Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Ny i Norge - New Classic 700

 
Dag Sørlie
 
03.08.2008
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 11/2008.

Vi har nylig testet New Classic 700 og senkekjølbåten til det polske verftet Slepsk besto prøven med glans. I denne moderne familieturbåten er det komfort, god økonomi og sunn fornuft. Den vakte også betydelig oppmerksomhet på Sjøen for alle.

For noen decennier siden var en 24-foter et favorittvalg for seilsugne båtturister. Datidens båtfabrikker konkurrerte om kjøpernes gunst, og her hjemme ble Granada 24, J-24, Melges 24 og Maxi 77 etter-traktede seilbåter. Etter hvert er båtene blitt større og større og det er ikke til å stikke under en stol at det nå er svært begrenset hva man kan få av båtplasser – et fenomen som kanskje først og fremst er fremtredende i Oslo-området og i enkelte større byer rundt kysten. For dem som skal kjøpe ny båt er det nødvendig å være klar over denne ulempen.

Ikke desto mindre er det gledelig å registrere at det er båtkonstruktører som tenker nytt. Det kan en trygt si om den polske designeren  Anarzej Skrazat som har utviklet New Classic 700 for det polske verftet Slepsk, et anerkjent båtbyggeri med 600 ansatte og som kanskje først og fremst er kjent for sine motorbåter. Nye produksjonslokaler er tatt i bruk og seilbåter er et satsningsområde. En ny og større modell, en 31 foter, er under utvikling og den ventes leveringsklar på slutten av neste år.

Synkefri senkekjøl-båt
Under utviklingen av New Classic 700 har verftet satt stor fokus på sikkerhet. Brede gangveier, antiskli profiler på dekk, dyp cockpit med lukket hekk og solide rekker gjør båten spesiell. Med sitt innovative design er båten enkel å håndtere. Seil, motor og den justerbare kjølen styres fra cockpiten. Senk-kjølen veier 290 kg, men håndteres enkelt og greit – kanskje ved hjelp av en av Harken-vinsjene på hyttetaket. Et annet positivt trekk med båten er at det spesielle skummet mellom ytre og indre skrog gjør at båten ikke kan synke.
Med senkekjølen oppe er det også lettvint å laste båten opp på en båttilhenger. Båtvekten er heller ikke større enn at den kan trekkes av en hvilken som helst bil og den klargjøres og lastes på tilhenger i løpet av få minutter.

Vitale mål
New Classic 700 er en liten seilbåt med en skroglengde på 7,30 m. Vannlinjelengden er 6,65 m og bredden er 2,50 m. Båten er altså forholdsvis bred i forhold til lengden. Skroget er bygget i glassfiberarmert polyester og mellom ytre og indre skrog benyttes et spesielt skum som gjør båten synkefri. Deplasementet er ikke på mer enn 1.250 kg. Dybden med kjølen oppe er ikke mer enn 0,35 m, mens den med kjølen ned er 1,40 m. Båten leveres med fokk og storseil som standard, men er velegnet også for genoa og spinnaker. Storseilet er på 15,00 kvm og fokken 8,50 kvm. Genoa (150%) er 13.00 kvm og cruising spinnaker som leveres er 34.00 kvm. Det er en 7/8 dels rigg, med mastehøyde over dekk på 9.00 m. Mastehøyde over vann er 10.30 m, og som gjør båten anvendelig i farvann som også har en del broer.

Prøveseilasen
Vår testbåt var importørens demonstrasjonsbåt som også var meget velutstyrt. Et Webasto varmeapparat sørget for å holde kabinen god og varm, slik at vi hadde det komfortabelt selv om prøveseilasen foregikk en riktig kald vårdag.
Undervannsskroget er flatt, hvilket tyder på gode surferegenskaper når vindforholdene tillater det. Vår seilas foregikk under laber bris og derfor fikk vi nok ikke kjenne hva båten er god for under litt røffere forhold. Men båten seilte svært godt både på kryss og lens under de forhold vi hadde. Ute i fjorden var det for det meste sørvestlige vinder med styrke opptil 4 m/s på det meste. Noe særlig sjø ble det ikke av det, selv om vi fikk bølger nok til å vurdere båtens gange i det våte element.
På bidevind logget vi ca 4 knop og balansen virket meget god med tilfredsstilende harmoni mellom skrog og rigg. Båten er relativt stiv og meget lett på roret. Den går pent og behagelig i sjøen og vil opplagt tåle litt sjø uten at det blir vått i cockpit. Vår båt var dessuten utstyrt med en god sprayhood, som gjorde det mulig å sitte godt i le for vind og vær.
Det skulle vært moro å seilt den i 10-12 m/s – antagelig bør den seiles fort og lavt. Nå hadde den pen høyde med en kryssvinkel på ca 40 o på vinden ved maksimal hastighet. I mellomvær er den en akseptabel bidevindseiler.
På slør og lens har den et større fartspotensiale. Vi fikk vite at den i en lokal regatta for en stund siden logget 7,5 knop og det er bra. Det flate skroget og store seilføring gjør at båten surfer meget godt.
 
Interiør
Til 24 fot å være har New Classic 700 god plass innvendig. Den er innredet praktisk og komfortabelt. 4 soveplasser, toalett med septiktank, praktisk bysse og rikelig med stuveplass. Som apteringsmateriale er det brukt teak i dørk, skott, hyller og salongbord. Veggene er trukket i kunststoff og alle putene er i flammesikkert stoff.
Forpiggen er delvis atskilt fra salongen med kjølkassen og pantryveggen, men ellers er det en relativt åpen løsning. Køyene har en lengde på godt over 1,85 m og takluken gir både godt lys og mulighet for lufting forut.
Salongen er romslig og rundt salongbordet er det plass til 4. Begge sofaene gir god sittekomfort, og som køyer har benkene en liggelengde på 2.10 m. Langs sidene på begge sider er det hyller både med og uten skyvedører. I alle benker er det god plass til å lagre medbrakt bagasje.
Pantryet er ikke imponerende stort, men har det aller nødvendigste en skipskokk trenger. Komfyren har to bluss og det er stuveplass for proviant og skaffetøy. I trappen opp til cockpiten er det montert en kjøleboks. En elektrisk pumpe sørger for vanntilførselen fra ferskvannstanken på 70 liter.
Salongbordet har klaffer på begge sider. Når begge er slått opp kan det i tillegg til spiseplass brukes som kartbord for navigatøren.
Toalettet er rett vis a vis pantryet og skjules delvis av kjølkassen. Det er et tradisjonelt pumpetoalett, som også er koblet til en separat septiktank.

Dekk og cockpit
Eksteriøret er ultra moderne med det markerte overbygget og de mørke plexiglassene. Dekket har riflet overflate, er sklisikkert og lett å bevege seg på. Manntau, rekkestøtter og pulpit er av god standard. Det samme gjelder dekksutstyret for øvrig. Solide håndtak er montert på hyttetaket for å sikre atkomsten til fordekket.
Båten har ankerbrønn forut og ellers stuverom under cockpitbenkene. Her er det beregnet plass for seil, tauverk og fortøyningsgods. Gassflaskene er plassert i ankerbrønnen forut. Et anker og 50 meter ankertau er standard.
Cockpiten er romslig nok for 4 personer. Den er dyp med relativt høye karmer som borger for sikkerheten for de som befinner seg om bord. I tillegg er cockpitkarmene gode å sitte på, med god ryggstøtte i manntauet. Akter er det montert en praktisk badestige som gjør det lettvint å komme seg ombord.
Alle fall er ført til cockpit og det er standard 4 til 8 millimeter tauverk som er benyttet. Standard seilgarderobe er produsert i vest-europeisk kvalitetsduk og levert av Sailservice Gdansk. Dekksutstyret for øvrig er levert av anerkjente leverandører som Lewmar, Ronstan og Pfeifer.

Motor
Vår testbåt var utstyrt med en Yanmar 8 hk påhengsmotor, som elegant lot seg håndtere med en senke/heve-anordning som var meget praktisk. Båten kan ikke leveres med innenbordsmotor, men den anbefalte motorstørrelse er fra 4 til 8 hk for den som vil ha båten levert med påhengsmotor. Den er for øvrig ikke inkludert i prisen
El-systemet er basert på 12 V batteri, med flere lampepunkter i kabinen – og som også gir strøm til topp-lanternen på aluminiumsmasten.

Konklusjon
New Classic 700 er en komplett, moderne seilbåt med god finish hvor designerne har gjort sitt beste for å gjøre viktige valg. Det er helt klart de vet hva de gjør. Det er ingen kompromiss med hensyn til interiøret. Båten seiler bra, særlig hvis man vil eksperimentere med trim og kjøl. Totalt sett mener vi at New Classic 700 er en rask og lettmanøvrerbar familieseiler. Den er velegnet både til regatta og turbruk.

Pris
Båt, ferdig rigget og klar til å seile, levert Stavanger koster ikke mer enn kr. 295.000,-
(Inkluderer fendere, fortøyningstau, flaggstang, gassflaske, sjøsetting og rigging)

Båten kan imidlertid leveres med forskjellige utstyrspakker,(standart og comfort) som inkluderer alt fra sprayhood ,spinaker, navigasjonsutstyr, radio, VHF, kompass og windex, sikkerhetsutstyr, oppvarming, oa fra kr. 305.000,- til kr. 405.000.

Importør i Norge er West Coast Yachting i Stavanger, som også driver eget riggverksted med ambulerende service på Vestlandet. Innehaverene er Remko van Rees (31) og Benjamin Opdam (26), begge fra Lemmer i Nord-Holland. I tillegg er firmaet nå også agent for Hood seilklær i Norge.

For nærmere informasjon, se www.newclassic.no

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

31 'C

Wind : 4,12 S

Humidity : 44 %