Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Hydrolift SX-22

 
Dag Sørlie
 
14.04.2010
 
Båtene vi snur oss etter

Artikkelen finnes i Båtbørsen utgave 06/2010.

En skjærgårdsjeep som verdensnyhet på ”Sjøen for alle”! Blant de 17 messenyhetene på ”Sjøen for alle” var skjærgårdsjeepen fra Hydrolift et spennende bekjentskap. Bård Eker, eieren av Hydrolift, som i det siste er blitt vel så kjent som mannen som forsøkte å kjøpe Saab, presenterte SX-22 Defender for pressen i forkant av åpningen av årets båtutstilling på Lillestrøm.

Bård Eker introduserte SX-22 for pressen.

Bård Eker introduserte SX-22 for pressen.


Mottagelsen ble overveldende!   Både presse- og publikum sugde til seg nykommeren med begjær.
Det har i lengre tid vært spekulert på når Hydrolift skulle komme med en ny båt på markedet, og nå - i ly av finanskrisen, har den Fredrikstad-baserte bedriften fått frem en svært så prisgunstig båt.

En ny folkebåt
Skisse på 20 foteren

Skisse på 20 foteren

Med  SX-22 har Hydrolift langt på vei klart å produsere en båt som appellerer til potensielle kjøpere med et dristig design og svært så innovative løsninger. Prislappen avhenger selvfølgelig av utstyret som blir valgt, men med det kunstige Estech gulvbelegget, den elektrisk hevbare vindskjermen, sofa-modulen akter, D-fenderlisten i plast og en beskjeden navigasjonspakke snakker vi fort om ekstra-utstyr til mye over 200.000 kroner.

SX-22 leveres med Mercury's Verado-motorer fra 150 til 300 hk, men kan leveres med andre motorer om kunden ønsker dette. Med den minste motoren og utstyrspakken som vi har skissert foran tangerer prisen fort 700.000 kroner. Toppfarten på båten vil være fra 45 til 65 knop, alt avhengig av motorvalget som gjøres.

S.U.B. for alle
Slik ser båten ut

Slik ser båten ut

Hydrolift kaller SX-22 for S.U.B. som står for Sport Utility Boat. Båten er den første som Bård Eker og teamet hans i Fredrikstad har bygget med utenbordsmotor! Verftet har også bebudet at det kommer flere båter i samme serie. Ideen bak modellen er at det skal være en flerbruksbåt. Den er modulbasert slik at kjøperen kan tilpasse båten til sitt bruk (og etter hva slags lommebok den aktuelle kjøperen har)
Sitte- og liggeplassene er fleksible og kan foldes bort og lagres i båten under bruk. Hydrolift SX-22 skal fungere godt som badebåt, fiskebåt, vannskibåt, transportbåt og som dykkerbåt.

D-fendersystemet
Cockpit

Cockpit

Det nye D-fendersystemet som går rundt hele båten er en kraftig fenderlist som absorberer trykk og som tar godt i mot når en kjører den mot en bryggekant for eksempel. Det er støpt i gjennomfarget polyurethanskum, og den ble utviklet for at båten skal tåle mer og samtidig gjøre den tøffere. Den kraftige fenderlisten har også en annen og viktig funksjon; nemlig at den også tar av for vannsprut - og den leder vannet tilbake mot sjøen. Skroget har dyp V-bunn med to step. Dette skaper lav eller ingen planingsterskel og gjør at SX-22 går svært effektivt i vannet.

Båten har som nevnt skapt store forventninger, og vi har spurt salgssjef Geir Moen i Hydrolift om hvor
mange båter av denne typen vil bli produsert i året?

Interiør

Interiør

-Vi bygger båten kun på ordre, forteller han,  -men vi har som mål å bygge rundt 40 båter fra og med 2011. For denne sesongen regner vi med at det blir det produsert 10 båter, svarer Moen.

-Hvilke fargevalg er tilgjengelige?

-Som kjent kan en Hydrolift bestilles med de fleste fargevalg som er tilgjengelig når det gjelder lakk. Når det gjelder interiøret tror vi nok at gråtoner vil dominere, samt rødt og hvitt/beige. Når det gjelder vår nye fenderlist løsning (D-fender) kommer den standard i sort eller grå. Her kan også andre farger bestilles etter ønske.

-Hva er din personlige vurdering av hvilket motorvalg som er optimalt?

Lekre skroglinjer

Lekre skroglinjer

-Vi holder på å teste forskjellige motorer, så hvem som blir den optimale er vanskelig å si, men jeg tror 200-225-250 hk er den motoren som folk flest vil velge.

Geir Moen viser stolt til at modellserien har fått stor oppmerksomhet, og legger vekt på at med den helt nye SX-22 retter Hydrolift øynene mot toppsjiktet av landstedsbåter og multifunksjonelle sports- og fritidsbåter.
Plass til stor motor

Plass til stor motor

-Dette er en helt ny retning og viser at Hydrolift ønsker å gå nye veier samtidig som de holder det sterke fokuset der hvor de allerede er godt forankret. SX-22 er det første beviset på Hydrolifts store satsing for fremtiden, forteller Moen.
-Gjennom ett unikt bredt bruksområde basert på innovative interiør-modul-løsninger vil kjøperen kunne tilpasse SX-22 til sitt bruksmønster eller ønsker. Sitte- og liggeplassene er fleksible og kan foldes og legges skjult i båten under bruk. Med sin høye grad av valgmuligheter innen interiør-layout blir SX-22 en like funksjonell sol og badebåt for familien som en båt for sportsfiskeren eller den ivrige dykkerentusiasten til den profesjonelle brukeren. En designbeskyttet nyskapelse fra Hydrolift gir SX-22 RIB'ens skrogbeskyttende egenskaper og gjør SX-22 til en røffere og enda mer brukervennlig sports- og fritidsbåt. D-fender konseptet er støpt, gjennomfarget polyurethan som også kan ettermontere og erstattes.

Interiørbilde

Interiørbilde


Tekniske data:

Lengde: 668 cm (22 fot)
Bredde:  230 cm
Vekt:  Fra 1000 kg (inkl. motor)
Sitteplasser: 4-8 personer
Fart:  45 - 65 knop

Innvendig bilde

Innvendig bilde

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

31 'C

Wind : 3,6 W

Humidity : 45 %