Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Viksund 770 Cruiser - En trygg og solid familiesnekke

 
Dag Sørlie
 
02.02.2001
 
Bruktbåt

Vår serie om bruktbåter fortsetter. Denne gangen tar vi for oss en klassiker fra Viksund, og har med tillatelse fra Seilas tatt for oss en omtale fra den gang båten var ny i 1981. Den gangen, for snart 20 år siden, ble båten vurdert som en trygg og ukomplisert båt – en god båt ”som tåler sjøvann”. Vi har sett på båten med fornyede øyne, og vi konstaterer at båten er like aktuell i dag som da den ble lansert!

Årsaken til at Viksund Båtbyggeri lanserte Viksund 770 Cruiser 24 var nok at interessen for hyttesnekka i 24-fots klassen, som hadde vært stor i mange år, opplagt ville ha sitt store publikum enda i lang tid fremover. Selv om det ble registrert en interesse for stadig større båter, var det viktig å holde fast ved båttypen som folk flest ville ha. Og som vi i ettertid kan slå fast var et fornuftig valg.

Skroget

Skrogkonstruksjonen er en forstørret utgave av den populære 660-modellen, og den var ikke et rendyrket deplasementskrog. Den aktre delen av skroget er planet ut for å gi ekstra bæring og på den måten litt ekstra hastighet - uten at vi her har med en "racersnekke" å gjøre. Et par knop kunne være greit å ha hvis man har et stykke å seile til "rent vann". Skroget har noen udramatiske egenskaper. Manøvreringen byr ikke på noen overraskelser. Båten er retningsstabil, lystrer villig roret i alle fartsområder og er akkurat like vanskelig å få til å ta ror under bakking som alle andre snekker. Selv i grov sjø oppfører båten seg greit.

Overbygget

Overbygget på Viksund 770 Cruiser 24 har enkle og harmoniske linjer. Dekksflatene er rene og utstyrt med godt anti-skli belegg. Man kan bevege seg langs et relativt smalt dollbord akterover til forkant av cockpit.. Her svinger dekksprofilen helt ut til skrogsiden for å oppnå bedre plass i cockpit. Selv om dollbordet var relativt smalt, føltes vandringen langs siden likevel trygg. For det første fordi båten er meget stiv og krenger minimalt, og for det andre fordi hele vandringsveien er godt nok sikret med solide håndrekker. Båten har ikke noe rom for dregg eller tauverk forut. Akterut på babord side er det plassert et slikt, og erfaringsmessig er det stort sett her motorbåtfolket plasserer dreggen. Denne båten burde nok også hatt et slikt rom forut. Man trenger vanligvis begge hender for å vandre på utsiden av båten. Hvis man skal forut med fortøyningstamper og ikke minst et anker, blir jobben plutselig verre. Vel finnes det muligheter for å åpne midtvinduet i kahytten forut, men hvem vil vel dra kjetting, dregg og tauverk gjennom en kahytt med puter og tepper?

Kahytten

Kahytten er lys og meget tiltalende hvis man ser bort fra teddyforet som isolerer skrogsidene. Lunt og tiltalende javel, men vi gir oss ikke på at denne type polstring ikke har noe med sjøen å gjøre. Siden fra dekksnivå og opp er trukket med skai, mens taket er belagt med lys treimitert laminatplater. Dette er lett å holde rent og er med på å gjøre kahytten lys og trivelig. Alle puter har god polstring og er trukket med burgunderfarget stoff av bra kvalitet. Viksund benytter seg i stor grad av "innerline" i plast. Dette gjelder også kahyttaket rundt toalettet og dørk/benker. I utgangspunktet kan det virke kaldt, men slik det er utført her, med en balansert bruk av tre i skott og toalettseksjonen, virker det hele smakfullt. Den store fordelen med det er at rengjøringen blir en lek. Teppene i kahytten er løse, og fjerner man disse, er alle plastflater rene og delikate. Ventilasjon foregår via en Eletrolux-ventil i kahytt-taket sammen med spalteventil i dør, luke over døren eller midtvinduet i forkant som kan åpnes helt. Ønsker man varmeapparat, er det avsatt plass til det under fotkassen ved førerstolen.

Køyeløsningene er relativt konvensjonelle. "Overkøya" i forpiggen er stor og kan gi plass til to voksne. De langsgående køyene på hver side kan kompletteres med bordet som sengebunn. Sammen med en enkel pute blir salongen en stor sovebinge når bordet foldes ned. Hvor mange som kan sove i denne køyeløsningen er avhengig av familieforholdet, men to voksne og to barn får god plass. Bak seteryggene er det hyller langs skutesiden. Kahytten har brukbar høyde: fra 1,50 m til 1,75 m. Lydnivået i kahytten under fart er også behagelig i forhold til andre båter vi kan sammenlikne med.

Toalettet

Treverket er bygget opp av lakkert teak med bra finish. Dette gjelder også toalettet som ligger akter i kahytten på styrbord side. Toalettet må sies å være romslig. Det er ikke alltid man kan ta av seg buksa inne i såpass små båter. Selve doen er av pumpetype, det samme som sitter i de fleste norske motorbåter fra den tid. Båten ble levert uten septiktank som standard, men etter hvert har nok de fleste som kjøpte båten uten, sørget for å ettermontere en slik tank. Toalettrommet har håndvask i plast med manuell ferskvannspumpe. Rommet har bra hylleplass og praktisk plass til å sette fra seg tannglass m.m. Det er svært sjelden å se skikkelig ventilasjon på toalettet i fritidsbåter. I denne båten kunne det ha vært løst bedre. Riktignok er det plassert en spalteventil ut mot uteplassen. Det tverrskips skottet mot kahytten føyer ikke helt tett inntil vinduet, og derved er vi redd for at mesteparten av lukten fra toalettet vil gå inn i kahytten.

Stueplass

Det er stueplass i benkene inne i båten. Her er det en del småslurvete plastarbeide. Litt dårlig topp-coating og noen glassfiberpigger som stikker frem er skjemmende. Dette kan kanskje virke som flisespikkeri, men de som har dratt hånden over en slik pigg eller to, vet hvor "trasige" sår man får. Det skal ikke store jobben for å rette på slikt, og man trenger ikke lange tiden hvis man har en pussekloss og går over det værste. Allikevel er slike detaljer irriterende - og et forhold som en burde forvente er rettet på om en kjøper en bruktbåt av denne typen i dag. Akterut i kahytten på babord side er det en liten, men svært praktisk garderobeseksjon. Selve hovedstuerommet ligger under en luke i cockpit. Dette er på over 0,5 m3 og har luftekanal gjennom dekk akterut.

Førerplassen

Førerplassen har meget god oversikt forover og til siden. Akterover har man sikt gjennom et stort plastvindu i kalesjen, når den er slått opp. Instrumentering og betjeningsorganer er greit plassert. Et lite minus må gis for ikke-justerbar førerstol.Førerplassen Vindusviskeren er av skikkelig kvalitet, og har motoren plassert under dekk., noe vi synes er en bedre løsning enn å montere den til selve vindusruten. Det er kun vindusvisker foran førerplassen. Dashbordet er relativt stort og gir god plass for båtsportkart, men da blir de liggende så langt unna at man må ta dem frem hver gang man vil sjekke posisjonen. Ved å montere en stoppekant på den skyvbare aluminiumsluken over nedgangen til kahytten får man en utmerket plass til kartene. Navigatørstolen er plassert ved siden av føreren, men ikke så nær at man har følelsen av å sitte oppå hverandre.

Uteplassen

Det slående med uteplassen i denne båten er at her er det mulig å trekke fisk over ripa uten å være redd for søl. Søler man, er det bare å ta pøsen og vaske den selvdrenerende dørken. Dørken er belagt med skikkelig anti-skli mønster. Helt akter er det en tverrgående benk som kan fjernes helt hvis det virkelig skal storfiskes. Prikken over i'en hadde vært hvis båten hadde hatt en rorkult akterut. Dessverre er det heller ikke mulig å rigge til en nødstyring. Nå er teknoflex-styringen meget sikker og robust, men allikevel... Pentryseksjonen er tverrstilt og plassert under fører- og navigatørstolen. Pentryets arbeidshøyde er ca. 76 cm og dette er i laveste laget. Seksjonen inneholder skuff, gode skap, to bluss rødsprit kokeapparat og rustfri oppvaskkum med manuell pumpe til ferskvann. Vann og dieselpåfylling ligger på dørken ute i cockpit. For dieselens skyld er dette mulig fordi man kan skylle og vaske dørken hvis det søles, og det er dessuten en fordel å ha påfyllingen så lett tilgjengelig hvis tanken må etterfylles under seilas. På babord side er det plassert en svært nyttig hylle/skapseksjon. Oppe på dette er det småhyller med høy slingrekant, - en meget nyttig detalj som man setter pris på etter å ha hatt båter hvor kikkerter, kamera og annet "løsøre" danser rundt på et glatt dashbord inntil en bølge sender det hele i dørken med et brak. Under kalesjen er det skikkelig ståhøyde. Denne er todelt, og virker vel tilpasset.

Motoren

Motoren Standard motor var en Yanmar tre-sylindret dieselmotor med 35 HK ved 2800 omdreininger pr. minutt. Selve motorkassen er pentryseksjonens ene del og navigatørstol. Hele denne seksjonen må fjernes for å komme til motoren. Et løft som krever sin mann, men når man først får dette vekk, ligger motoren uvanlig godt tilgjengelig. Det er ikke noe problem med å komme til noen av service- eller reparasjonspunktene. Under motoren er det en helstøpt motorsump som gjør at en oljelekkasje vil oppdages tidlig, og som gjør renholdet svært enkelt. Lydnivået om bord er akseptabelt.

Konklusjon

Viksund 770 Cruiser er Veritas-godkjent, og tilfredsstiller som sådan strenge krav også for brukervennlighet. I denne testen ble det satt en finger på en del detaljløsninger som kunne forbedres. Det ble trukket frem enda et aber, nemlig at en del hjørner på innredningen var knivskarpe - noe som utgjør en konstant fare for mannskapet, ikke minst de yngste. Skarpe hjørner ser ut til å ha blitt "standardutstyr" på de fleste norske familiemotorbåter, og fra Seilas sin side ble det altså for 20 år siden gitt uttrykk for at en synes det var rart at det ikke snart skjer en bedring av dette.

En del av detaljene som det ble pekt på kunne forbedres på en enkel og grei måte, og var ikke med på å rokke ved at man syntes denne båten var et bra utgangspunkt og et fornuftig produkt som kan gi en båteier mange lykkelige stunder på sjøen. De tekniske og elektriske monteringene er enkelt og ukomplisert oppbygget, og det enkle er som regel det beste. Viksund 770 Cruiser er en verdig konkurrent til de mange andre båtene i denne størrelsesorden på markedet.

Båten kunne leveres som halvfabrikat og kostet da plastferdig kr. 57.600,- inkludert m.v.a., noe som i første omgang virket dyrt. Men da var halvfabrikatet svært omfattende og et svært godt utgangspunkt for at selv en uøvet skulle kunne bygge en bra båt. Særlig mange halvfabrikat ble det ikke levert. Standard ble båten levert med en Yanmar 3 GMD tre-sylindret dieselmotor som yder 22,5 HK ved 3600 omdreininger. Ville en ha større hastighet og litt mer krefter, kostet det ca. 10.000 kroner mer for en motor av samme fabrikat på 33 HK. Bade/redningsleider var standard utstyr, og båten ble levert ferdig bunnsmurt. Kompass, tauverk, fendere, dregg og lignende var ekstrautstyr.

Data

Lengde inkl. fenderlist
7,25 m
Lengde i vannlinje
6,40 m
Bredde inkl. fenderlist
2,57 m
Vekt (deplasement)
ca. 2.000 kg
Største dypgående
0,75 m
Største høyde over lett vanlinje inkl. lanternemast
2,30 m
Total høyde fra underkant av kjøl til topp lanternemast
2,80 m
Pris med Yanmar 22,5 HK diesel kr. 132.000,- inkl. m.v.a. (Levert fra fabrikk)

 

Aktuell som noen gang tidligere

Fra Viksund Båtbyggeri AS får vi vite at det totalt er bygget noe over 500 eksemplarer av Viksund 770 Cruiser. Som tidligere nevnt er dette en videreføring av Viksund 660 - og en skulle kanskje tro at Viksund hadde utviklet konseptet ytterligere siden dette ble en slik populær båt. Men fabrikken valgte isteden å satse på mer halvplanende og helplanende båter. Følgelig satte denne båttypen punktum for Viksunds snekkeproduksjon. I en kommentar til Båtbørsen forteller Rune Viksund at båten var mest populær i Sør-Norge og på Østlandet, men at den også tiltrakk seg oppmerksomhet på eksportmarkedet. Det ble solgt flere båter både til Danmark og Sverige.

I dag er det ikke så helt uvanlig å se en Viksund 770 Cruiser til salgs i Båtbørsens spalter. Prisene varierer også her svært mye, og har selvfølgelig sammenheng med vedlikehold, om det har vært skiftet motor - og hva slags utstyr som følger med på kjøpet. Vi nevner skifte av motor, fordi noen av de båtene vi har registrert i det siste nettopp har skiftet motor. Men selv med en orginalmotor som har fått regelmessig service, er prisen i bruktmarkedet relativt akseptabel. De fleste båtene ble levert med Yanmar 22,5 HK - mens resten i hovedsak ble levert med Yanmar 33 HK. Noen halvfabrikata ble levert uten motor, og i disse sitter det nok en del andre typer motor enn hva fabrikken hadde å tilby. En Viksund 770 Cruiser som vi så annonsert til salg for en stud siden, var utstyrt med den store motoren, og den hadde installert varmeapparat, kjøleskap av nyere dato, nytt gass kokeapparat, VHF, ekkolodd, radio- og kassettspiller, ny kalesje med store vinduer, pressending og opplagskrybbe - var priset til 210.000 kroner. Realistiske priser for de eldste båtene av denne typen kan være alt fra 150.00 til 250.000 kroner, vel og merke om båtene er holdt godt i hevd.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

24 'C

Wind : 2,06 S

Humidity : 70 %