Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

First 32 - en rask, lett og hurtig tur-racer

 
Dag Sørlie
 
17.12.2000
 
Bruktbåt

I vår serie om brukte båter, tar vi denne gangen for oss en av turseilerne som har markert seg spesielt som en av de raskeste på regattabanen – samtidig som den utmerker seg som en meget velegnet og komfortabel turbåt. Vi har med tillatelse fra Seilas tatt for oss en omtale fra den gang båten ble lansert i vårt farvann – på slutten av 1981. Vi har også vurdert båten som bruktbåt snart 20 år etter at den første båten ble importert – og vi kan konstatere at båten fortsatt er høyst aktuell!

Båten er kanskje unntaket som bekrefter regelen om at det er umulig å forene en hurtig regattabåt med en fornuftig turseilbåt

Båten er kanskje unntaket som bekrefter regelen om at det er umulig å forene en hurtig regattabåt med en fornuftig turseilbåt

Franske båter er i skuddet som aldri før. For 20 år siden skyldtes det ikke bare at francen var billig. Franskmennene kunne bygge båter som tålte litt saltvann. Som hos britene er det oftest bare en molo som skiller havnen fra havet. Og selv turfolket må beherske havet om de skal ut å seile. Beneteau seilte opp blant de virkelig store franske båtprodusentene, og det var heller neppe noen tilfeldighet. Deres båter er rasjonelt bygget, godt planløst og de seiler veldig bra. Fra midten av 70-årene ble det lansert nye modeller i et tempo som kunne ta pusten fra enhver konkurrerende seilbåtprodusent. Dette ble muliggjort av store serier, hvor 32-foteren som vi presenterer i dag ble produsert i nærmere 200 eksemplarer allerede den første sesongen. De fleste konkurrentene ville vært fornøyd om de oppnådde en slik produksjon i løpet av de første fem år av en enkel modell.

Selv hadde jeg sammen med familien anledning til å prøve båten noen fine påskedager utenfor Nice. Værforholdene var vekslende. Sol og pent vær skiftet raskt til sterke vindkuler og krapp sjø, men vi hadde også mye lett vind - og syntes det var en fin avveksling fra påskeferier som vi ellers pleide å tilbringe på fjellet. Brunfargen gikk vi heller ikke glipp av!

First 32 er en sivilisert turversjon av den ekstreme halvtonneren ''First Evolusion'' som ble beste seilbåt i Half Ton Cup i Sandhamn i 1981. Den har høyere fribord og overbygg, lavere rigg, mer kjøl og avkappet akterparti i forhold til prototypen. Likevel har den beholdt mye av farten, selv om den måler for høyt IOR til å kunne regnes som halvtonner.

Ypperlig innredning

Enkel, men meget funksjonell innredning

Enkel, men meget funksjonell innredning

First 32 ble levert i to versjoner. Den vi prøvseilte kalles uriktig for ''dinetteversjonen''. Det betyr ikke at man har latt byssa ta hele den ene langsiden i salongen, men at salongen er bygget med en sofabenk i L-form på babord side med god passasje forbi på styrbord. Bordet kan slås ut slik at benken på styrbord side også er brukbar ved måltider. Til gjengjeld er loskøyene, som man finner i den andre modellen, ofret. Ved å slå ned bordet får man en dobbeltkøye. Byssa er plasser rett under leideren ned fra cockpiten på babord side. Det er en fin løsning, men man savner plass til å sette fra seg tingene på. I akterkant er det nemlig dør inn til ''owners cabin'', slik at plassen i byssa blir litt i snaueste laget. På styrbord side er det kartbord med eget sete for navigatøren. På tegningen ser det ypperlig ut, men også her er plassen i minste laget. Som så ofte før vil vi hevde at enten må man ha et kartbord som er brukbart for navigasjon, eller så får man bruke plassen til noe annet og la navigatøren innta salongbordet når kursen skal regnes ut.

Aktenfor navigasjonsplassen er det et fint toalett, med langskips plassert pumpedo, dusj og et lite våttøyskap med fortrekk helt akter. Denne innredningen er nærmest ideell. Men som de fleste vil ha erfart, er det vanskelig å få til ideelle løsninger innenfor en begrenset lengde. Det er ikke noe problem for små mennesker, men er man 1,80 meter eller høyere, er det ikke ståhøyde, verken i salongen eller de aktre kabiner. Det er også vanskelig å få knærne under kartbordet. Bredden er derimot formidabel. Det burde være flere håndrekker, for man kan fort bli kastet langt av sted med de brå bevegelsene en slik båt kan varte opp med.

Bra finish

Mens vi oppholder oss under dekk må det tilføyes at finishen på så vel plastarbeid som treinnredning er av meget høy klasse. Man skal være uhyre pirkete for i det hele tatt å finne noe å sette fingeren på i så henseende. Derimot er det en mengde små detaljer som kan tjene som forbilde for andre produsenter. Hele båten oser av erfaring og forståelse for hva en moderne seilbåt bør inneholde for å være egnet for seilas på havet. Ett eksempel: Trinnene i leideren ned fra cockpiten har skrå kanter, slik at man alltid har godt feste for føttene - selv under sterk krengning. Det koster ikke noe ekstra, men First er omtrent alene om å ha det som standard utstyr. Det burde vært en selvfølge i enhver seilbåt!

Leideren ned fra cockpiten er et eksempel til etterfølgelse

Leideren ned fra cockpiten er et eksempel til etterfølgelse

Over dekk er alt like gjennomtenkt og fornuftig løst. Cockpiten er stor, og med en mengde smarte detaljer. For eksempel er det plass til redningsflåten, pøser, fendere og andre ting under akterbenken. På babord side er det et imponerende stuerom. Det er rikelig med vinsjer, vendeblokker, skjøteløpere og trimmeinnretninger. Fall og halinger er selvsagt ført akter til cockpiten. Riggen har dobble salingshorn, men heldigvis uten lensebarduner. Det er ventilasjonsluker (skylights) til så vel toalettet som akterkabin, i salongen og forpiggen. Men heller ikke Beneteau har innsett betydningen av god ventilasjon. Med stengte luker er båten nærmest hermetisk tett, så en stor doradeventil forut og noe akter har sikkert de fleste eiere gjennom årene montert selv.

Vilter i sjøen

Det som gjør det ekstra moro å seile First 32 er farten. Båten er svært lett, bare 3350 kg, og akselererer som en fullblods racer i det minste lille vindblaff. Høyden er også imponerende og skroget slipper vannet med et absolutt minimum av motstand. Regattaresultatene tyder da også på at det er en båt som absolutt hevder seg i teten. Men de gode fartsegenskapene har også sin pris. For det første er båten utrolig vilter i sjøen. Det er som å være om bord i en minitonner eller jolle når vinden er svak og sjøen rotete. Båten beveger seg rundt mange akser på en og samme gang, og det skulle være gøy å se den som kan sette sjøbein og stå uten å holde seg fast på fordekket på en First 32!

Av samme grunner har båten et klart handikap fartsmessig i lite vind og rotete sjø. Bevegelsene blir fort brå og mange til at seilene får ro til å gi noe fremdrift. Straks det blåser 3-5 m. sek. løper det imidlertid av gårde i 5-6 knops fart på kryssen! En annen pris man må betale, og som turseileren er lite glad for, er styringen. Båten er lett på roret og lystrer det minste vink fra rormannen. Men du kan ikke slippe pinnen et sekund uten at båten skjærer ut av kurs. Det betyr lite med et trenet mannskap, men vi tillater oss å hevde at en turbåt bør kunne trimmes til å holde sin kurs - i alle fall bidevind - lenge nok til at rormannen kan gå ned å få seg en kopp kaffe, foreta en peiling eller stramme bomvangen.

Når vi nå først er i gang med de kritiske detaljer - la oss ta med storseilbommen som representerer en akutt fare for rormannen og andre som måtte tillate seg å stå i cockpiten. Den er dessuten svært skarp i akterkanten. Det samme gjelder de fine hullene i aluminiumsrekken og noe av fortøyningsbeslagene. Her må det slipes og avrundes - hvis ikke gnages tauverket over på kort tid. Enkelte detaljer i det fine trimmeutstyret er underdimensjonert og for svake til å tåle virkelig har seiling.

en alt i alt - de få detaljene og den lett nervøse oppførselen til tross - First 32 er et sjeldent trivelig bekjentskap. Den er en fornøyelse å seile, den har det meste en familie kan forlange av en turbåt på under 10 meters lengde, og den var meget velutstyrt og velbygget på den tiden den kom på markedet.

Teknisk data

Lengde oa
10.00 m
Lengde vl 8,50 m
Bredde 3,37 m
Dypgang 1,80 m
Deplasement 3.350 kg
Kjølvekt 1.500 kg
Storseil 21.0 m2
fokk 22,5 m2
Spinnaker 81,0 m2
Konstruktør Jean Berret
Produsent Benetaeau

 

Pris Standard båt med 8 hesters dieselmotor kostet den gang NOK 275.000,- inklusive moms. I dag er bruktbåtprisen, forutsatt godt vedlikehold og fornuftig utstyrt, sjelden under NOK 300.000,-.

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

29 'C

Wind : 0,89 NE

Humidity : 53 %