Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Draco 3000 Sunbridge - en funksjonell, elegant, fancy og hurtig båt

 
Dag Sørlie
 
27.12.2000
 
Bruktbåt

Dracobåtene har en god klang i folks bevissthet, og mange fornøyde Draco-eiere beholder båtene sine lenge. Det er årsaken til at det bare er et fåtall Draco-båter å finne på bruktbåtlistene. Kjøper du en brukt Draco, kan du regne med å få en solid båt som du kan ha glede av fortsatt i mange år!


I vår serie om brukte båter, tar vi denne gangen for oss Draco 3000 SunBridge, en båt som vakte stor oppmerksomhet da den . Den gang var det energiknapphet, og bensindråpene ble stadig dyrere. Derfor ble det mer og mer alminnelig å utstyre fritidsbåtene med dieselmotor, også i båter som tradisjonelt ble utstyrt med bensinmotor. Men til tross for at dette så ut til å bli en trend i markedet, var det aldri solgt så mange båter med store bensinmotorer som nettopp da. Med tillatelse fra Seilas, gjengir vi også noen av de betraktninger som ble gjort i forbindelse med en test som ble utført da båten var ny på markedet.

V-8 motoren gikk som varmt hvetebrød. Det samme skjedde under oljekrisen i 1973-74. Da registrerte Draco produsenten en markant overgang fra firesylindrete til seks-sylindrete motorer. Og så bare noen år senere gikk en altså fra seks- til åttesylindrete. Det var som sagt stor etterspørsel etter diesel installasjoner, men når det kom til stykket valgte de aller fleste bensinmotorer. Draco var da også på det tidspunktet Europa's desidert største avtaker av hekkagregater, med hele 13,6 prosent av totalomsetningen. Draco 3000 Sun Bridge er arvtakeren etter Draco 3000 Big Fish, som gikk ut av produksjon samtidig som denne lanseringen fant sted.

Designmessig - og skrogmessig var nykommeren temmelig lik Draco 2500 Twincab, og det viste seg at konseptet skulle ha mye for seg. Det viste ikke minst de store salgstallene for denne modellen. Flere båtprodusenter forsøkte seg på å kopiere denne modellen, som opplagt hadde en spesiell publikumsappell, men det viste seg nok en gang at ingen riktig lykkes.

De fleste båter i denne størrelsen med flybridge så ut som ekstra påbygg som man kom opp på ved hjelp av leider, og der det var så som så med førerkomforten. Kåre Drangsholt og hans medhjelpere klarte derimot å forene det funksjonelle med det elegante, som viste seg å bli en svært bra helhetsløsning. De fleste større båter med flybridge har imidlertid to førerposisjoner - en innvendig og en utvendig. Det er avgjort en fordel på våre breddegrader, for det kan bli temmelig surt å sitte time etter time i regn og blåst på en ubeskyttet flybridge. Draco-båtene har ingen innvendig førerplass, men så ble den alt overveiende delen av produksjonen solgt til varmere og mer solfylte strøk. Problemet ble imidlertid avhjulpet med en skikkelig vindskjerm som ble utstyrt med vinduspussere, og som ekstra beskyttelse mot vær og vind kunne en få montert en kalesje som kunne trekkes over flybridgen.

Hytta på vannet.

Interiørløsningen under dekk er både raffinert og smart. Midt i salongeforut er det montert et sirkelrundt bord. Dette bordet, som har en diameter på 112 cm., gir svært komfortabel sitteplass til 8 personer og spiseplass til 6. For mer intime selskaper blir det plass til både 10 og 12 personer rundt bordet. Rundt bordet er en like rund sofa der man sitter riktig godt, og selv benplassen er upåklagelig.Når det blir sengetid senkes bordet, som danner underlag for en kjempemessig triangelseng. Ryggstøet, som ellers deler av mot forpiggen, heises oppunder taket ved hjelp av en liten og diskret bryter. To hydraulikk-sylindre av samme type som brukes til hekkagregatenes power-trim utfører selve løftearbeidet. "Bed Control" ble denne løsningen kalt, som var en spesiell detalj som fikk mye oppmerksomhet. Om det er noen som ønsker å krype til køys tidligere, så finnes en romslig minikabin med dobbeltkøye under cockpit-dørken. Den fremre delen av minikabinen har full ståhøyde.

Båten gjør seg godt i sjøen!

Sjøegenskapene til Draco 3000 Sun Bridge er det heller ingen ting å si på. Det er sjelden et flytende landsted i 30-fotsklassen innbyr til kjøring så hele skroget lettes ut av vannet, men det gjør denne båten uten tilsynelatende problemer. Og forutsatt at man stuver tyngre, løse gjenstander skikkelig, så tåler båten slik behandling. Og det er viktig på en båt som denne, for føreren har liten kontroll med hva som foregår under dekk - så lenge han sitter på flybridgen og kjører.

Med Volvo's 200 hesters V-8 bensinmotorer i dobbeltinstallasjon gjør båten mer enn 35 knop, og det er mye på en slik båt. Enkel installasjon med samme motor ga en toppfart på 27 knop da båten var ny, og det utgjorde at båten ble 35.000 kroner billigere den gang. 

Testteamet så også på samme båt med Volvo's 130 hester diesel i dobbeltinstallasjon. Også den var meget potent - til diesel å være. 30 knop gikk det glatt på full fart, og driftsutgiftene ble naturligvis i en helt annen klasse den gang. To kroner og tretti øre kostet det å kjøre en nautisk mil med denne installasjonen på økonomifart. Med bensininstallasjon kom man ikke under 10 kroner mila i rene brennstoffutgifter den gang - i dag utgjør ikke prisforskjellen på diesel og bensin så meget, men det er vel en kjennsgjerning at dieselmotoren er en bedre investering enn en bensinmotor.

Rekkevidden blir også mye lengre med diesler. Med full tank kommer man 127 nautiske mil med bensin, og etter 6 timer og 20 minutter er tanken tom dersom en kjører på økonomifart. Med diesel når man 213 nautiske mil. Den strekningen tar det 10 timer å tilbakelegge. Ser en bort fra at dieselfrelste betalte omkring 50.000 kroner ekstra for dieselmotoren, er det allikevel fortsatt mer lønnsomt i dag å kjøre på diesel - selv om literprisen begynner å nærme seg faretruende hva det koster å tanke bensin.

Teknisk data

Lengde
9,40 m
Bredde
3,14 m
Dypgang
0,87 m
Totalvekt sjøklar
4 100 kg
Høyde over vannflaten
2,67 m
Standardmotor
Volvo 2 x 200 hk
Kraftoverføring
Hekkagregater
Båtvekt pr. hk
10,25
Alternative motorer
Volvo 1 x 200 hk bensin
eller 2 x 130 hk diesel
Drivstoffstank
450 liter
Materiale
Aluminium
Ferskvannstank - volum
160 liter
Batterier-kapasitet
2 x 60 Ah (Diesel 2 x 122 Ah)
Sikring mot utlading
Manuell bryter
Produsent Draco AS, Flekkefjord

 

Båten ble introdusert år 1979

Hva koster båten?

Bruktbåter som kan kjøpes i dag er nok vesentlig bedre utstyrt enn hva oversikten foran viser. Mange har nok rekkestøtter rundt båten, ankervinsj både foran og bak - og et eksemplar av arten som vi nylig så under et besøk i Son Gjestehavn var helt nylakkert og utstyrt med nye tekstiler rund baut. Prisen med standardutstyr var da båten ble levert ny i 1980 kr. 304 050,-. Om du skulle være så heldig å få tak i en slik båt i dag, må du nok regne med å betale omtrent det samme som da båten var ny - og kanskje enda litt til.

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

30 'C

Wind : 3,09 SSW

Humidity : 47 %