Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Viksund 1000 Alfa - - en sjøsterk og familievennlig cabincruiser

 
Dag Sørlie
 
10.03.2010
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 15/2009.

Viksund 1000 Alfa er en meget populær familieturbåt som holder seg godt i pris. Den har harmoniske linjer og er attraktiv i bruktbåtmarkedet. Ikke minst takket være innvendig volum og svært god bokomfort. Vi har etter anmodning fra en av våre lesere besiktiget en båt fra 1988 og fant en forbausende bra båt!

I en brosjyre fra da båten var ny for 21 år siden kunne vi lese at Viksund 1000 Alfa var fremtidens konsept og etter hva vi forstår må produsenten ha truffet spikeren på hode da dette kom på trykk! Båten vi var om bord i ved Bygdøy Allè Båtforening i Oslo forleden kunne like gjerne vært levert fra fabrikken i Strusshamn på vårparten i år. Produksjonsåret er 1988, men båten har vært under konti-nuerlig oppgradering de siste årene – og vi overdriver ikke når vi hevder at båten fremstår så god som ny.

Det har vært tre eiere på båten, og sistemann har nedlagt et betydelig arbeid for å sette båten i god stand. De siste to sesonger har fornyingsprosessen pågått, hvor gammelt utstyr er skiftet ut med nytt. Utstyrslisten er omfattende, og vi skulle tro at båten vil tilfredsstille den mest kresne kjøper. For eieren har sett seg ut en ny båt fra Viksund Båt AS, og når han nå skal selge ønsker han at det ikke skal være noe å utsette på båten.

Litt om båten generelt
Ifølge brosjyren er båten bygget for norskekystens varierende forhold og 1000 Alfa er ensbetydende med sikkerhet til sjøs. Til tross for størrelsen er båten lett å manøvrere med meget gode farts og sjøegenskaper. God uteplass og tre adskilte kabiner ombord

Fart, stil og komfort preger denne modellen. Med en Volvo Penta dieselmotor på godt over 300 heste-krefter gjør båten lett 18 knop med ferieutrusting, fulle tanker – og 5-10 personer om bord. Den har rene, eksklusive linjer og svært god oversikt. Det romslige akterdekket og badeplattformen innbyr til varierte uteaktiviteter året rundt. Sittegruppen på akterdekket innbyr til sosiale samlinger på uteplassen, som selvfølgelig er utstyrt med en cockpitkallesje med store vinduer – slik at det også er mulig å oppholde seg ”utendørs” selv om værgudene slår seg vrange.

Fra akterdekket er det en solid leider som fører til flybridgen, som også er utstyrt med to gode seter for fører og co-pilot – og alle nødvendige instrumenter for god og sikker manøvrering. Og fra akterdekket og inn til dekksalongen er det en solid skyvedør.

På dekk

Dekksløsningen på Viksund 1000 Alfa er enkel og funksjonell. Dekket er helstøpt, selv-lensende og har sklihindrende mønster. Dollbordet er bredt nok, og med skikkelige håndtak og solide rekkestøtter på begge sider av overbygget ferdes man trygt. Pulpiten er høy og den er åpen forut med adkomst via en baugstige fra baugspydet for å lette landstigningen. Fortøyningsbeslagene sitter fornuftig plassert, og i badeplattformen er det stort nok rom for fortøyningsutstyr og kjettingen til den elektriske ankervinsjen . Stigtrinn på siden av akterdekket gir lett tilgang til de brede dollbordene, som også gjør det bekvemt å komme seg om bord.

Førermiljø og dekksalong
Førerplassen på styrbord side, i forkant av salonggruppen i dekksalongen, gir god oversikt til alle kanter og er utstyrt med en behagelig førerstol. Sikten fra salongen er god og en fin detalj er at frontvinduet over førerplassen kan åpnes. Man sitter godt og fremkommeligheten er upåklagelig. Instrumentpanelet ved førerplassen er velutrustet og oversiktbart. Selv kartplotteren og radaren i hodehøyde over frontvinduet er fornuftig plassert og lette å lese av under fart. God lydisolasjon gir et behagelig lavt støynivå.

Salongbordet, både i dekksalongen og i salongen under dekk, kan med enkle håndgrep senkes og vips så har man to dobble soveplasser ekstra. En salmaker har sørget for å skifte alle setetrekk om bord og en innredningssnekker har gjort noen fornyingsgrep – og det er godt med stuveplass under alle seter. Ved å åpne en av de store lukene på akterdekket, kommer en lett til maskinrommet – og til utrolig mye stuveplass.

Under dekk
En av de kanskje mest imponerende sidene ved Viksund 1000 Alfa finner vi under dekk forut. Man tar seg ned gjennom en 60 cm bred nedgang og tre trinn lenger nede er det en gigantisk salong med interiør i edeltre og med stor U-sofa. En ny Pioner radio med CD-spiller og fire høytalere gjør det mulig å nyte musikk eller annen radiounderholdning – og en TV antenne med forsterkere til digitalt bakkenett gjør det mulig å se TV uansett hvor du befinner deg langs kysten.

Salongen er lys og vennlig, med gode vindusflater og luftemuligheter gjennom luker i taket. På babord side, straks en kommer ned fra dekksalongen er byssa plassert. Det store pantryet er både praktisk og innbydende innredet – med en solid vaskekum i stål, varmt og kalt vann– og en 3-bluss gasskomfyr som en hvilken som helst skipskokk vil kunne trives med. I byssa er det også godt med skapplass – og kjøleskapet er lett tilgjengelig. En av mange kvaliteter vi satte pris på var at det var ståhøyde overalt under dekk.

I baugseksjonen er det en smakfullt innredet ”Owners Cabin”, med dobbeltkøye, vask og rikelig med skapplass. Til høyre for nedgangen fra dekksalongen er en stikk-cabin plassert, med god plass til to personer. Toalettrommet er også på styrbord side og er utstyrt med dusj, klosett og vask med varmt og kalt vann – også her selvfølgelig med hylle og god skapplass.

Motor og installasjon
Motoren om bord er en Volvo Penta TAMD 61C som yter 306 hk og som gir en toppfart på 18 knop. Installasjonen av motor, tanker og eksosanlegg er helt etter boken. Drivstofftanken rommer 600 liter og ferskvannstanken ikke mindre enn 300 liter. Alle servicepunktene på motoren var lette å komme til, og motorrommet har solide støydempingsmatter. En ny batteribank var plassert i akterkant av selve motorrommet og var lett tilgjengelig – og hvor hovedbryterene også var fint plassert. Batterikapasiteten er nylig oppdatert og kablene var riktig dimensjonert og godt klamret. Motoren har gått 2.000 timer og har ifølge eieren vært gjenstand for regelmessig service.

Utstyrsspesifikasjon
Batteribanken består av 4 nye batterier – ett startbatteri og tre forbruksbatterier på 145 ampere
Ladac landstrøm-anlegg (nytt i 2009)
Ladac batterilader
Ny Isoterm varmtvannstank 25 liter
Ny septiktank 150 liter med nye slanger
Ankervinsj, elektrisk med fjernkontroll og 50 meter kjetting (ILAS) – ny i 2006
Sleipner baugtruster 4 hk
Baugstige og teakdørk på baugspyd
Mikuni dieselvarmer MY30, 4 kW
Defrosteranlegg
Simrad HT50 VHF håndapparat
Koden radar 24 miles
Koden ekkolodd med farge
Pioner radio med CD-spiller og 4 høytalere
TV-antenne med forsterkere for digitalt bakkenett
Flybridge med teakdørk, kallesje og nye instrumenter i 2009
Nytrukne seter i 2007
3 bluss gass kokeapparat
Nytt kjøleskap 50 liter
Nye, spesialtilpassede tepper rund baut
2 stk dobble fenderholdere
Nye vindustrekk
Cockpitkallesje med store vinduer
Led lamper i alle trappetrinn (ute- og inne) montert i 2008

Tekniske data
Type: Cabincruiser
Merke: Viksund
Modell 1000 Alfa
Årsmodell 1988
Lengde: 34 fot / 10,32 meter
Bredde: 3,34 meter
Dypgående: 90 cm
Motormerke: Volvo Penta TAMD 61 C
Motortype: Innenbords
Drivstoff: Diesel
Vekt: ca 6000 kg
Materialer: Glassfiber

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

30 'C

Wind : 3,09 SSW

Humidity : 48 %