Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Contest 35 - Rask, sjøsikker og velbygget langturbåt

 
Dag Sørlie
 
22.01.2001
 
Bruktbåt

Det finnes mange og høyst forskjellige utgaver av turbåter. Og selv om vi nok kan sette opp noen gjengse regler for alminnelig sjøvett, krever hver båt sitt spesielle utstyr. Og valget av båt bør være et resultat av nøye gjennomtenkte vurderinger. Drømmer du om seilbåt har du mange valgmuligheter. Denne gangen presenterer vi en båt som kom på markedet i begynnelsen av 80-årene og som nesten 20 år senere er attraktiv på bruktbåtmarkedet. Med tillatelse fra Seilas – som testet båten i 1982 – ser vi med fornyede øyne på denne velkjente, hollandske konstruksjonen.

Det store storseilet med mange revemuligheter og et lite og lett håndterlig forseil, gir Contest 35 særpreg

Det store storseilet med mange revemuligheter og et lite og lett håndterlig forseil, gir Contest 35 særpreg

Det er en ting som har forundret meg når det gjelder produksjon av seilbåter, og det er hvorfor ingen norsk båtprodusent har lykkes med å bygge seilbåter her i landet. Visst har noen gjort hederlige forsøk, men i hovedsak kan vi slå fast at norske båtbyggere har gjort seg verdenskjente for sine solide motorbåter. Seilbåter har vi her til lands, i grove trekk, vært nødt til å importere. Svenskene har levert mange seilbåter til Norge. Finnene og danskene også - for ikke å snakke om båter fra Tyskland, Holland og Frankrike. Noen båter er seilt hjem fra fjernere himmelstrøk, og produsentland som Amerika, Singapore og Malaysia er heller ikke ukjente langs kongerikets lange kyst.

Hollandsk eleganse

Når vi denne gangen velger å presentere en hollandsk båt, har det sammenheng med at de hollandske Contest-båtene alltid har vært preget av solid utførelse. Produsenten har aldri forsøkt å kombinere IOR-båtens linjer med hurtighet og turseilerens krav til sjødyktighet og komfort. Contest-båtene, fra 25 til 48 fot, har alle vært rendyrkede turbåter. Litt tunge og trauste - kanskje - i manges øyne. Og muligens, i noen grad, preget av havseilernes krav til "sjøsterk" innredning.

Salongen er stor og åpen, og det er lett adkomst frem til toalettet og forpiggen. Førsteklasses finish

Salongen er stor og åpen, og det er lett adkomst frem til toalettet og forpiggen. Førsteklasses finish

Contest 35, helt ny modell sommeren 81, har beholdt mye av stilen, men den skiller seg samtidig klart fra de øvrige Contest-modellene ved en hurtigere og mer avansert rigg. Konstruktørens oppgave var da også å skape en hurtig og velseilende båt, uten å fire på kravene til sjødyktighet og kvalitet. Men det var likevel ingen ved verftet som påstod at 35 fots modellen var blitt en regattabåt. Årsaken til at man begynte å legge større vekt på fart og seileregenskaper var ganske enkelt at kjøperne ble mer krevende og ønsket seg etter hvert hurtigere båter. 35 fot, eller 10,65 m som båten måler eksakt, er en ideell størrelse for en langferdsbåt. Den er ikke større enn at man forholdsvis lett kan seile den alene. Men den har all plass og komfort man kan ønske seg, som en ofte må forsake i mindre båter. Selv seilere som har råd til større båter, velger i dag i økende grad sin nye båt i denne størrelsen. Også her i Skandinavia må vi forvente at det er båter i denne kategorien som vil være ønskemålet for svært mange i årene fremover.

En solid rigg

Det som særlig springer en i øynene ved første møte med Contest 35 er riggen. Konstruktøren, Dick Zaal, valgte å gjøre storseilet til båtens "hovedmotor". Det måler da også hele 41 kvm, mens forseilet bare er på 26,6 kvm. En slik brøkdelsrigg forbinder man gjerne med de mest avanserte IOR-båtene og det følger oftest med dobble lensebarduner og en hel del komplisert utstyr som stiller krav til mannskap og stadige justeringer. Contest 35-riggen har bare ett salingshorn, ett for- og akterstag og ett toppvant og undervant som er ført ned til et felles røstjern litt aktenom mastefoten. Det virker utrolig enkelt og spinkelt, men en kraftig Seldèn masteprofil og - i følge produsenten - en nøye beregning av kreftene riggen kan utsettes for, garanterer at riggen tåler alt det en turseiler vil kunne utsette seg for. Selvsagt må man reve storseilet nokså tidlig, rundt 8-9 m/sek vil vi tro. Og med to rev inne er storseilet nede i høyde med forseilets topp. Alle fall, reveliner og bomopphal er ført akterover i cockpiten via vendeblokker. To vinsjer er plassert i akterkant av hytta. Med sprayhooden oppe er det litt trangt og vrient å komme til her. Og selvsagt får man ved denne løsningen problemer med store mengder tauverk i cockpiten.

Utvendige fortrinn

Cockpiten ellers er godt utformet, med skinne til storseilhalingen i forkant og styrekonsoll med ratt akter. Det er teaklister på benkene, men benkene er helt flate. De kunne godt ha vært mer anatomisk utformet, spesielt akterbenken for rormannen. Foran cockpiten kan man få en permanent vindskjerm i glass som alternativ til en sprayhood av konvensjonell type. . Motorkonsollen er meget godt beskyttet med en hengslet akryl-plate over, men plasseringen helt forut i cockpiten virker umotivert. Den er ikke lett å nå for rormannens plass bak rattet. Dekket er nesten flush - bare et lavt overbygg i forkant av cockpiten er hevet opp fra dekkflaten. Det er greit å ta seg frem til fordekket. Helt forut er det en stor luke for anker, tauverk,fendere og annet nødvendig utstyr. Foran masten er det to luker, den ene til forpiggen og den andre til toalettet. Ingen av dem er store nok til fyldige seilsekker, men så er det da meningen å stue seilene i cockpitbenken akter. Nok en luke er montert som skylight over salongen. En smart detalj som mange båtprodusenter etter hvert har kopiert, er skyveluken over leideren ned fra cockpiten. Den går 15-20 cm forbi dekslet, slik at den både låser dette og samtidig hindrer vann og sprut i å komme ned når dekslet er fjernet.

Solid innredning

Contest 35 over og under dekk

Contest 35 over og under dekk

Tegningen gir et godt inntrykk av båtens innredning, så vi skal ikke gå i detalj her. Det er imidlertid grunn til å peke på de fine planløsningene så vel med byssa som med navigasjonsplassen og salongen. Det man ikke ser av tegningen er at byssa er utstyrt med sikkerhetssele som standard. Aktenfor kartbordet på babord side er det inngang til en stor akterkabin der man har ståplass det første stykket, rikelig med stueplass, vask og en tredobbel køye. Det er en glede å studere den gjennomførte kvaliteten i innredningen. Alle hjørner er godt avrundet, både salongbordet og byssa har høye slingrekanter, det er en lekker, matt finish etter mange lakkstrøk på alt trevirket. I toalettet forut er det benyttet hard, blank lakk - og her skinner det som speil alle steder.

Lettseilt og rask

Trivelig plass for navigatøren. Stort kartbord med god plass til kartene under lokket. Det er ikke ofte man finner så gjennomførte sjødyktige løsninger

Trivelig plass for navigatøren. Stort kartbord med god plass til kartene under lokket. Det er ikke ofte man finner så gjennomførte sjødyktige løsninger

Test-teamet fra Seilas som prøvet båten en novemberdag da båten var ny, var meget imponert over båtens seileregenskaper. Seilasen foregikk på Ijselmeer nord for Amsterdam, og det blåste 6-7 m/sek i starten. Det var akkurat passe for kryssfokk og fullt storseil. Det store, dype roret griper godt og gjør båten livlig å styre. Rattet har mekanisk overføring (Whitlock). Balansen var fin og i beskjeden sjø var det nesten ikke nødvendig å bruke rattet når storseilet var skjøtet riktig. Storseilet er som sagt hovedmaskineriet og krever derfor riktig trimming. Uthalet på bommen er ført via vendeblokk et stykke ut på bommen, slik at det kan nås fra cockpiten på kryss og slør. Det var ellers meget enkelt å reve fra cockpiten. Akterstaget strammes ved hjelp av en 6-skåren blokkhaling og med et clamcleat som feste. Det var kraftig nok til å bende mastetoppen en hel del, men forstaget må strammes mot overvantet. Hele riggen virket høy, spinkel og uvant med det brede salingshornet under midten av masten. Men det inspirerer til helhjertet seiling og det blir aldri kjedelig å stå til rors i denne båten. Farten er også upåklagelig, drøye 6 knop på kryssen og over 7 knop med én gang man gir et stikk i skjøtet. Båten seiler også utmerket for storseil alene. En av våre venner som har base på Nesøya, er annenhånds eier av en Contest 35 på tiende året, og han kan ikke få fullrost seileregenskapene nok. Med fornuftig holdning til å reve i tide, er båten lett å håndtere selv i meget sterk vind. Han hevder at det skal større båter til for å seile fra hans båt på lens med fullt storseil og spinnaker - særlig dersom det båser friskt.

Motor ombord

Selv om hovedfremdriftsmiddelet er seil, er det kjekt å kunne manøvrere i vindstille - ut og inn fra trange havneområder - og for å kunne holde liv i kjølebokser, stereoanlegg og andre strømkrevende instrumenter. Motoren om bord er en Volvo Penta MD17 med konvensjonell propellaksel og en fast trebladet propell. Mange fartsglade seilere har nok byttet til en foldepropell, mens andre i nyere tid har skiftet til S-drev. De 36 HK som motoren yter gir båten mottorseilerens egenskaper og er mer enn tilstrekkelig for havnemanøvrering for motor alene. 150 liters drivstofftank rekker også for et par døgns økonomikjøring for motor. Til tross for den solide innredningen, store tanker og mye tungt utstyr veier ikke båten mer enn 6,7 tonn. Det betyr at man ikke behøver være redd for å ta med litt ekstra utstyr på langtur. Og det er en egenskap enhver turseiler vet å sette pris på.

Utstyret er viktig

Utstyrslisten var meget omfattende da båten var ny, sammenlignet med andre båter på den tiden. Den inkluderte bl.a. 3 fortøyningsstender, 4 fendere, CQR-anker med baugbeslag, livbøyer etc. En enda lenger liste over ekstrautstyr ga kjøperen anledning til å få båten slik han ønsket det. Holland er ikke noe lavkostland, og kvalitet vil en alltid måtte betale for. Likevel mente man at Contest 35 var konkurransedyktig og var et alternativ for dem som vurderte kjøp av en rask, sjøsikker og velbygget langturbåt.

Interessant bruktbåt

Slik skal en havgående bysse se ut! To store oppvask-kummer, og nok av flate til å sette fra seg på

Slik skal en havgående bysse se ut! To store oppvask-kummer, og nok av flate til å sette fra seg på

Det ble ikke solgt det helt store antallet Contest 35 til Norge, men nok til at vi fra tid til annen ser en til salgs på våre bruktbåtlister. Det er båter som fremdeles skiller seg ut som meget velseilende, og som har en tiltalende innredning. Prismessig varierer bruktprisen etter hvordan båten er vedlikeholt, og selvfølgelig hva slags tilstand seil og øvrig utstyr befinner seg i. Som ny kostet båten med standard utstyr i Norge kr. 490.000,- inkl. moms. Dagens bruktbåter holder seg godt i pris, og for et brukbart eksemplar av arten skal du nok regne med å betale noe sted mellom 350.000 og 600.000 kroner. Synes du dette høres mye ut, henger det ofte sammen med at det er foretatt betydelige restaureringsarbeider om bord, det er kanskje nye seil og rigg-detaljer, og i mange tilfeller er motoren byttet ut med en nyere modell. Og så henger det vel kanskje litt an på at det for tiden er selgers marked! Gode brukte seilbåter er fortsatt en mangelvare!

Data
 

Lengde
10,65 m
Lengde i vannlinje
8,90 m
Bredde
3,55 m
Dypgående
1,90 m
Deplasement
6,75 tonn
Ballast
3,0 tonn
Stortseil
41 kvm
Fokk
26,6 kvm
Mastehøyde o/ vann
17,2 m
Motor
VPMD 17 C
Vanntank
300 l
Drivstofftank 150 l

Dublin ( United States )

Clouds

scattered clouds

28 'C

Wind : 1,34 SW

Humidity : 59 %