget romslig. En vinkelsittegruppe som gir 10 personer komfortabel sitteplass er bare slik det bør være. Det er selvfølgelig teakdørk også her og ekstra stoler og bord i teak.
På samme måte som på flybridgen er også her nye puter i sittegruppen med høye rygger i eget design. Også her folder putene seg over rekken rundt akterdekket, og gjør det utrolig behagelig å sitte. Vi stiller oss spørsmålet – hvorfor hadde ikke Princess dette designet selv?
Dette er igjen noe av det fineste vi har sett på en slik båt. Vi håper bildene våre klare å formidle det visuelle inntrykket videre til våre lesere.

Maskinrom - tekniske løsninger
Tilgang til maskinrom er gjennom å løfte opp trappen mellom salong og bysse. Man kan også løfte opp 2 store dørkplater i salongen og få full tilgang til maskinrommet. Dette gir godt lys og god arbeidsmulighet i maskinrommet når nødvendig. Det er montert sjøvannsfileter og grovfilter for diesel slik det skal være. Typisk for Princess, det fuskes ikke med tekniske installasjoner.
Maskinrommet er romslig med alle nødvendige servicepunkter lett tilgjengelig.

Tekniske data Princess 45

Årsmodell 1987
Lengde 1357 cm
Bredde 430
Vekt 15.000 kg
Motor Volvo TAMD 71A 358 hk x 2
Aggregat Mase 6 kW
Diesel 740 l x2
Vann 680 l
Marsfart 22 kn
Toppfart 26 kn

Dublin ( United States )

Clouds

broken clouds

31 'C

Wind : 5,14 S

Humidity : 44 %