Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Falk Revolution - et prisgunstig alternativ for seilere i alle aldersgrupper

 
Dag Sørlie
 
03.08.2008
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 13/2008.

En spenstig liten seilbåt beregnet på dem som ønsker en rimelig og letthåndterlig båt. Et trailbart alternativ som også passer for den som ikke har båtplass, eller som vil ha med seg båten på tur!

Vi falt pladask for båten da vi så den første gang på båtutstillingen Båt og Bryggelig i Sandefjord i begynnelsen av juni, og bestemte oss der og da for å avvike fra prinsippet om at vi i all hovedsak presenterer brukte båter i denne spalten.

At båten er trailbar, noe som gjør at du kan ha båten i garasjen om du ikke har båtplass, er et poeng som vi synes det er god grunn til å fremheve. Båtplasser blir bare vanskeligere og vanskeligere å få tak på, derfor kan dette være noe å tenke på for noen og enhver.

Seilerglede for alle pengene!
Falk Revoluton passer for seilere på alle nivåer. Båten er usedvanlig lett å håndtere, og den veier kun 575 kg. Den klargjøres for tur på mindre enn 15 minutter, noe som gjør at man kommer seg ut på fjorden raskt slik at man får brukt maksimal tid på vannet fremfor å bruke mye tid på rigging før- og etter seilturen.
Båten har både fokk, storseil og genaker og fra å være en perfekt båt som det er fint å lære å seile i, blir den like snart en ypperlig regatta seiler. Opprinnelig ble båten levert kun med gaffelrigget storseil, men den kan nå også leveres med vanlig bermudarigg.
Senkekjølen gjør det mulig å seile i farvann der en ellers ikke kommer til med båter med fast kjøl. Siden Falk Revolution har en senkekjøl med en dybde fra 35 til 88 cm, er mulighetene uendelige.
Båten er meget rask, og seileregenskapene er overraskende gode. Det er ikke mindre positivt at båten er stabil og ikke byr på uventede krenginger eller overraskelser, slik en gjerne opplever med mindre jolle-liknende seilbåter. Den lette aluminiumsmasten fra Seldèn gjør båten stiv, og har med sitt dype ror en svært god manøvreringsevne.

En båt med stolte tradisjoner

Allerede i 1938 designet Ricus van der Stadt noe som skulle bli en innovativ dagseiler på oppdrag fra Brynzeel. Han brukte sin hydrodynamiske kunnskap og erfaring når han designet denne båten, og den første Falk seilte fra verftet i Holland i 1939.

En egen regattaklasse for Falk ble opprettet i 1940, og de første regattaene ble arrangert. Båten ble raskt meget populær, og mer enn 200 båter ble produsert i løpet av kort tid. Falk ble ”Folkebåt” nummer en i Holland. Båten ble etter hvert produsert ved flere verft spredt over hele landet, og mange av båtene som ble produsert den gangen seiler fortsatt den dag i dag.

De først båtene som ble bygget er blitt populære blant samlere og seilentusiaster. I 1950-årene ble polyester introdusert som byggemateriale, og dette nye high-teck materialet erstattet tre som byggemateriale for Falk også. Den ble tyngre enn trebåtene, men siden den var nærmest umulig å ødelegge og tilnærmet vedlikeholdsfri, ble Falk ”Folkebåt” nummer en nok en gang.

Det opprinnelige design har ikke blitt endret vesentlig i løpet av årene. Kun småjusteringer her og der er foretatt etter som ny teknologi og viten har kommet til. I nyere tid har lettere materialer blitt introdusert, og dette har resultert i Falk Revolution – som fremstår som en moderne seilbåt med alt av dagens tekniske løsninger. Den har samtidig med seg nesten 70 års seilhistorie. Båten gir absolutt spennende seilopplevelser, og med produksjonstall på mer enn 250 båter i året er dette fortsatt Hollands mest populære og mest solgte seilbåt.

En liten turbåt med stort potensiale.
Så godt som alle seilskole-barn i Holland har lært å seile i en Falk Revolution. Så snart man er blitt kjent med båten er det fullt mulig, på en enkel måte, å konvertere den til en konkurransedyktig racer. Med genaker eller spinnaker, satt i kombinasjon med bulb kjøl, vil enhver bli meget positivt overasket over båtens yteevne. Stig inn i trapeset, og surf av gårde!

Båten er som nevnt lett og utrolig lettvint å traile og selvfølgelig en båt som det er mulig å ta med seg på ferieturen – til nye og spennende farvann. På ferieturen kan den faktisk også brukes som en enkel feriebolig! Importøren leverer også trekk som kan benyttes som telt og det gir en mulighet for inntil 4 personer å overnatte i cockpiten.

På båtutstillingen Båt og Bryggelig i Sandefjord vakte båten fortjent oppsikt. Den fremstår som en stilfull og ren båt, som både små og store kan ha mye glede av. For nybegynnere som har lyst til å lære å seile og som har lyst på en båt som det ikke er så mye å ta hensyn til – og som ikke krever store kunnskaper om seiling, er derfor denne båten midt i blinken. Prismessig sett er heller ikke denne båten uoverkommelig for de fleste.

Tekniske data:

Lengde:                6,65 m
Lengde i vannlinjen:            6,50 m
Bredde:                    2,00 m
Dybde (med kjølen oppe)        0,35 m
Dybde (med senkekjølen helt nede)    0,88 m
Ballast:                    150 kg
Total vekt:                575 kg
Storseil:                12,60 m2
Fokk:                    5,40 m2
Genoa:                    7,10 m2
Genaker:                12,70 m2
Spinnaker:                14.00 m2
Mastehøyde over dekk:            6,50 m
Mastehøyde over vann:            7,10 m
Mastehøyde over vann med gaffel
oppe:                    8,60 m
Tlllatt størrelse på påhengsmotor:    Maks 6 HK
Prisantydning (levert Stavanger):    kr. 160.000,- *)
*) standard utstyrt båt
Tilleggspris m/bermuda-rigg        ca. kr. 9.000,-

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

31 'C

Wind : 3,6 W

Humidity : 44 %