Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Joda 7500 - Velbygget og trivelig snekke

 
Dag Sørlie
 
22.03.2001
 
Bruktbåt

I 1982 lanserte Joda Industrier AS en ny snekke som ble konstruert for å etterkomme et stadig sterkere ønske fra publikum om en snekke som kunne oppnå noe høyere hastighet enn den tradisjonelle ”snekke-farten”. Joda 7500 hører med til dem som innfridde kravet, for det var nemlig mange produsenter som ikke lykkes med sine forsøk om å skape den ideelle farts-snekka som snekkefolket hadde på ønskelista. Med en hastighet på mellom 13 og 15 knop ble Joda 7500 et attraktivt alternativ for mange, selv om båten i seg selv kanskje ikke bød på de helt store overraskelser. Konstruksjon av skrog, overbygg og utvendige detaljer virket meget godt gjennomtenkt – og Alf Jensen som konstruktør høstet mange lovord for denne nykommeren.

Når vi i vår serie om brukte båter har festet oss ved Joda 7500, henger det sammen med at det på begynnelsen av 80-tallet var en smule "kniving" mellom de forskjellige produsentene om å finne frem til en hurtigere snekke enn den som folk flest var kjent med. På en måte synes vi at det er grunn til å markere dette, som på mange måter var et tidsskille - hvor publikum krevet større og raskere båter. Vi har valgt denne båten, som stadig - etter nærmere 20 å - er et attraktivt bruktbåt-objekt. Og med tillatelse fra Seilas gjengir vi noen av de synspunktene som fremkom i en test som bladet utførte da båten var ny.

Harmoniske linjer

At båten appellerte til det kjøpelystne publikum er det ingen tvil om. Den hadde harmoniske linjer, og representerte noe nytt. Under det fyldige akterskipet er hun utstyrt med solide bæreflater og en "halvtunnel". Vindusutformingen på siden av kahytten var noe uvanlig, men var med på å gi båten et bestemt særpreg. Dekksflatene er rene. Håndrekkene er plassert på en slik måte at man beveger seg sikkert mellom dekk og uteplassen akterut. Utformingen fremme gjør at båten kan være vanskelig å entre hvis den ligger fortøyd med baugen mot et svaberg. Dette er nok modifisert etter hvert som en gjorde seg erfaringer med de første båtene som ble produsert - for båter vi nylig har sett har midtrekke som slett ikke byr på noe problem. Baugen er imidlertid høyere enn på de tradisjonelle snekkene, og baugstige er nok et "must" for noen og enhver. Dollbordet er bredt og skråner lett innover, og er derfor meget behagelig å gå på. Alle beslag er skikkelig montert. Ankerluke med drenert boks er plassert både forut og akterut, og tar på den måten hånd om et problem som alltid har eksistert om bord i snekkene. Hvor gjør du av dregg, kjetting og tauverk uten å måtte oppbevare det i en ølkasse som slang frem og tilbake? En annen detalj er at overbygget blir bredere et stykke forut for stedet der kalesjen går ned langs vindusruten. Her har man oppnådd en avviser som stopper en god del av regnet eller sjøsprøyten som har en ubehagelig tendens til å "krype" under kalesjen på sidene.

Motor og lydisolering

Joda 7500 oppfører seg eksemplarisk i de høyere hastighetene. Alternative motorvalg gjorde det mulig for en potensiell båteier å velge mellom Yanmar QM 33 HK, Volo Penta MD17 35 HK eller Volvo MD 21 - 61 HK. Prisforskjellen mellom den minste og den største motoren utgjorde ikke mer enn 15.000 kroner - og så vidt vi har brakt på det rene er de fleste båtene av denne typen utstyrt med Volvo Penta 21. Lydisoleringen var så som så til å begynne med, og var en oppgave produsenten fant en løsning på etter hvert. Tykkere og bedre lydisoleringsmatter ble tatt i bruk, og eliminerte det som opplagt var ubehagelig lydstøy om bord i de første båtene som ble bygget. De mekaniske og elektriske monteringene om bord ble solid utført, og alle gjennomføringer skikkelig tettet. Motoren ble plassert midtskips i et rent motorrom, hvor alle servicepunkter er lette å komme til. Dette gjelder også de punktene du må komme til for å foreta vinterkonservering, utskifting av oljefilter eller påfylling av olje. På båter vi har sett i den senere tid, er motorene stadig intakte. Det er nok imidlertid en del av de eldste båtene som, til tross for at de elektriske installasjonene var meget bra utført da båten var ny, har skiftet ut alle elektriske ledninger - og om bord er montert mange nyttige bruksgjenstander som ikke båten var utstyrt med.

Uteplassen

Test-teamet fra Seilas ga uteplassen om bord toppkarakter. Akterut er den dominert av en stor U-sofa med god sittekomfort. Hele sofaseksjonen hviler på løse støtter som gjør det mulig å fjerne den. Det var en fin detalj for alle som gjerne ville bruke båten til fisking. Noe undrende stilte teamet et spørsmålstegn ved at man ikke hadde rigget til en ekstra styrekult akterut. Og, som det ble påpekt, er denne en nødvendighet ved dorging for den som ikke spanderer en autopilot - slik vi opplever at mange har skaffet seg etter hvert. Helt akterut ligger også ferskvannstanken av plast, og lensepumpa er også plassert her. Hele uteplassen kan tildekkes med en veltilpasset kalesje. Kalesjen er delbar på flere steder, og ståhøyden under kalesjen er 1,86 meter ved førerplassen - og 1,81 meter ved sofaen helt akterut.

Pentryseksjonen er spinkel og har for liten arbeidshøyde

Pentryseksjonen er spinkel og har for liten arbeidshøyde

Pentryet er også plassert ute. Det er plassert på babord side, og utstyrt med vaskekum med trykkvann. Kokeapparatet, som er plassert under setet, var av "lett" sprittype som standard utstyr. Mange valgte nok allikevel andre løsninger siden vi registrerer at mange av bruktbåtene vi treffer på i dag er utstyrt med gassapparater. En utslagbar klaff gir brukbar arbeidsplass for kokken om bord selv om arbeidshøyden ikke tilfredsstiller det kravet som de fleste har til arbeidsstilling når en står og lager mat. I utgangspunktet var det ikke avsatt plass til hverken kjøleskap eller kjøleboks, noe vi ser de aller fleste nå har fått på plass.

Førerplassen

Dette er kanskje en av de viktigste "arbeidsplassene" om bord, og det stilles strenge krav til funksjonalitet nettopp her. På de første båtene som ble produsert var det nok på sin plass å sette pekefingeren på noen vesentlige mangler ved førerplassen. For det første var førersetet ikke justerbart. Det er rettet på senere modeller - og har fått en bedre plassering enn opprinnelig. Sikten fra førerplassen er meget god, og instrumentene er plassert riktig i forhold til førerplassen. Kartbordet i klar plast som samtidig fungerer som luke over nedgangen til salongen er en bra løsning. Kartlampe er standard - og en hengslet kasse på dørken gjør at man bedrer benstillingen og kommer høyt opp hvis man står og manøvrerer. Store vinduer i kalesjen gjør sikten brukbar til alle kanter når den er slått opp.

Salongen

Salongen om bord er meget romslig. Toalettrommet er praktisk og romslig, og er utstyrt med pumpetoalett med septiktank, håndvask med trykkvann - og rommet er meget godt ventilert. På styrbord side er det et bra garderobeskap. Oppe på dette er det god plass til radio og/eller TV.

Køyearrangementet i salongen er komplisert å rigge til, og liggekomforten er så som så

Køyearrangementet i salongen er komplisert å rigge til, og liggekomforten er så som så

Køyearrangementet burde kanskje vært bedre planlagt, og har nok vært en irritasjonsfaktor for flere enn test-teamet fra Seilas, som ikke var særlig begeistret for den løsningen som båten i utgangspunktet ble levert med. For sittebruk er den store U-sofaen meget komfortabel og gir god plass til "et helt selskap". Svakhetene avslører seg når man skal til køys. I brosjyren opererte produsenten med liggeplass til fire voksne, mens det opplagt var en sannhet med visse modifikasjoner. To av køyene er nemlig ikke egnet for andre enn barn.

Dobbeltkøya rigger man til ved bruk av bordet og puter. Arrangementet var spinkelt og ga dårlig liggekomford - noe som synes å være rettet på ved senere modeller. For å rigge barnekøyene har verftet laget et finurlig system der man trekker ut en del av den avrundete sofaryggen på hver side, og hekter denne opp i lugartaket. Høyden mellom mesteparten av denne køya og dekket er ca. 40 cm. Full liggelengde er ca. 1,70 meter - som er i minste laget for en fullvoksen person. Midt mellom køyene er det plassert et trappetrinn for komme ut av det midtre vinduet. Dette har skarpe kanter, og passer alle andre steder enn midt i en køye. Et resultat av dette arrangementet er at kun ytterste mann kan stå opp for å "utøve nødvendigheter" uten å trå over alle de andre som ligger og sover.

Salongen er trivelig - men som det er pekt på, ville produsenten ha skåret noen ekstra poeng dersom det var lagt bedre vekt på liggekomforten. Båten var for øvrig, i likhet med de fleste andre norske motorbåter, vel utstyrt med skarpe kanter og hjørner. Under seilas i dårlig vær viser det seg at ungene helst oppholder seg "innendørs" - men det ble oppfattet som en farlig løsning, og er opplagt et forhold som den enkelte båteier nok har tatt hånd i hanske med.

Manøvreringsegenskaper

Sjøegenskapene fikk absolutt godkjent karakter i alle fartsområder og under "normale" forhold. Båten synes å være grei å ha med å gjøre under de forhold som de fleste legger ut i. Hun svinger på en båtlengde i styrbord sving, men er betydelig tregere i babordsving. Båten bakker normalt, og bør kunne manøvreres enkelt under de fleste forhold i trange havner eller farvann.

Tekniske data

|L.o.a.
7,50 m
Bredde
2,80 m
|Dypgående
0,70 m|
Vekt
2.200 kg
|Materiale
Glassfiberarmert polyester
|Spiseplasser
4
|Køyplasser
4
|Lugarer
1
|Tankvolum, drivstoff
140 liter
|Tankvolym, ferskvann
140 liter
|Tankvolym, septik
140 liter
|Motoralternativer
20 - 93 KH innenbordsmotor m/ rett aksling
|Fartseksempler Opp mot 18 knop


|Standard utstyrt med
Baurekker, leider, nedfellbar kalesje m/overtrekk, vinduspussere, kartlampe, skyveluke/kartbord, toalett m/ septiktank, kokeapparat, manuell lensepumpe, brannslukker m.m.
|Ekstrautstyr
Badeplatform, kjøleskap m/ ekstra batteri, teakrekke akter, varmtvann o.a.
|Godkjent av Det norske Veritas

Priseksempler

Med Yanmar QM 33 HK: NOK 143.000,-
Med Volvo Penta MD 17 - 35 HK: NOK 147.000,-
Med Volvo Penta MD 21 - 61 HK: NOK 158.000,-

Dagens bruktbåtpris

Joda 7500 ser en fra tid til annen avertert. De aller eldste modellene selges i dag for mellom 150-200.000 kroner, men prisen varierer sterkt alt avhengig av hva slags utstyr som finnes ombord - og hvordan båten er vedlikeholdt. Nyere modeller selges i dag opptil NOK 300.000,-

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

30 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 48 %