Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Ulykkestallene stiger igjen – nå er det på tide å få på plass en havarikommisjon for fritidsbåt

 
Geir Giæver
 
16.02.2016
 
Båt

I løpet av 2015 mistet 36 personer livet i forbindelse med bruk av fritidsbåter. Det er 8 flere enn året før. I en pressemelding sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen: -Jeg hadde håpet at den positive utviklingen fra 2014 hadde fortsatt også i 2015. Men så har ikke skjedd.

Ulykkestallene stiger igjen – nå er det på tide å få på plass en havarikommisjon for fritidsbåt

I løpet av 2015 mistet 36 personer livet i forbindelse med bruk av fritidsbåter. Det er 8 flere enn året før. I en pressemelding sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen: -Jeg hadde håpet at den positive utviklingen fra 2014 hadde fortsatt også i 2015. Men så har ikke skjedd.

I siste utgave av Båtliv sier ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen –Lie: -Verden er full av paradokser:Navigasjonsutstyret blir stadig bedre, og antall grunnstøtinger øker. Flyteplagg blir påbudt og antall

drukningsulykker øker. Hva er logikken? Noe opplagt forklaring finnes ikke, og man skal være varsom med å trekke bastante konklusjoner. Og det tror jeg han har rett i. Kanskje det er på tide å få litt flere fakta på bordet? KNBF er av den oppfatning at vi trenger et noe bedre faktagrunnlag å forholde oss til, om vi skal få ned døds- og ulykkesstatistikken på sjøen.

Er dette et urimelig krav?

-De fleste ulykker i yrkesflåten blir undersøkt

-Alle ulykker på vei blir undersøkt

-Alle ulykker med fly blir undersøkt

Men ikke fritidsflåten. Er ikke det litt ulogisk? La oss starte med å få undersøkt dødsulykker som vi tror vi kan lære noe av.

I dag er det Statens Havarikommisjonen for Transport (SHT) som er pålagt å undersøke ulykker og dødsfall knyttet til yrkestrafikk. Det startet med luftfart i 1989 og har siden blitt utvidet til også å omfatte jernbane, veitrafikk og sjøfart. Fra 2008 har SHT hatt mandat til å granske fritidsbåtulykker, men de hevder at de ikke har ressurser til det. Dette ender naturligvis med at de gjør kun det de er lovpålagt å gjøre. Derfor blir ikke fritidsbåter prioritert. I vårt naboland Sverige blir de aller fleste ulykker med fritidsbåt undersøkt.
KNBF mener at flere dødsulykker med fritidsbåter til sjøs burde undersøkes.

Derfor er det viktig å få på plass en havarikommisjon for fritidsbåt

Grunnen til at det er viktig å få på plass en havarikommisjon for fritidsbåter er fordi det vil gi muligheter til å kartlegge hendelsesforløp, finne årsaker til, plassere ansvar og ta lærdom av ulykker. Det vil på sikt gi mer kunnskap og innsikt hvorfor årsaker til at ulykker forekommer. Med dette kan vi identifisere om det er faktorer som førerkompetanse, promille, manglende vestbruk eller høy fart som forårsaker ulykker.

Vi trenger mer kunnskap, før vi iverksetter nødvendige tiltak. Først når vi har den nødvendige kunnskapen er vi i stand til å iverksette gode og treffsikre tiltak som kan bidra til økt sikkerhet på sjøen for fritidsbåter!

I et radiointervju 18. september i 2015 på NRK Hordaland uttrykte Sjøfartsdirektøren at han støtter KNBF sitt krav om å få dette på plass. Også han mener at ulykker i fritidsbåt burde vært undersøkt. Vi er klare dersom Sjøfartsdirektoratet får jobben.

Er et tapt liv på sjøen mindre verdt enn på veien?

Erstatningsutbetalingene fra forsikringsselskapene viser også at det skjer stadig flere båtulykker. I fjor ble det utbetalt rekordhøye erstatninger etter båtskader og ulykker, viser tall fra forsikringsselskapene.

KNBF er av den oppfatning at dagens praksis på håndtering av fritidsbåtulykker bør oppgraderes. Når målet er å redusere antall ulykker på sjøen, holder det ikke kun med politiets rutinemessige undersøkelser for å kartlegge fakta, ansvar og skyld. Vi trenger mer kunnskap og en uavhengig havarikommisjon eller undersøkelseskommisjon må på plass.

VG: 10 juli 2015
Fra 2008 -2015(pr. 30. juni) var det 246 personer som omkom i fritidsbåtulykker. Ingen ble gransket.
Hvor lenge skal fritidsbåtulykker være unntatt fra undersøkelsesplikten?

Geir Giæver

Kommunikasjonssjef

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF)

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

29 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 55 %